Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější ojetiny v ČR ukazují, jak moc Češi touží po nechtěných dieselech z Německa
14.2.2019 | Mirek Mazal
Trhy nových a ojetých aut jsou dva jiné světy a detailní analýza toho druhého nejlépe ukazuje, jak moc. Nejlépe za vše vypovídá zejména přetrvávající, masová obliba dieselových motorů.
Na automobilovém trhu jsou v posledních letech určující dva hlavní trendy - zvyšuje se procento zájemců o vozy kategorie SUV a roste i počet kupců aut s benzínovými motory. V druhém zmiňovaném případě se ale bavíme jen o autech mířících z výroby přímo k zákazníkovi - na trhu ojetin je situace úplně jiná.
Podrobně je vykresluje analýza obchodů s ojetými auty za celý rok 2018, který aktuálně vypracovala česká Cebia. Ačkoli i tady zájem o SUV roste, v případě preferovaných motorizací se nemění vůbec nic. Bazarová auta se prodávají s drtivou převahou naftových agregátů, která ani roky po jejich ústupu ze slávy na poli nových vozů ani trochu nepolevuje.
Dáno je to jednak tím, že na trhu ojetin prakticky nefigurují velké firmy, převažují soukromí zákazníci a malí podnikatelé. A ti diesely preferují kvůli nižším provozním nákladům na ujetý kilometr, bez ohledu na nálady ve společnosti. Druhým faktorem je německá antidieselová panika, která tamní ojeté nafťáky výrazně zlevnila a k výhodnému dovozu do České republiky doslova vybízí.
Pokud současný zájem o diesely a nepoměr v jejich odbytu na trhu nových a ojetých aut bude pokračovat nadále, můžeme očekávat jejich postupný nedostatek na českém trhu i v Evropě, který bude pramenit v růst cen. To ale předbíháme událostem, nyní se chceme hlavně ohlédnout do min a probrat si všechny podstatné trendy na trhu s ojetinami za loňský rok 2018.
1. Vývoj počtu dovážených ojetin
Na trhu ojetin v loňském roce přibylo 177 117 dovezených osobních vozidel. Tempo nárůstu počtu dovozů se již druhý rok v řadě drží na 3,8 % a hlavním zdrojem je už zmíněné Německo a hlavně pak tamní nechtěná naftová auta. Nejméně importů proběhlo již opakovaně v prosinci, lednu a únoru. Průměrné stáří cizojazyčných modelů bylo 10,3 roku, podíl vozidel starších 10 let ovšem činil 51,64 %.
2. Podíl dovozů a původ prodávaných vozidel
Nejvíce dovezených ojetin opět bylo prodáno přes autobazary, to se opakuje pravidelně od roku 2014. 54 % aut na trhu bylo českého původu, téměř 17 % pocházelo z Německa a cca 2 procenta z Rakouska. Nutno dodat, že se jedná o data deklarovaná prodejci, Cebia už dříve prokázala nevěrohodnost takových informací.
Dovezená auta jsou leckdy mylně označována za „česká”, dovozy z jiných zemí pak mají nekorektně uváděný německý původ. Ten má být synonymem precizního přístupu, pravidelného servisu a spolehlivého jednání. Lidé nestojí o auta z jihu Evropy či Balkánu, proto si prodejci rádi vymýšlejí.
3. Udávaný stav kilometrů na tachometru
Průměrná hodnota na tachometru se v roce 2018 držela blízko hodnoty 157 tisíc kilometrů. Podíl stočených jednotek konečně klesá. V posledních letech se zasahovalo do 40 % počítadel, v druhé polovině roku klesly machinace na zhruba 37 %. Důvodem je stále rozsáhlejší portfolio dostupných zánovních automobilů, u kterých prodejci neklesli ke stáčení tachometrů.
Dalším důvodem je možnost prověření stavu online, kterou Češi přestávají podceňovat. Jen do databáze Autotraceru bylo zadáno o cca 650 tisíc dotazů více, což vyústilo v konečný počet 2,3 milionu kontrolních výpisů historie vozu. Třetím důvodem může být zmíněný narůst počtu dovozů zpoza hranic. Dost starých modelů přijíždí bez dostupné lustrace jejich historie. Podíl aut s nepravdivým tachometrem je přitom právě u dovážených aut větší než u tuzemských.
Z hlediska pravděpodobnosti nelze potvrdit oblíbený mýtus, že podvody na zákazníky se vyskytují ve větší míře v autobazarech. Řada slušných bazaristů si nemůže dovolit přijít o dobrou pověst, proto před výkupem kontroluje známky neoprávněného omlazení auta. Většina ojetých vozů je navíc prodávána fyzickými osobami, kde se mezi řadou poctivých osob najdou i tací, kteří s historií vozu manipulují.
4. Hitparáda stočených aut
Sami jsme se detailně věnovali nejhorším případům, Cebia si ze svých zdrojů vybrala další odstrašující příklady níže. Vozy všech značek se elektronicky omlazují až na hodnoty zánovních aut, někdy až absurdním způsobem.
5. Prodejní cena
Za sledovaných 12 měsíců se nejvíce poptávaly použité automobily do cenovky 200 tisíc korun českých. Zároveň posílila skupina vozů do 100 tisíc (meziročně o 7 procentních bodů), což může být dáno zvyšujícím se počtem dovezených aut, neboť zhruba pětinu dovozů tvoří auta starší 15 let. Proti roku 2017 došlo rovněž k vzestupu podílu automobilů s prodejní cenou mezi 200 až 300 tisíci korunami (o 5 procentních bodů). Zlepšení ekonomické situace obyvatel se projevilo také častějším nákupem za více než 200 tisíc Kč.
6. Preference jednotlivých typů pohonů
Prodávané ojeté vozy v roce 2018 častěji poháněl dieselový motor (konkrétně 57,95 %), což je - skoro neuvěřitelně - prakticky úplně stejný stav jako v roce 2017. Podíl benzinových pohonů tvořil menšinu (38,95 %). Jak jsme ale zmínili, u nových vozů je situace diametrálně odlišná, protože vznětové verze lidé volí stále méně. Loni to znamenalo 30,21 % prodejů, zatímco zážehové konfigurace mířily do výroby v případě 67,04 % objednávek.
Příčina snižujícího se zájmu o klepotající agregáty u nových aut je do značné míry důsledkem omezení nabídky dieselů po aféře Dieselgate. Přísnější předpisy a stále drastičtější požadavky evropské byrokracie zdražily jejich výrobu a následně prodejní cenu natolik, že zákazníci začali preferovat benzín. Jedná se o celoevropský dlouhodobý postřeh, časem nebude možné ojeté naftové kusy levně dovážet ze zahraničí. Tím by se omezila nabídka a v následujících pěti letech může dojít k nedostatečnému pokrytí poptávky s též výše probíranými následky.
7. Doba prodeje, možnosti odpočtu DPH
Průměrná doba prodeje se loni prodloužila, ale přesněji řečeno se odvíjela od motorizace. Zákazníci s větším finančním obnosem vybírali déle. Benzínová provedení nacházela nový domov v průměru za zhruba 90 dní, dieselové protějšky čekaly o 20 dnů déle.
Za posledních 12 měsíců se prodalo 34 % ojetých vozidel s možností odpočtu DPH, což je o tři procentní body více než předloni. Všichni předchozí majitelé i noví zájemci museli prokázat status plátce DPH, pochopitelně.
8. Nejoblíbenější barvy
Individuální upřednostnění barvy laku je dlouholetý stabilní jev bez větších výkyvů. Nejvyhledávanější je a byla bílá a šedá. Loni nenápadná šedá barva bílou těsně porazila, závěrem roku začal sněhový odstín manko dohánět. Bylo možné pozorovat podstatnější změnu - v loňském období vzkvétala oblíbenost černé, která meziročně posílila o 4 procentní body na 16 %.
9. Nejprodávanější modely
Nejprodávanějším modelem mezi ojetými vozy byla v roce 2018 opět Škoda Octavia, která si drží zhruba 10% podíl. Stálá značka nejen českých cest patří mezi nejvíce poptávané automobilky, proto se mezi desítkou nejprodávanějších aut dostávají hned čtyři modely z Mladé Boleslavi. Koncern Volkswagen dokonce zabírá šest pozic, mimo jiné rostla poptávka po VW Passat. Neoddiskutovatelný úspěch je páté místo pro Ford, přestože model Mondeo meziročně ztratil. Byla by škoda nezmínit BMW řady 3 nebo Hyundai i30. Tentokrát se nevešla Kia Cee‘d či VW Touran.
10. Vybrané položky výbavy
Nároky na výbavu postupně rostou, což odpovídá velkému množství mladých ojetin z certifikovaných programů importérů vozidel a vozidel po ukončení operativních leasingů. Vyšší nároky souvisí s ochotou lidí připlatit za dražší variantu, i běžní řidiči rádi využijí například vyhřívaná sedadla anebo asistent rozjezdu do kopce.
Zdroj: Cebia
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 20 minutami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před hodinou - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 3 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 4 hodinami - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva