Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejsilnějším Focusům se dál porouchávají motory, Ford si s tím neví rady
10.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Zprvu zdánlivě okrajový problém se teď má týkat až 10 procent všech Focusů RS a nikdo neví, jestli je to finální číslo. Ford potíže přiznává, řešení ale nemá.
Ford Focus RS je jistě vozem, po kterém není těžké zatoužit. Vedle zajímavého designu nabízí ještě zajímavější technická data - přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec EcoBoost dává výkon 350 koní, který míří na všechna čtyři kola skrze šestistupňový manuál. Umí překonat 250 km/h a na stovku zrychlí pod 5 sekund. A nedávno k tomu všemu přibyla ještě ruční brzda „ve stylu Kena Blocka“.
Již z tohoto výčtu vychází Focus RS nadmíru kladně, české zastoupení Fordu pak vše ještě korunovalo cenou startující pod milionem korun. To je opravdu bezkonkurenční nabídka, zvláště s ohledem na to, co nabízí ostatní. Mělo by to vzbuzovat velký zájem a soudě podle toho, kolik Focusů RS vídáme, jej to skutečně vzbudilo. Jenže tak úplně výhra to pro Ford není, kvůli technickým problémům. Už v září se začaly objevovat zprávy, že Focus RS má potíže s výdrží motoru, a nyní se ukazuje, že opravdu nejde o banální problém.
Za vším vězí již zmiňovaný 2,3litrový EcoBoost, tedy stejná pohonná jednotka, jakou disponuje i čtyřválcový Ford Mustang. Vůči němu však Focus RS nabízí i trochu vyšší výkon, kterého bylo dosaženo za pomoci turbodmychadla typu twin-scroll s větším kompresorem a mezichladičem, méně restriktivním sáním a výfukem o větším průměru. Focus RS má také mít hlavu válců vyrobenou z lepší slitiny, má tak zvládat vyšší teploty, navíc je usazena na robustnějším těsnění.
Nicméně právě tyto úpravy jsou zdrojem problému, jenž je spojen s únikem chladicí kapaliny. Ono vylepšené těsnění, jež má odolávat větší termální zátěži, se rychle opotřebovává, až nakonec zejména mezi prvním a druhým válcem přestane těsnit zcela. V té chvíli se do motoru dostává chladicí kapalina, jejíž přítomnost je signalizována nejen nefunkčností válce, ale i bílým kouřem proudícím z výfuku.
Zprávy o výskytu této závady přichází z celého světa. Jeden z německých majitelů s přezdívkou mcloud0102 uvedl, že s vozem najel 19 000 km, ani jednou přitom nebyl na okruhu a ani jednou nevyzkoušel driftovací režim. Přesto mu ubylo asi 200 mililitrů chladicí kapaliny. Navíc mu kvůli špatnému těsnění motor fungoval jen na tři válce, problematické bylo i topení.
Do horšího světla staví tyto informace fakt, že má jít již o druhý motor tohoto uživatele. Přitom právě výměnou pohonných jednotek Ford řadu stížností majitelů Focusu RS na problematické těsnění řešil. Navýšení výkonu o 40 koní vůči Mustangu se tedy jeví jako zásadní problém, se kterým si navíc automobilka neví rady. Momentálně od ní slyšíme jen to, že „si je vědoma stížností a celou záležitost vyšetřuje“. Pokud prý lidé ony vady zaznamenají, mají navštívit dealera a nechat si vůz opravit.
Nicméně to není řešení, jak potvrzuje třeba americký majitel vozu Brett, který v závěru srpna měl problémy se startováním. Na přístrojovém štítu se navíc objevila kontrolka signalizující závadu motoru, proto vůz nechal prohlédnout diagnostikou ve společnosti Advance Auto Parts. Hlášeno bylo „náhodné vynechávání motoru“, načež nechal svůj Focus RS s 33 800 km odtáhnout do nejbližšího servisu Fordu.
Dealerství jej posléze informovalo o ztrátě kompresí ve druhém a třetím válci, což naznačovalo vadné těsnění. Objednána tak prý byla sada komponentů na opravu, nicméně ani po šesti týdnech nebyl Focus RS opraven. Až teprve před pár dny, 2. listopadu, Brett dostal svůj vůz zpátky, dokonce rovnou s novou hlavou válců, která měla dorazit na zásah někoho z vyššího vedení Fordu. Stran toho byl Brett i „adekvátně“ odškodněn.
Je otázkou, zda tímto byla celá záležitost skutečně vyřešena, jak naznačuje německý případ a montáž druhého motoru. Ostatně o jeho instalaci mluví i řada dalších majitelů, kteří zaznamenali obdobný problém. Mnozí přitom ani nenajeli takový počet kilometrů jako výše zmíněný Brett, na níže přiloženém videu je třeba Focus RS majitele s přezdívkou maschoff69, který má na tachometru pouze 17 300 km. Přesto „kouří jako parní lokomotiva“.
Bude tedy zajímavé sledovat, co se odehraje dále, nicméně pouhá výměna těsnění prý nestačí. Mezi hlavou a blokem dochází při práci motoru k mikropohybům, které vedou k obrušování onoho těsnění. Jeho vylepšená verze sice má celou plochu mezi válci pokrytu elastomerem, navíc bylo i zesíleno, nicméně s těmito modifikacemi zatím nikdo nenajel dostatek kilometrů, aby mohl za dané opravy dát ruku do ohně.
Jakkoliv je tedy Focus RS nadmíru žádoucím vozem a na českém trhu je k mání opravdu levně, možná byste v případě zájmu měli vyčkat, než Ford přijde s finálním řešením problému. Snadno se může stát, že po několika málo tisících kilometrů budete řešit stejný problém jako lidé v Německu, Velké Británii či USA, prostě kdekoli na světě.
Můžete mít ale samozřejmě i štěstí na kus, závada se dle odhadů prý 5 až 10 procent prodaných aut. I to je ale obrovské číslo a je otázkou, zda se problém u zbytku lidí neprojeví během následujících měsíců. Koneckonců vždy záleží na namahání pohonné jednotky i okolních podmínkách. A pokud je přitom motor vadný již v rámci svého designu, pak prostě dříve nebo později může selhat každému...
Problémy s Fordem Focus RS...
...jsou hlášeny z celého světa
Jednou z příčin je špatné těsnění pod hlavou...
...je však otázka, zda vše vyřeší nový typ
Zdroj: Jalopnik
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
před 10 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva