Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejpřitažlivější nová auta v roce 2018? Vítěz překvapí, hlavně Čechy
26.7.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Když se řekne přitažlivé auto, lidé si obvykle představí něco výjimečně luxusního či rychlého. Taková auta ve studii J.D. Power APEAL 2018 uspěla také, všechna ale porazila korejská značka.
Pokud si kupujete nový vůz, nenasloucháte pouze rozum, ale i hlas svého srdce. Tedy jinými slovy, spolehlivost je sice fajn a každý motorista bezesporu jásá, když mu každé nové ráno auto nastartuje, nicméně pokud na něm nenávidíte každý šroubek, jen stěží mu dopřejete takovou péči, jakou byste měli. Bude to pro vás zkrátka jen obyčejný dopravní prostředek, který vás převeze z jednoho místa na druhé - nic víc.
Na dané skutečnosti na první pohled není nic špatného, koneckonců tábor skutečných automobilových nadšenců se rok od roku zmenšuje. Je ovšem třeba si uvědomit, že pokud na svém autě opravdu nenávidíte naprosto vše, pak do myčky budete jezdit jen ve chvíli, kdy vám již bahno nedovolí otevřít dveře. S přezouváním pneumatik pak počkáte na trčící dráty a olej přivedete do tuhého stavu. To se přitom posléze může nevyplatit jak vám, tak případně i dalšímu majiteli.
Stejně jako v případě spolehlivosti je i přitažlivost nových aut zkoumána společností J.D. Power. Ta od listopadu 2017 do února 2018 oslovila téměř 68 tisíc amerických motoristů, kteří měli vyjádřit nadšení či naopak zklamání se svým novým vozem, a to po prvních 90 dnech vlastnictví. V rámci 77 emotivních kritérií měli respondenti uvést, nakolik cítí výkon při sešlápnutí plynového pedálu či naopak pohodlí a luxus po usednutí do sedačky.
Výsledkem tohoto průzkumu je studie APEAL (Automotive Performance, Execution and Layout), která používá tisícibodovou stupnici. Čím vyššího skóre přitom ta či ona značka (nebo model) dosáhnou, tím lépe. A pro letošek se souhrnně pohybujeme již opravdu vysoko, neboť průměr celého odvětví vyšplhal na 820 bodů. Vůči loňsku jde o zlepšení o deset bodů, což je v celé, 23 let dlouhé historii ankety nejvyšší růst.
Ke zlepšení došlo ve všech deseti kategoriích, jež studie APEAL zkoumá. Jízdní dynamika je hodnocena o 12 bodů lépe, viditelnost a bezpečí o 11, motor a převodovka o 10, audio/komunikace/zábava/navigace rovněž o 10, stejně jako sedadla nebo vyhřívání, ventilace a klimatizace. V případě exteriéru, interiéru a prostornosti je letošní hodnocení pokaždé vyšší o devět bodů, spotřeba se ale zlepšila pouze o čtyři.
Zlepšení se navíc týká 23 značek z 31, jež byly pro letošek do studie zařazeny. Lidé jsou přitom stále spokojenější hlavně s mainstreamem, kde průměr vyšplhal na 814 bodů. To je vůči loňsku zlepšení o 10 bodů, zatímco prémiový segment povyrostl jen o bodů 6. Na druhou stranu je průměr daného segmentu na 851 bodech. Mezi oběma tábory je tak rozdíl 37 bodů, jež je nejnižší od roku 1996, kdy byla anketa uspořádána vůbec poprvé.
„Pokud chcete koupit nový vůz, je pro to ideální doba. Na trhu je v každé obchodní třídě mnoho kvalitních a přitažlivých aut, přičemž zákazníci nemusí utratit jmění, aby si jedno takové pořídili,“ říká k výsledkům studie Dave Sargent, viceprezident automobilové divize u společnosti J.D. Power. Nezbývá nám tedy nic jiného, než se na ně zadívat podrobněji, ať víte, ke kterému showroomu obrátit svůj zrak především.
Luxusní korejská značka vládne všem, ty obyčejné jsou ale v podprůměru
Pohled na čelo žebříčku zachycujícího přitažlivost jednotlivých automobilek může být zejména pro nejednoho Čecha šokující. Vévodí mu totiž Genesis, tedy poměrně mladá korejská značka. Korejské automobilky u nás mají celkově poněkud rozporuplnou pověst a pokud tu něco zaručeně nedokázaly prodat, byly to jejich luxusní modely - proto tu také Hyundai své Genesisy vůbec nenabízí. V USA to ale dělá a zjevně úspěšně. Teprve za Korejci se se umístilo Porsche, BMW, Lincoln, Mercedes či Audi. Genesis se navíc v anketě objevuje vůbec poprvé, v podstatě tedy z nuly zamířilo na vrchol.
Zajímavé přitom je, že Američané takto smýšlí pouze o luxusní divizi korejských vozů, Kia i Hyundai skončily v podprůměru. Hůře jsou na tom už jen Nissan, Subaru, Mazda a Mitsubishi, tedy japonské značky, mezi které se vklínil ještě americký Jeep. To přitom není zrovna dobrá zpráva pro koncern FCA, který svůj budoucí růst opírá do značné míry právě o tuto automobilku. Na druhou stranu, i v jejím případě se dá hovořit o zlepšení vůči minulosti.
Ještě více než Jeep si polepšilo Mitsubishi (meziročně o 33 bodů), nicméně stále je z toho poslední příčka. Japonci přitom své portfolio ušili prakticky na míru americkému vkusu, kromě několika málo výjimek nabízí jen crossovery a SUV. Jejich design ale občas působí trochu prapodivně, což nejspíše bude ten zásadní kámen úrazu - vzhled vozu totiž většina lidí staví až na první místo.
Američané stále milují své ikony
Přesunout se můžeme k jednotlivým modelům, tedy k oblasti, jíž vládne Ford Motor Company. Modrý ovál zabodoval se čtyřmi vozy (Expedition, F-150, Mustang a Lincoln Continental), General Motors (Chevrolet Equinox a Traverse, GMC Sierra HD), Volkswagen (Audi A3, Porsche Cayenne, VW Jetta) a BMW (BMW X1, X3, Mini Countryman) pak vždy se třemi. Po dvou mají Honda (Accord, Ridgeline) a Kia (Rio, Stinger), po jednom FCA (Chrysler Pacifica) a Nissan (Maxima).
Řada z výše zmíněných vozů se na první příčce umístila i loni, v případě Audi A3, BMW X1, Fordu F-150, Hondy Ridgeline, Chrysleru Pacifica a Lincolnu Continental tedy dle Američanů neuděláte chybu a minimálně po ony první tři měsíce vlastnictví nebudete mít pomalu jediný důvod ke stížnostem. Nepřekvapí to hlavně u pick-upu modrého oválu, který i díky tomu je dlouhodobě nejprodávanějším vozem Ameriky. A jak je vidno, nejspíše tomu ještě pár let bude.
Pro Američany je momentálně nejpřitažlivější značka Genesis. Mezi jednotlivými modely ale její vozy příliš nezadobovaly
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 3 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva