Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům

Američané jsou nejvíce spokojeni s péčí domácích značek. Stříbrné příčky pak v luxusním segmentu obsadilo Audi, v mainstreamu boduje VW.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům

11.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Američané jsou nejvíce spokojeni s péčí domácích značek. Stříbrné příčky pak v luxusním segmentu obsadilo Audi, v mainstreamu boduje VW.

Studiemi společnosti J.D. Power se zabýváme vcelku pravidelně, a to především na počátku roku, kdy přinášíme přehled o nejspolehlivějších vozech (VDS neboli Vehicle Dependability Study). Někdy okolo prázdnin pak ke slovu přichází hodnocení nejpřitažlivějších (APEAL neboli Automotive Performance, Execution and Layout Study) či nejkvalitnějších nových aut (IQS neboli Initial Quality Study), tím ale víceméně náš dosavadní výčet končil. Pro letošek ovšem minimálně jednu studii přidáváme, a to výroční Customer Service Index (CSI neboli Monitoring spokojenosti zákazníků se servisy).

Jedná se - jako u hodnotných materiálů J.D. Power povětšinou - o průzkum za oceánem, díky čemuž nám některé značky budou vzdálenější. Zvláště pak se to týká vítěze v kategorii mainstreamových vozů, to ale již poněkud předbíháme. Než se totiž k lídrům a zbytku světa dostaneme, je třeba zmínit nastolená pravidla. Dle nich se totiž studie mohly zúčastnit pouze rok až pět let stará vozidla. Shromažďována pak byla jen data s autorizovaných servisů, a to od října do prosince loňského roku.

Ve výsledku společnost J.D. Power získala informace od více než 90 000 motoristů. Ty pak zasadila do stupnice se škálou od nuly do tisíce bodů, přičemž čím vyšší dané číslo je, tím vyšší je spokojenost zákazníků se sítí autorizovaných dealerství a servisů. V rámci mainstreamu přitom průměr vyšplhal na 797 bodů, u luxusních vozů pak dokonce na 855. Oproti minulým rokům tak došlo ke zlepšení.

Studie rovněž poukazuje na moderní trendy, kdy k větší spokojenosti zákazníků přispívá vedení záznamu o opravě na digitálním tabletu. Servisy takto vybavené totiž průměrně získaly 838 bodů, zatímco ty bez něj dosáhly pouze na 802 bodů. Jejich užití přitom vede hlavně u luxusních značek (má je 19 procent ze všech servisů), zatímco v případě značek hlavního proudu je podíl nepatrně menší (15 %).

Dalším poznatkem je pak souvislost mezi uživatelskými balíčky a spokojeností zákazníků. Pokud totiž servis či dealerství nabídne motoristům nejen pravidelnou péči, ale třeba i výměnu pneumatik a podobně, pak může počítat s mnohem větší věrností těchto zákazníků. A to bez ohledu na fakt, zda se jedná o údržbu placenou majiteli vozu nebo nabízenou zdarma právě těmito servisy.

Běžným značkám vládne Buick, Dodge i Jeep zamířily na dno

To by ale na úvod stačilo, nyní se již můžeme vrhnout na samotné výsledky. Začneme mainstreamem, kde si prvenství po porážce 18 dalších značek připsal Buick (835 bodů). Druhému Volkswagenu (830 bodů), třetímu GMC a čtvrtému Mini (obě značky získaly 828 bodů) ovšem utekl jen nepatrně, větší rozdíl evidujeme až u pátého Chevroletu. Jeho 812 bodů je však stále nadprůměrem.

Spodní část tabulky pak okupují především značky sdružené pod koncern Fiat-Chrysler, dobré hodnocení ovšem majitelé nevystavili ani Subaru (776 bodů). Dále si pak na domácí půdě vede hůře než průměrně Ford (791 bodů), zajímavá situace pak nastala u korejských značek. Zatímco totiž Hyundai najdeme se 798 body „nad čarou“, Kia se propadla lehce pod ní (796 bodů).

Nejuspokojivější mainstreamové značky vozů dle J.D. Power CSI 2014


Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům - 1 - J.D.Power US CSI 2014 01Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům - 2 - J.D.Power US CSI 2014 02

Cadillac opanoval luxusní segment, Land Rover naopak propadl

Přesunout se můžeme k luxusnímu segmentu, který opanoval Cadillac s nepatrným bodovým rozdílem oproti Audi a Lexusu (872 bodů versus 868, respektive 867 bodů). Jen o malý chloupek za nimi pak evidujeme Infiniti a Lincoln se shodným počtem 865 bodů, tím však máme automobilky zařazené do nadprůměru probrané. Podívat se tak můžeme „pod čáru“, která představuje průměrných 855 bodů.

Ve spodní části žebříčku je přitom situace více než zajímavá, neboť s výjimkou Acury se jedná o evropské automobilky. Z nich nejlépe dopadl Jaguar (853 bodů), sesterský Land Rover však oproti tomu klesl opravdu nízko. Se získanými 805 body totiž nemůže konkurovat ani výše zmiňovanému vítězi mainstreamového segmentu, citelně pak ztrácí i na Volvo, které se mezi luxusními vozy umístilo na předposledním místě.

Nejuspokojivější luxusní značky vozů dle J.D. Power CSI 2014

Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům - 3 - J.D.Power US CSI 2014 03Nejuspokojivější značky podle J.D. Power CSI 2014: Američané věří Američanům - 4 - J.D.Power US CSI 2014 04

Tím nám ovšem studie končí, přičemž jen dodáváme, že dané výsledky pro nás opravdu nemusí být „směroplatné“ a lze je vnímat i jako ryzí zajímavost. Američané jsou do jisté míry nacionalisty, a tak klidně věnují svou přízeň i poruchovému vozu, než aby sáhli po vyšší evropské či japonské spolehlivosti. Jak jsme ale uvedli na začátku, se zahájením letních prázdnin lze čekat nové studie J.D. Power také ze Starého kontinentu. A ty již pro nás budou mít větší váhu.

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.