Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejprodávanější auta Evropy dle tříd, rok 2013: Golf králem, Fiesta královnou
24.2.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
VW a Ford dominují nejen svým segmentům, ale celému trhu. Špatně si ovšem nevedlo ani BMW, Fiat, Nissan, Porsche nebo Škody Rapid a Octavia.
S blížícím se koncem února nám dovolte ještě jedno, tentokráte již zcela poslední ohlédnutí za loňskými prodeji. K dispozici jsou totiž výsledky zabývající se jednotlivými třídami. Snadno si tak můžeme udělat představu o tom, jak je na tom jednotlivé modely v porovnání s přímou konkurencí. Oproti předchozím rokům či průběžným výsledkům z průběhu roku se toho ovšem mnoho nezměnilo, v mnoha případech tak budete číst o „starých známých“.
Městská mini
Začneme pochopitelně nejmenším segmentem, kde jasnou převahu ukazuje italský Fiat. Své zástupce má hned na prvních dvou místech, přičemž jak pětistovka, tak i Panda mají před třetím Volkswagenem up! větší než malý náskok. Zbytek zástupců tohoto segmentu pak hraje vyloženě třetí či dokonce čtvrté housle - takového Renaultu Twingo se totiž prodalo o více než 50 procent méně než vedoucího Fiatu 500.
Pořadí za rok 2013
1. Fiat 500 - 158 918
2. Fiat Panda - 152 727
3. VW Up! - 130 039
4. Renault Twingo - 78 432
5. Smart ForTwo - 65 226
6. Hyundai i10 - 60 324
7. Toyota Aygo - 57 002
8. Citroën C1 - 56 722
9. Peugeot 107 - 55 244
10. Kia Picanto - 50 524
11. Ford Ka - 50 012
12. Škoda Citigo - 44 851
13. Chevrolet Spark - 37 268
14. Seat Mii - 28 608
15. Suzuki Alto - 26 821
16. Suzuki Splash - 15 563
17. Opel/Vauxhall Agila - 14 020
18. Mitsubishi Space Star - 13 978
19. Nissan Pixo - 3 321
20. Tata Indica - 777
Malá auta
S lídrem tohoto segmentu jste se v loňském roce setkávali hlavně v reportech o Velké Británii. Je tak zcela zřejmé, kde Ford Fiesta získal značnou část svých příznivců, jeho prvenství však již není tak jednoznačné jako v případě předchozího Fiatu 500. Těsně za zády má totiž druhý Renault Clio, který se pro změnu musí ohlížet po třetím Volkswagenu Polo. Tyto modely pak v těsném sledu následují Opel Corsa a Peugeot 208, výraznější odstup tak najdeme až u šesté Toyoty Yaris či sedmé Škody Fabia.
Pořadí za rok 2013
1. Ford Fiesta - 292 715
2. Renault Clio - 283 749
3. VW Polo - 264 763
4. Opel/Vauxhall Corsa - 240 005
5. Peugeot 208 - 237 266
6. Toyota Yaris - 163 326
7. Škoda Fabia - 125 687
8. Dacia Sandero - 121 169
9. Citroën C3 - 113 625
10. Seat Ibiza - 110 413
11. Fiat Punto - 104 021
12. Audi A1 - 96 454
13. Mini hatchback - 94 321
14. Hyundai i20 - 82 139
15. Citroën DS3 - 65 454
16. Kia Rio - 58 041
17. Lancia/Chrysler Ypsilon - 57 613
18. Suzuki Swift - 51 878
19. Peugeot 207+ - 49 865
20. Nissan Micra - 48 088
Malé sedany a liftbacky
Třetí segment přináší první zlaté vavříny mladoboleslavské automobilky, zároveň je však také patrný zásadní rozdíl v registracích oproti předchozí kategorii. Škodě Rapid totiž k vítězství stačilo 38 447 prodaných vozů, což představuje osmkrát nižší prodeje než třeba u takového Fordu Fiesta, lídra segmentu supermini (pořád je to ovšem třikrát tolik než dvojčete v podobě Seatu Toledo). Druhý konec tabulky je navíc ještě hubenější, o dvojici modelů značky Lada totiž zavadilo dohromady jen 162 zákazníků.
Pořadí za rok 2013
1. Škoda Rapid - 38 447
2. Dacia Logan - 27 656
3. Seat Toledo - 13 597
4. Citroën C-Elysée - 7 091
5. Peugeot 301 - 3 943
6. Honda Insight - 1 276
7. Renault Symbol - 1 056
8. Fiat Linea - 634
9. Lada Priora - 97
10. Lada Granta - 65
Kompaktní hatchbacky, kupé a kombíky
Máme tu nejnašlapanější a nejdůležitější evropský segment, kde vítěz překvapí asi jen málokoho. Na odstupu druhého Fordu Focus je přitom jasně patrné, proč se modrý ovál rozhodl k jeho tak rozsáhlému faceliftu - daných 225 tisíc registrací totiž nedosahuje ani na poloviční počet prodejů Volkswagenu Golf. Konkurence v podobě takového Opelu Astra či Renaultu Mégane je ještě dále, zmínit ovšem musíme úspěch německých prémiových modelů. Audi A3, BMW řady 1 a Mercedes-Benz třídy A totiž dokázaly vybojovat čtvrtou, pátou a sedmou příčku.
Pořadí za rok 2013
1. VW Golf - 462 527
2. Ford Focus - 225 102
3. Opel/Vauxhall Astra - 198 449
4. Audi A3 - 167 807
5. BMW řady 1 - 152 808
6. Renault Mégane - 149 435
7. Mercedes-Benz třídy A - 131 258
8. Toyota Auris - 114 328
9. Peugeot 308 - 99 697
10. Hyundai i30 - 97 865
11. Kia Cee'd - 86 743
12. Seat León - 85 954
13. Citroën C4 - 79 476
14. Volvo V40 - 74 079
15. Alfa Romeo Giulietta - 45 920
16. Honda Civic - 43 009
17. VW Beetle - 36 432
18. Citroën DS4 - 25 883
19. Mazda3 - 24 796
20. Fiat Bravo - 9 433
Kompaktní liftbacky a sedany
Ačkoliv se nadále pohybujeme prakticky ve stejných vodách jako v případě předchozí kategorie, většina z následujících modelů dostala „batoh“ za zadní nápravou (proč je mezi taková Lancia Delta, netušíme). Octavia tak do Mladé Boleslavi může přinést další vítězství, přestože se jedná o vůz sdílející stejný technický základ s Volkswagenem Golf. Politikaření ale nechme být, místo toho se podívejme také na další účastníky zájezdu. Mezi nimi vyniká hlavně Mercedes-Benz CLA, který se propracoval na třetí pozici. Tu čtvrtou pak okupuje Citroën DS5, který jen potvrzuje, že sazka na tuto linii se francouzské značce vyplatila - dobře si totiž v předchozích segmentech vedly i modely DS3 a DS4.
Pořadí za rok 2013
1. Škoda Octavia - 165 027
2. Chevrolet Cruze - 34 361
3. Mercedes CLA - 27 598
4. Citroën DS5 - 19 217
5. Toyota Prius - 16 098
6. VW Jetta - 14 693
7. Lancia/Chrysler Delta - 8 793
8. Renault Fluence - 6 681
9. Mitsubishi Lancer - 2 954
10. Subaru Impreza - 1 996
Střední třída
Úspěch mnichovské řady 3 jen dokazuje, nakolik je dnes Volkswagen Passat zastaralý. Stávající generace je totiž na trhu již od roku 2005, a přestože dostala před čtyřmi roky zásadní facelift, zejména v interiéru již svůj věk skrýt nedokáže. BMW tak „lidový vůz“ snadno převálcovalo, přičemž u Volkswagenu se musí ohlížet také po přibližujícím se Audi A4 a Mercedesu třídy C. Působivý je přitom odstup, jaký tyto prémiové modely mají od hlavního proudu - kupříkladu osmého Fordu Mondeo se totiž loni prodalo čtyřikrát méně než vítězného BMW, přičemž o poznání lépe na tom nebyl ani šestý Peugeot 508 nebo pátý Opel Insignia.
Pořadí za rok 2013
1. BMW řady 3 - 201 026
2. VW Passat - 156 025
3. Audi A4 - 128 270
4. Mercedes-Benz třídy C - 120 285
5. Opel/Vauxhall Insignia - 77 127
6. Peugeot 508 - 56 324
7. Audi A5 - 51 343
8. Ford Mondeo - 50 180
9. Volvo V60 - 43 119
10. Škoda Superb - 42 215
11. Toyota Avensis - 34 489
12. Mazda 6 - 32 538
13. Hyundai i40 - 29 984
14. Citroën C5 - 24 841
15. Renault Laguna - 17 889
16. Volvo S60 - 10 653
17. Subaru Legacy - 7 751
18. Seat Exeo - 7 001
19. BMW řady 4 - 6 687
20. Lexus IS - 6 341
Vyšší střední třída
Dostáváme se do vyšších pater trhu, kde přetahovaná mezi BMW a Mercedesem nakonec skončila vítězstvím mnichovského modelu. Spíše než situace na čelních příčkách nás ovšem zaujaly výsledky z druhého konce - mezi vozy vyšší střední třídy je zařazeno tak málo modelů, že i takové Tesle totiž stačil pouze droby odbyt Modelu S, aby se tento elektrický sedan zařadil do top 10. Obdobný úspěch si pak připsalo Maserati, jehož Ghibli zvládlo za dva poslední loňské měsíce okouzlit stejný počet zákazníků jako Infiniti M za celý rok 2013.
Pořadí za rok 2013
1. BMW řady 5 - 107 307
2. Mercedes-Benz třídy E - 106 559
3. Audi A6 - 82 883
4. Volvo V70 - 40 260
5. Jaguar XF - 20 414
6. VW CC - 18 118
7. Mercedes-Benz CLS - 15 139
8. Audi A7 - 8 986
9. BMW řady 6 - 8 549
10. Tesla Model S - 3 619
11. Volvo S80 - 3 220
12. Lancia Thema/Chrysler 300C - 2 457
13. Lexus GS - 1 922
14. Infiniti M - 339
15. Maserati Ghibli - 339
Sportovní a luxusní automobily
Ačkoliv Porsche již poměrně dlouho deklaruje, že chce v roce 2018 prodávat dvě stě tisíc nových aut ročně, teprve v porovnání s nejbližší konkurencí vycházejí jeho snahy plně najevo. Pokud bychom totiž sečetli registrace vítězného modelu 911 a čtvrté Panamery, pak se dostaneme prakticky na stejné číslo jako po sečtení prodaných exemplářů Audi A8, BMW řady 7 a Mercedesu třídy S. Mezi tímto trojlístkem přitom nejvíce vyniká značka s třícípou hvězdou ve znaku, což je logické - třída S je totiž na rozdíl od ostatních dvou zcela novým modelem.
Pořadí za rok 2013
1. Porsche 911 - 12 369
2. Mercedes-Benz třídy S - 8 736
3. BMW řady 7 - 5 980
4. Porsche Panamera - 5 679
5. Audi A8 - 5 486
6. Mercedes-Benz SL - 3 403
7. Jaguar F-Type - 2 750
8. Jaguar XJ - 2 287
9. VW Phaeton - 1 793
10. Bentley Continental - 1 657
11. Jaguar XK - 1 421
12. Ferrari F458 - 1 236
13. Audi R8 - 1 021
14. Aston Martin Vantage - 742
15. Ferrari F12 - 624
16. Mercedes-Benz SLS - 576
17. Maserati GranTurismo - 497
18. Maserati Quattroporte - 452
19. Lexus LS - 441
20. Aston Martin Vanquish - 379
Malá MPV
Ačkoliv v loňském roce jsme v našich reportech hovořili o problémech Fiatu a Fordu B-Max, následující žebříček nám naznačuje pravý opak. Italský model se totiž vypracoval na první příčku, modrý ovál pak obsadil druhou. Ani jeden z nich však nemá značnou převahu nad konkurencí. Pokud bychom se ovšem začali bavit o dominanci v rámci států, pak třeba takové Hyundai ix20 nabralo řadu zákazníků hlavně ve Španělsku, zatímco Honda Jazz dosáhla velkých prodejních úspěchů ve Velké Británii, Švýcarsku a Rakousku.
Pořadí za rok 2013
1. Fiat 500L - 74 536
2. Ford B-Max - 68 557
3. Citroën C3 Picasso - 59 799
4. Opel/Vauxhall Meriva - 57 381
5. Honda Jazz - 42 548
6. Hyundai ix20 - 39 670
7. Nissan Note - 33 087
8. Kia Venga - 30 203
9. Škoda Roomster - 27 090
10. Toyota Verso-S - 8 672
Kompaktní MPV
Pomalu se začínáme blížit závěru, neboť před námi jsou poslední tři kategorie. V segmentu kompaktních MPV přitom došlo k zajímavému výsledku na prvních dvou místech - za vítězným Renaultem Scénic totiž skončila třída B. Řeč je tedy o automobilkách, které spolu v poslední době extrémně spolupracují. Sice nikoliv na těchto konkrétních modelech (tedy až na motory), daný úspěch by ovšem mohl být předzvěstí věcí budoucích.
Pořadí za rok 2013
1. Renault Scénic - 109 985
2. Mercedes-Benz třídy B - 100 533
3. Ford C-Max - 98 219
4. VW Touran - 91 725
5. Citroën C4 Picasso - 85 666
6. Opel/Vauxhall Zafira - 85 206
7. VW Golf Plus - 61 712
8. Peugeot 5008 - 41 888
9. Toyota Verso - 34 355
10. Dacia Lodgy - 33 244
11. Seat Altea - 22 070
12. Kia Carens - 14 340
13. Chevrolet Orlando - 13 424
14. Toyota Prius+ - 10 416
15. Mazda3 - 8 390
Velká MPV
Velká MPV momentálně nejsou příliš v kurzu, což jen dokládá počet prodaných exemplářů. Velkých zlepšení totiž dosáhly pouze Seat Alhambra a SsangYong Rodius, všichni ostatní zástupci však vůči loňským výsledkům značně propadly. Zajímavé přitom je, že korejský model nasbíral více než 55 procent všech zákazníků ve Španělsku. Ve Francii si pro změnu nejlépe vedl Renault Espace, všechny ostatní vozy pak jen lehce bodovaly napříč evropskými trhy.
Pořadí za rok 2013
1. VW Sharan - 31 509
2. Ford S-Max - 30 380
3. Seat Alhambra - 19 385
4. Fiat Freemont - 18 825
5. Ford Galaxy - 18 378
6. Renault Espace - 8 267
7. Lancia/Chrysler Voyager - 3 849
8. Peugeot 807 - 2 943
9. Citroën C8 - 2 935
10. SsangYong Rodius - 951
SUV, off-roady a crossovery
A jsme na konci, přičemž již na první pohled je jasné, kdo v Evropě vládne nejtrendovějšímu segmentu. Nissanu Qashqai se totiž jako jedinému povedlo překročit hranici dvou set tisíc prodaných exemplářů. Přičemž jeho úspěch jen podtrhuje Juke na třetím místě. Pokud se navíc u aliance Renault-Nissan ještě na chvíli zastavíme, pak evidovat můžeme i dobré výsledky modelu Captur nebo Dacie Duster. Výtečných registrací ale dosáhly i další novinky loňského roku - třeba Peugeot 2008 nebo faceliftovaná Škoda Yeti. Propadů se naopak dočkalo třeba takové Mitsubishi, jehož modely ASX a Outlander skončily na chvostu žebříčku. Zcela mimo něj se pak nachází BMW X5, kde zřejmě zákazníci čekali na příchod nové generace. Ta se přitom začala prodávat až v závěru roku, díky čemuž neskončila v takovém množství garáží jako modely X1 a X3.
Pořadí za rok 2013
1. Nissan Qashqai - 201 722
2. VW Tiguan - 142 523
3. Nissan Juke - 106 411
4. Kia Sportage - 90 342
5. Hyundai ix35 - 88 831
6. Dacia Duster - 87 681
7. Renault Captur - 84 085
8. Peugeot 3008 - 81 398
9. Audi Q3 - 73 265
10. Opel/Vauxhall Mokka - 70 768
11. Ford Kuga - 64 767
12. BMW X1 - 64 313
13. BMW X3 - 59 566
14. Mini Paceman/Countryman - 58 843
15. Peugeot 2008 - 58 672
16. Škoda Yeti - 57 588
17. Audi Q5 - 56 327
18. Range Rover Evoque - 51 861
19. Mazda CX-5 - 49 883
20. Honda CR-V - 47 596
21. Toyota RAV4 - 47 534
22. Volvo XC60 - 46 185
23. Mercedes-Benz GLK - 29 587
24. Mercedes-Benz ML - 29 092
25. Suzuki SX4 - 28 106
26. Mitsubishi ASX - 26 468
27. Mitsubishi Outlander - 25 960
28. Chevrolet Trax - 17 658
29. VW Touareg - 17 098
30. Porsche Cayenne - 16 855
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 4 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 5 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 6 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 7 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva