Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta v zemích Evropy? Podívejte se, kde všude dnes vládne Škoda
17.8.2018 | Petr Prokopec
Kdyby vám někdo před 30 léty řekl, že Škoda bude jedním z evropských hegemonů na poli prodeje aut, asi byste se mu vysmáli. Teď jím ale zkrátka je.
Pokud přijde řeč na nejprodávanější modely v té či oné zemi, asi jen málokoho překvapí, že českému trhu kraluje Škoda Octavia, zatímco Němci nedají dopustit na spřízněný Volkswagen Golf. S ohledem na vlastenectví Francouzů pak nelze počítat, že by v zemi galského kohouta vedl žebříčky prodejnosti jiný než domácí vůz, což ovšem nelze tak zcela tvrdit o Britech. I ti jsou sice nacionalisté, nicméně tamní značky mají daleko k mainstreamovým, místo toho se Lotus, McLaren či Rolls-Royce pohybují ve vrcholné lize.
Kdo tedy vládne britskému trhu? Na to odpoví nová statistika JATO Dynamics, která sleduje sedmadvacet zemí sdružených v Evropské unii a odhalí nám i nejžádanější automobily za první letošní pololetí v jednotlivých zemích. I tady platí rčení „jiný kraj, jiný mrav”, stejně jako ve světovém měřítku. Zatímco globálním lídrem je Toyota Corolla, Američané nejčastěji sahají po zmíněném Fordu F. Evropě pro změnu už hodně dlouho vládne Volkswagen Golf, tedy alespoň v rámci celkového počtu registrací.
S ohledem na to, jak dalece je Golf pro konkurenty nedostižný, by se dala čekat jeho naprostá hegemonie i na tomto poli, nic takového se ale neděje. Golf je sice na vrcholu, úplně stejným množstvím zářezů se ale chlubí Škoda Octavia. A i když se na věc podíváme optikou značek, jsou si Volkswagen a Škoda rovny.
Dobré polovině ze zemí EU vládne koncern VW, v dalších se obvykle odráží jistý nacionalismus. Vidět je to třeba v Rumunsku, Itálii nebo Španělsku. Nechme ale obecných řečí a projděme si národní automobilové bestsellery jeden po druhým. Dodejme, že jednotlivé země probereme dle abecedního pořádku a v textu najdete vždy i informace o počtu prodaných aut či pronásledovatelích vítězů.
Belgie: VW Golf
Startujeme v zemi vaflí, čokolád a sídla Evropské unie, kde registrace zjevně ovlivňuje demografická poloha. A také samozřejmě skutečnost, že zde sice má řada značek své továrny, ovšem žádný velký výrobce z Belgie nepochází. Na čele proto najdeme německý Volkswagen Golf s letošními 8 404 registracemi, za nímž následuje francouzský Renault Clio (7 145 ks) a korejské Hyundai Tucson (5 915 ks).
Česká republika: Škoda Octavia
Situaci na českém trhu jsme naznačili o pár řádku výše, přičemž Octavii měla šanci vystrnadit z trůnu maximálně Škoda Fabia. Té se to sice v minulých letech během několika málo měsíců povedlo, nicméně dlouhodobě je lídr stále jasný. A nejinak je tomu i letos, kdy Octavia vede se 14 502 registracemi. Na Fabii tedy připadá až druhá příčka s 11 141 prodanými vozy, tuto dvojici pak ještě jistí Rapid (8 212 ks).
Dánsko: Peugeot 208
Peugeot 208 je v samotném závěru svého životního cyklu, což je patrné také na prodejích. Letos zamířil na vrchol pouze v jediné evropské zemi, kde se zatím prodalo 5 713 exemplářů. Stříbrná příčka patří Nissanu Qashqai (4 834 ks), bronzová Volkswagenu Golf (3 313 ks).
Estonsko: Škoda Octavia
První vítězství pro mladoboleslavskou automobilku mimo domovskou hroudu není po stránce početní až tak významné, Octavií se v Estonsku zatím prodalo jen 589 exemplářů. Na první místo to ale stačilo, byť pronásledovatelé nejsou daleko - 529 lidí si pořídilo Toyotu RAV4, po Toyotě Avensis pak sáhlo 443 zákazníků.
Finsko: Škoda Octavia
Tuzemský bestseller pokračuje ve své krasojízdě, přičemž tentokráte na tom již je Škoda Octavia početně lépe. V této severské zemi bylo v průběhu letošního roku prodáno 3 063 exemplářů. Podstatné přitom je, že poraženo bylo SUV, které by zrovna zde mělo dominovat - nicméně Nissan Qashqai skončil s 1 890 kusy druhý, za touto dvojicí se pak drží Toyota Yaris (2 361 ks).
Francie: Renault Clio
O zemi galského kohouta a nacionalismu tamních zákazníků jsme taktéž hovořili již v úvodu. Nepřekvapí proto, že první místo patří Renaultu Clio (70 009 ks) a druhé Peugeotu 208 (56 242 ks). Na tuto dvojici z větší dálky pomrkává další supermini, jejichž obliba je dána hlavně nízkým daňovým zatížením, a sice Citroën C3. Ten však nakonec skončil až čtvrtý za Peugeotem 3008 (46 727 ks).
Chorvatsko: Renault Clio
Chorvatsko je pro Čechy jednou z vyhledávaných dovolenkových destinací, tamní motoristé zase mají rádi Octavii. Ne ale dost na první místo. Po prvním čtvrtletí sice byla v čele, nyní jí 1 988 registrací stačí pouze na druhé místo. První je Renault Clio (2 072 ks), třetí pak Volkswagen Polo (1 356 ks). Mimo pódium jsou pak třeba bestsellery roku 2016 Nissan Qashqai a Toyota Yaris.
Irsko: Nissan Qashqai
V Irsku léta boduje hlavně Hyundai, jeho Tucson byl nejprodávanějším modelem v letech 2015, 2016 i 2017. Nicméně letos je na tom o chlup lépe Nissan, jehož Qashqai oslovil 3 045 zákazníků. Korejci jsou s 2 919 vozy v těsném závěsu, třetí Volkswagen Golf (2 704 ks) má pak manko přeci jen o trochu vyšší.
Itálie: Fiat Panda
Stejný nacionalismus, s jakým jsme se mohli setkat ve Francii, je spojen také s italským trhem. I zde na pódiu nenajdete nic jiného než domácí vůz, přičemž na rozdíl od země galského kohouta zde nesoupeří tři velcí výrobci, ale v podstatě jde o „vládu jedné strany“. První tedy skončil Fiat Panda (66 567 ks), druhý Fiat 500X (30 689 ks) a třetí Fiat 500 (28 932 ks). Tato dominance pokračuje i na dalších místech, stejně jako v Česku se tak mezi nejlepší desítku mnoho konkurentů neprobojovalo.
Litva: Fiat 500
Italský hatchback si náladu z druhého místa na domácím trhu může spravit v Litvě, tam zamířil rovnou na vrchol. Pro letošek mu k tomu stačilo 1 771 prodaných exemplářů, což je takřka dvojnásobek vůči stříbrnému Fiatu 500X (906 ks). V prvním čtvrtletí třetí Škoda Octavia pak byla Fiatem Tipo (833 ks) vytlačena na čtvrtou pozici, Italové tak mají druhé kompletní pódium.
Lotyšsko: VW Golf
Další malý trh a další vítězství pro Golf. Tomu stačilo pouhých 466 prodaných kusů, aby opanoval pódium před Nissanem Qashqai (374 aut) a Toyotou RAV4 (285 aut). Dodejme, že první zmíněné japonské SUV v Lotyšsku dlouho vládlo, letos ale muselo přepustit pozici faceliftovanému Volkswagenu Golf.
Lucembursko: VW Golf
Ani Lucembursko není velká země, zájem o Golf tam ale velký je. Se soupeři doslova vytírá podlahu, když letos vládne s 1 341 prodanými auty - druhý VW Tiguan si musí vystačit s 610 registracemi. Původně třetí Renault Clio pak prohrál souboj s Mercedesem GLC, který bere bronz s 605 kusy.
Maďarsko: Suzuki Vitara
I Maďaři jsou nacionalisté, třebaže se to na první pohled nezdá. Suzuki Vitara se v zemi čabajek a tokajského vyrábí, a tamnímu trhu už dlouho vládne. I letos je na první příčce se 7 211 registracemi. Druhá je Škoda Octavia (3 421 ks), třetí pak další Japonec, a sice Suzuki SX4 S-Cross (2 664 ks), které pokořilo Opel Astra. Německému modelu přitom bronz patřil velmi dlouho.
Německo: VW Golf
Ani u našich západních sousedů nás žádné velké překvapení nečeká. Tedy pokud nemluvíme o vypadnutí Fordu Focus z nejlepší trojice. Celé pódium tedy nyní patří Volkswagenu, jehož Golf (95 118 ks) je drtivě první. Druhý Passat (38 047 ks) se na svého bratříčka již dívá z pořádného odstupu, navíc si musí krýt záda před třetím Polem (36 662 ks). Dodejme pak jen, že mezi první pětkou má automobilka ještě Tiguan.
Nizozemí: VW Polo
V Nizozemsku vládnou ze stejných důvodů jako ve Francii malá auta a loni byl na koni Renault Clio. Letos Nizozemci zjevně propadli novému Polu, které s 8 632 prodanými vozy jasně vládne. Na Francouze tedy zbylo až druhé místo s 6 350 registracemi, zatímco třetí příčka připadla Fordu Fiesta (6 217 ks). Mimo pódium musela zamířit Kia Picanto.
Norsko: Nissan Leaf
V Norsku masivně podporují elektromobily, přesto si první příčku v absolutním pořadí nejžádanějších aut do loňska držel VW Golf. Teď je druhý s 4 765 kusy, a to hlavně díky elektrické verzi. První příčku pak uzmul nový Nissan Leaf s 5 791 registracemi, zatímco na třetí příčku poklesla další „tramvaj“, a to BMW i3 s 2 785 prodanými vozy.
Polsko: Škoda Octavia
Polsko by Škoda mohla překřtít na svou další evropskou domovinu, zájem o vozy z Mladé Boleslavi je zde velký. Modely Fabia a Octavia od sebe loni dělil minimální rozdíl a na prvním místě byla Fabia. Letos si oba modely prohodily pozice a zase těsně - vede Octavia s 10 612 prodanými vozy před Fabií s 10 191 registracemi. Na třetím místě je Toyota Yaris s 8 209 zářezy.
Portugalsko: Renault Clio
Portugalci by měli mít demograficky blíže ke španělskému Seatu, nakonec se ale rozhodli věnovat obsah svých peněženek hlavně Francouzům. V oblibě jsou hlavně mini ze země galského kohouta, neboť na první příčce trůní Renault Clio s 8 358 registracemi, druhý je Peugeot 208 s 4 274 prodanými vozy a třetí Renault Captur, jenž oslovil 4 055 zákazníků.
Rakousko: VW Golf
Také další německy mluvící země byla opanována Volkswagenem, v tomto případě ale nikoliv jen samotnou automobilkou, ale spíše koncernovými vozy. Zatímco první příčka patří Golfu (6 686 ks) a druhá Polu (5 500 ks), na třetí pozici se propracovala Škoda Octavia (4 750 ks). Znovu přitom porazila SUV, tentokráte ovšem německý Tiguan.
Rumunsko: Dacia Logan
Lídrem na rumunském trhu je znovu domácí značka, pochopitelně Dacia. Ta může i letos slavit dobrý rok, první je skončil s výrazným náskokem Logan (9 136 ks), druhý je Duster (3 911 ks) a třetí Sandero (2 236 ks). Hatchback měl velmi úspěšné druhé čtvrtletí, díky čemuž odsunul mimo pódium i „cizáckou“ Škodu Octavia.
Řecko: Toyota Yaris
O Toyotě jsme dosud mluvili hlavně ve spojitosti se stříbrem či bronzem, Japonci ovšem umí mířit i za zlatem. Děje se tak v Řecku, kde Yaris dokázal oslovit 3 357 zákazníků. Druhá příčka připadla na Fiat Panda (2 494 ks) a třetí Peugeotu 208 (2 460 ks).
Slovensko: Škoda Fabia
Ke stejnému bratrovražednému boji, jaký byl veden v Polsku, došlo také na Slovensku. Tentokráte z něj vítězně vychází Fabia, nicméně její náskok vůči druhé Škodě Octavia rovněž není výrazný (2 870 ks versus 2 616 ks). Aby toho přitom málo, pak i poslední příčku pódia opanoval mladoboleslavský model, a to stejně jako u nás Rapid (1 808 ks).
Slovinsko: Renault Clio
Slovinsko je další zemí, kde na první příčku dosáhl Renault, a to znovu s modelem Clio. Ten letos vede s 2 242 prodanými auty přes Volkswagenem Polo (1 771 ks), jež dokázalo porazit svého sourozence, Golf (1 672 ks). Můžeme zmínit, že důvodem pro favorizaci Francouze v této zemi je skutečnost, že faceliftované Clio se zde vyrábí.
Španělsko: Seat Ibiza
Téma nacionalismu pokračuje také ve Španělsku, kde ovšem Seat není tak dominantní jako třeba Škoda v ČR. Zatímco Leon s 21 045 registracemi a Ibiza s 19 300 prodanými vozy skončily na první, respektive na druhé příčce, ta třetí nepřipadla na stále více žádané SUV Ateca a Arona. Místo toho jí možná i překvapivě uzmul Volkswagen Polo (16 810 ks).
Švédsko: Volvo S90/V90
Volvo se sice ze Švédska stěhuje do Číny, v zemi však stále platí za domácí značku. Loni to bylo patrnější než předloni, kdy vyhrál VW Golf, letos zůstávají ve vedení Volva. Na první příčku se vyšvihla dvojice S90/V90 s 17 846 registracemi, zatímco druhé místo připadá dalšímu duu, a sice S60 a V60 (11 067 ks). SUV XC60 (10 085 ks) se tak propadlo až na třetí pozici.
Švýcarsko: Škoda Octavia
Poslední zlatý zářez mladoboleslavské automobilky v Evropě je spojen se zemí sýrů a čokolád. Po Octavii zde během letošního roku sáhlo 4 441 kupujících. Český vůz dokázal na spíše proněmeckém trhu překonat i své sourozence od Volkswagenu, a sice modely Golf a Tiguan s 3 620, respektive s 2 712 registracemi.
Velká Británie: Ford Fiesta
Ostrovní království je již léta považováno za evropskou domovinu modrého oválu a letošní registrace na tom nic nemění. První je opět Fiesta s 56 415 prodanými vozy, konkurenti zůstávají s odstupem pozadu - druhý je Volkswagen Golf (39 930 ks), třetí Nissan Qashqai (30 757 ks).
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 2 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 3 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 5 hodinami - Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 6 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 10:21 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 10:05 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 11.25. 10:03 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus