Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější ojetiny v letošním roce ukazují, co se k nám teď hrne z Německa
5.8.2018 | Mirek Mazal
Koupí Češi všechno, co Němci nechtějí? Skoro to tak vypadá. Zatímco u našich západních sousedů po dieselech pomalu neštěkne ani pes, u nás vládnou trhu.
Už dlouho trh s novými a ojetými vozy neprocházel takovými změnami, jako v posledních měsících. Zejména německé zákazy dieselů do měst obrátily tamní trh vzhůru nohama a starší ojetiny s naftovými motory učinily skoro neprodejnými. A to nemohlo ovlivnit jen Německo. Pokles cen jinde žádaných vozů způsobil jejich masivní export do jiných evropských zemí a Česká republika pochopitelně nemůže zůstat stranou.
Zatímco tedy v Německu, ale i třeba ve Velké Británii a některých dalších evropských zemích lidé ukazují dieselům záda, my je tu vřele vítáme. A při průměrném stáří 10 let to vážně nejsou ty nejmodernější vozy. I to ukáží statistiky Cebie detailně mapující trh s ojetými auty v první polovině letošního roku. Dovoz ojetin masivně roste na rekordní hodnoty, jde o auta především z Německa a především diesely. Najdou se ale i jiné zajímavé aspekty, zejména ty naznačující, že s historií aut tu zejména profesionální prodejci nadále nestoudně manipulují. Vše důležité si nyní projdeme bod po bodu.
1. Vývoj počtu dovážených ojetin
Během prvního pololetí roku 2018 podstatně narostl počet dovozů ze zahraničí. Začalo to už v prvním čtvrtletí, v prvních šesti měsících bylo dovezeno celkem 91 621 ojetých automobilů, což představuje meziroční nárůst o 9,8 procenta (v prvním pololetí roku 2017 byl meziroční nárůst jen 1,9 %). Už po tři roky se dovozcům ojetých aut velmi daří, ale až do letošního roku tempo růstu postupně sláblo. Letos naopak výrazně zrychlilo, přičemž většina vybraných modelů ze zahraničí je starší deseti let (konkrétně 51,35 %).
2. Původ vozidel
Nejčastěji k nám ojetiny míří z Německa, a to naprosto suverénně. Jde ve výsledku o 16 procent všech ojetin na trhu, čemuž se žádná jiná země nemůže rovnat. Za Německem následují ojetiny z Itálie (3 %), Rakouska (2 %) a Francie (1 %). Většina zbytku prodávaných ojetin (tedy 73 %) má logicky český původ.
3. Udávaný stav kilometrů na tachometru
Sledovaný časový úsek letošního roku ukázal výrazný meziroční nárůst vozidel s kilometrovým nájezdem do magické hranice 100 tisíc kilometrů (z 22 na 37 %). Naopak se snížil podíl aut, která měla najeto 100 až 200 tisíc kilometrů (z 50 na 43 %). Nad 200 tisíc kilometrů podle výpočtů ujelo 20 procent z nich (dříve 28 %). Samozřejmě je otázkou, do jaké míry jsou prodávána auta reálně méně ojetá a do jaké míry dochází k razantnějšímu stáčení tachometrů. Cebia odhaduje, že průměrné stočení se letos pohybuje okolo 115 tisíc kilometrů, postižených kusů je stále okolo 40 procent.
Šance koupit nestočené auto je nejvyšší v případě vozů s českým původem, už kvůli solidní místní evidenci stavů tachometrů. Pravděpodobnost nesprávných údajů roste u dovozu. Průměrná hodnota najetých kilometrů u dovedených aut byla 157 tisíc kilometrů. Vzhledem k průměrnému stáři deseti let, by měl být reálný počet kilometrů vyšší. Pokud jsou zmanipulované dvě pětiny vozidel, vychází skutečný kilometrový nájezd přibližně na 204 tisíc kilometrů.
4. Prodejní cena
Se stočeným počítadlem ujeté vzdálenosti souvisí i ceny ojetin. Dlouhodobě dominuje touha zákazníků o nákup do 200 000 Kč. Podíl takových dosáhl v prvních šesti měsících 55 procent, což je meziročně pokles o 9 procentních bodů. Podíl vozů do 100 000 Kč se zvýšil o 2 procenta na cifru 28, podíl vozů v ceně od 100 do 200 tisíc korun naopak meziročně klesl z 39 na 27 procent. Výrazně roste poptávka po ojetinách s cenovkou nad 200 tisíc korun, konkrétně o 10 procentních bodů na 45 procent. Průměrná cena aut z druhé ruky prodaných v období ledna až června byla 220 640 Kč (meziroční nárůst o 15 %).
Navýšení souvisí také s nárůstem podílu vozidel s nájezdem do 100 tisíc km. Vyšší investice nahrávají nepoctivým prodejcům, kteří stáčejí tachometry či zatajují havárie. Vzhledem ke stáří vozového parku lze však předpokládat, že část vozidel s nájezdem do oblíbené mety 100 tisíc kilometrů má ve skutečnosti stočený tachometr.
5. Jaká auta prodávají fyzické osoby a jaká autobazary?
I v tomto ohledu se objevily určité odlišnosti. Například vozidla prodávaná fyzickými osobami najela podle odometru v průměru více kilometrů. Konkrétním příkladem mohou být vozy s rokem výroby 2008, tedy 10 let stará auta, což je průměrné stáří letos prodávaných vozidel. Téměř třetina (přesně 31 %) takových vozů z rukou soukromých osob najela mezi 200 000 až 300 000 kilometry. V případě autobazarů dosahuje podíl desetiletých aut, která najela stejnou porci, jen 27 %. Odlišně vychází deklarovaný nájezd mezi 150 000 až 200 000 kilometry - vyšší zastoupení takových vozů lze naopak připsat autobazarům (34 % autobazary proti 27 % u desetiletých aut fyzických osob). Průměrné hodnoty na sledovaných vzorcích dat nemají důvod se lišit z jiného důvodu, než že jedna skupina prodávajících se stavy tachometru častěji manipuluje.
6. Nejprodávanější modely
První půlrok zatím vede mezi ojetými vozy opět Škoda Octavia a Fabia. Podíl královny Octavie se meziročně zvýšil o procento, druhá Fabia zůstává na stejné hodnotě. Třetí místo si přivlastnil Volkswagen Passat, který sice zůstává meziročně na stejné pozici, ale snížil svůj podíl o 0,9 procentního bodu. Relativně zásadní propad zaznamenal Ford Focus, který si pohoršil o dvě pozice na pátý flek (2,2 % vs. 3,5 % loni). Mezi 10 nejprodávanějších zástupců se vměstnal také Rapid. V těsném závěsu za top 10 zůstala Kia.
7. Preference jednotlivých typů pohonů
Vzhledem k současné situaci na německém trhu a razantním růstu počtu dovážených aut nepřekvapí, že u prodávaných oejtin měly v prvních šesti měsících letošního roku naprosto jasně navrch naftové motory (58,9 %). Benzínový motor mělo 38,7 procent, ostatní druhy pohonů jsou v menšině a nedochází u nich prakticky k žádným změnám: LPG (1,4 %), CNG (0,5 %), hybridní technika (0,2 %) a elektromotory (0,1 %).
Diesely už ale nejsou takovou prodejní jistotou jako dříve. Nabídka ojetin s naftovým motorem sice pořád jasně převažuje, ale zájem lidí už není takový a benzínové modely se letos prodávají rychleji. Ojetiny s benzínovým motorem najdou dalšího majitele v průměru za 75 dní, auta s dieselovým motorem až za 97 dní.
8. Vozidla s/bez STK a s/bez DPH
V naší domovině se v letošním roce do léta prodávalo 18,3 procenta aut bez platné STK. Důvodem může být výrazné zvýšení počtu dovážených aut ze zahraničí či delší doba prodeje vozidla, kdy jim v mezidobí končí platnost kontroly. Dalším možným důvodem se jeví neochota prodávajících do vozidla investovat.
Celkem se prodalo 32,7 procenta ojetých vozidel s možností odpočtu DPH. V prvním čtvrtletí letošního roku přibyla 2 procenta, to značí, že ve druhém kvartálu došlo k poklesu těchto vozů na trhu.
9. Nejoblíbenější barvy
Barevný kolotoč se nekoná, české silnice jsou plné nevýrazných aut. Zatímco v loňském prvním pololetí lidé kupovali nejvíce bílé bazarové kousky, nejoblíbenější barvou letošního roku je zatím ještě fádnější šedá (postup z 16 na 19 %). Dost výrazně vzrostl podíl černých aut (z 10 na 17 %). Naopak bílá oslabuje z 21 na 17 procent. SDA zaznamenala u nových aut trochu jiné zvyky. Prodejům aut z továren vévodí stále bílá barva (29 %). Dále je zájem zejména o šedá auta (24 %), modrá (14 %), černá (12 %) a červená (10 %). Zájem o šedou a černou narostl meziročně totožně o 2 procentní body.
10. Vybrané položky výbavy
Podle Cebie se na trh dostávají lépe vybavené mladé ojetiny, u nichž nárůst ceny táhne příplatková výbava. Z detailnějšího pohledu je patrné zaměření kupujících na automatickou či manuální klimatizaci, bez ní se prodávají pouze 2 procenta aut. Vzhledem ke stáří českého vozového parku se překvapivě prodává 8 procent aut bez přítomnosti posilovače řízení a 26 procent aut bez dálkově ovládaného centrálního zamykání. Častá jsou litá kola (66 %) a tempomat (54 %), obvyklým příplatkem jsou i parkovací senzory (43 %) či vyhřívaná sedadla (42 %). S automatickou převodovkou se prodává 20 % ojetých aut.
11. Auta po prvním majiteli a předchozí havárie
Poslední zmínka ve zprávě se týká počtu majitelů a havárií. Zatím bylo od ledna do června prodáváno 53 procent vozidel teprve druhému majiteli a 99,8 procenta vozidel jako nikdy nehavarovaných. Reálně bude lakovaných obětí podstatně vyšší. Důvodem nízkého počtu přiznaných bouraček může být různý výklad takového incidentu. Vyměněný nárazník mnoho prodejců za havárii nepovažuje. Vzhledem k nízkému počtu přiznaných poškození je nevyhnutelně jasné, že někteří prodejci úmyslně havárie zatajují, aby vůz rychleji prodali za lepší cenu. Nejsou výjimkou vozy po totálních haváriích prodávané jako nikdy nebourané. Problém je již zmíněná dohledatelnost historie u dovezených automobilů. Se servisní knihou odjelo letos zhruba tři čtvrtiny oejtin, v tovární záruce bylo 16 procent prodávaných ojetých vozidel.
Zdroj: Cebia
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva