Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejstylovější kombík všech dob nikdo nechce, unikátní sen kolotočářů je zřejmě moc i na ně
25.6.2022 | Petr Miler
Pod taktovkou návrhářského esa jich mělo vzniknout 20, nakonec ale byl vyroben jen jeden jediný. Jde o vzácnou, navíc technicky zajímavou věc, která nebyla nabídnuta za nijak extrémní cenu, přesto se ji nedaří prodat.
Vozy třídy grand tourer vznikly už z podstaty svého označení za účelem překonávání dlouhých vzdáleností v maximálním pohodlí a v relativně vysoké rychlosti. Jenže spousta z nich jsou kupé, a tak nemají moc místa na zavazadla, která se při dlouhých cestách hodí. Existuje tedy určitá poptávka po autech, která můžeme označit za třídvéřová kombi nebo auta s karoserií shooting brake. Automobilky se do nabízení takových modelů moc často nepouští, to ale neznamená, že nevznikají.
Takový Jaguar XJ-S byl ve své době byl vynikajícím grand tourerem a nebylo to zrovna malé auto. Ovšem vnitřního prostoru v něm opravdu moc nebylo, vnitřek stačil tak nanejvýš na to, aby si každý z cestujících vzal jednu malou tašku. Navíc museli ti cestující být jen dva. Proto vznikl nápad na stavbu 20 stylových, třídvéřových kombíků.
O stavbu se měla postarat karosárna a renovátorská dílna Lynx v britském Hastingsu a na vzhledu pracoval Paolo Gucci, který se čerstvě rozešel s módním impériem Gucci, a který chtěl k vozu navrhnout i sadu zavazadel. Vznikl tedy první, modrý kus, který byl pojmenován XJ-S Lynx Designo di Paolo Gucci. Postaven byl na bázi modelu XJ-S z roku 1987 a představil se světu na autosalonu v Ženevě v roce 1990.
Karosárna Lynx prodloužila střechu a zadní okna, posunula zadní sedačky dozadu, přestěhovala palivovou nádrž a přidala výklopné zadní čelo pro lepší přístup do zavazadelníku. To znamenalo asi 670 litrů prostoru pro kufry se zadními sedadly ve standardní poloze. Paolo Gucci se podepsal i pod vnějším designem, jeho rukopis je ale nejvíc znát uvnitř - z jeho pera je modře lakované obložení jilmovým dřevem s krokvicovitým prokládáním, čalounění modrou telecí kůží s krokodýlím vzorem či alcantarová stropnice.
Pozoruhodné prvky v interiéru jsou modré polodrahokamy lapisy lazuli, umístěné ve středu volantu a také na hlavici voliče automatické převodovky. V zavazadelníku si nelze nevšimnout vyšívaného motivu jaguáří hlavy na koberci. A samozřejmě byla k dispozici ona sada zavazadel, také od Paola Gucciho. „Po dvaceti letech ve vedení firmy Gucci nyní nabízím své znalosti širšímu okruhu zákazníků. Navrhuji pod vlastním jménem a chci do své práce vložit svou osobnost a styl,” uváděl Paolo Gucci v brožurkách, které byly u příležitosti představení auta vytištěny.
Vůz se představil na ženevském autosalonu pod jménem Paola Gucciho a s cenovkou 100 tisíc liber, ovšem už po druhém dnu výstavy bylo jeho jméno nahrazeno logy firmy Lynx. To proto, že se právníkům Gucci nelíbilo spojení tohoto jména s čímkoliv jiným než s vlastními produkty. V následujícím soudním sporu bylo rozhodnuto, že Paolo Gucci nesmí používat své jméno k propagaci tohoto auta, což je zajímavé, uvážíme-li jeho jméno.
Výsledkem tohoto kroku mimo jiné bylo, že z plánovaných 20 kusů byl vyroben jen jeden, jen ten, který se představil v Ženevě - a který si můžeme prohlédnout na fotkách níže. Po představení zůstal ve vlastnictví Paola Gucciho, který ho později prodal Davidu Andrewu Richardsovi. V jeho sbírce zůstal schovaný až do roku 2014, kdy ho na aukci prodávala Richardsova dcera z dědictví. Koupil ho Ian Berg, fanoušek Jaguarů a majitel firmy zabývající se renovací veteránů.
V jakém bylo auto stavu, nevíme, ovšem Berg se pustil do jeho renovace. Našel dva lidi z těch, kteří kdysi na stavbě tohoto stroje pracovali - Gordona Russela a Phila Goulda. Ve spolupráci s nimi proběhla kompletní renovace včetně výměny elektroinstalace a nového laku. Obnovený je také interiér a motor - je to dvanáctiválec 5,3 HE o 284 koních a 415 Nm.
Tento týden byl nabídnut k prodeji na aukci firmy Bonhams na Festivalu rychlosti v Goodwoodu s odhadovanou cenou 70 - 100 tisíc liber, tedy asi 2 až 2,8 milionu korun. To není zas tak moc na to, že máme před sebou zrenovovanou V12 v autě, které existuje v jediném kuse na světě a nabízí vedle stylovosti nevídané u jakéhokoli jiného kombíku i spoustu praktičnosti naráz. Zájem o něj byl ale nulový a z prodeje byl přímo na místě aukce stažen. Inu, stylovost stroje hraničí až s kýčovitostí, je to učiněný sen kolotočářů. A zřejmě ani lidé, kteří si na podobně střižených věcech potrpí, nejsou ochotni do takového vozu investovat tolik.


































Tenhle Jaguar bývá označován za nejstylovější kombík historie a je jediný na světě. V aukci Goodwoodu o něj ale navzdory ne až tak ambiciózní ceně nikdo nestál. Foto: Bonhams, tiskové materiály
Zdroj: Bonhams
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejčtenější články
Kvůli clům na auta z Číny budeme propouštět a zastavovat výrobu, říká šéf Seatu. I to způsobují nepromyšlené kroky EU
26.3.2025Toyota zastavila stavbu továrny na baterky kvůli nezájmu o elektrická auta, už tak skromné plány znovu snížila
27.3.2025Porsche za cenu Octavie od Xiaomi je z jedné vody načisto nejbezpečnější čínské auto historie, je to další špatná zpráva pro Evropu
27.3.2025Mazda najednou končí hned se čtyřmi modely, v Česku tvoří skoro pětinu jejích prodejů
27.3.2025Audi TT se má vrátit v té nejtrapnější možné podobě, vysnil si ho tak sám od reality odtržený šéf
27.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva