Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Největší autopůjčovna světa je na pokraji krachu, ovlivní to i trh s auty všeho druhu
5.5.2020 | Petr Prokopec
Je to jedna z těch firem, které se zdají být příliš velké na to, aby zkrachovaly, když se ale příjmy propadnou na nulu a závazky vystoupají na 422 miliard korun, může padnout i Hertz.
Nákaza způsobená koronavirem přeskočila z lidí na firmy, ty automobilové zdaleka nevyjímaje. V případě automobile byla výroba v mnoha továrnách byla ze dne na den zastavena, prodeje aut klesly na zlomek původních objemů. Výsledkem jsou miliardové ztráty i řada propuštěných. Lze rovněž očekávat, že pro řadu menších firem bude tato rána tou poslední. Nejsou to ale jen výrobci či prodejci, kdo zatím marně hledají pomoc. Postižení jsou také uživatelé, mezi nimi autopůjčovny, té největší dokonce hrozí rovnou pád na dno. Společnost Hertz naznačila, že pokud nenajde jiné řešení, dnes požádá o ochranu před věřiteli.
Důvody jsou zřejmé. K přísným restrikcím přistoupil prakticky celý svět. Letecká doprava klesla na minimum, omezena byla i ta silniční. Navíc pokud někdo usedal za volant, pak to povětšinou byli majitelé svých aut, nikoliv ti, kdo si auta půjčují. Už jen proto, že autopůjčovny musely zavřít své provozovny rovněž. Pokud byl jejich vozový park skromnější a navíc postarší, nejednalo se o zas až takový problém. Jenže Hertz je velkou firmou, která navíc musí kráčet s dobou.
Co přesně to znamená? Hertz měl na konci minulého týdne dluhy ve výši 17,1 miliard dolarů (cca 423 mld. Kč), z čehož 3,7 miliardy dolarů (92 mld. Kč) připadá na firemní půjčky a úpisy cenných papírů, zatímco 13,4 miliard dolarů (333 mld. Kč) představuje závazky spojené s obměnou vozové flotily. Aby se autopůjčovna udržela na špici, nabízela zákazníkům prakticky jen naprosté novinky. To ovšem představovalo nemalé nákupy, neboť Hertz má po celém světě 12 400 poboček. I proto měl s automobilkami speciální kontrakty.
Kvůli tomu, že byl utlumen turistický ruch i doprava, příjmy firmy klesly prakticky na nulu. Leasing však pokračoval dále a Hertz postupně přestal být schopen plnit své finanční závazky. Nakonec tak oznámil, že pokud se mu nepovede dosáhnout dohody s věřiteli či pokud jeho osud neovlivní štědrou výpomocí vláda, vyhlásí bankrot. Tento krok firmu ochránil do konce restrikcí, kdy by se mohla pokusit o restrukturalizaci.
Oficiální oznámení se očekává dnes, nicméně Hertz před několika málo hodinami najal další firmu specializující se právě na ochranu před věřiteli. Je tedy víceméně jasné, co autopůjčovnu čeká. Jen málokdo si ale nejspíš uvědomuje, co takový krok bude znamenat pro celý automobilový svět. Jak jsme již zmínili, Hertz má pobočky po celém světě a jako takový je významným zákazníkem všech automobilek. Pokud ale svou flotilu nebude modernizovat jako dosud, lze očekávat nemalý pokles prodejů.
Kromě toho si musíme uvědomit, že dojít může také na částečný nebo úplný rozprodej stávajících vozových parků firmy. To by pro změnu nemalou měrou ovlivnilo dění na trhu s ojetinami, který byl již tak výrazně zasažen. Ceny řady modelů letěly razantním způsobem dolů, přičemž dle expertů se návrat na předchozí hodnoty ještě pár měsíců nedá očekávat. Pokud by navíc bazary zaplavila takřka nejetá auta Hertzu, ovšem nabízená za cenu výrazně ojetých vozů, roztočilo by to spirálu ještě hlouběji.
Máme zde tedy velmi mnoho důvodů, proč nenechat padnout Hertz až na úplné dno. Zatím však neexistuje jistota, že se tak nestane, ostatně ani onen pokus o restrukturalizaci nemusí skončit úspěchem.
Hertz nabízel k zapůjčení opravdu neuvěřitelná auta, nicméně i díky tomu narostly závazky firmy na úroveň, která se díky koronaviru stala neúnosnou
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před 4 minutami - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před hodinou - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 3 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva