Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle
28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Máte-li největší obavu ze závad, které budou vyžadovat odtah, tato statistika pomůže. Výsledky místy překvapí, Škody jsou na tom obvykle dobře.
Asi neobjevíme Ameriku, když řekneme, že není porucha jako porucha. Některé závady jsou drobné a můžete s nimi jezdit, jiné jsou vážnější a znamenají, že zůstanete stát na krajnici s nepojízdným vozem. To není novinkou a přestože ideálem každého motoristy je jezdit bez jakýchkoliv závad, drobných či větších, asi nebudeme sami s názorem, že raději dojet domů a opravit drobnost, než čekat uprostřed země nikoho na odtahovku.
Statistiky spolehlivosti, kterých se objevuje spousta v různých pojetích, zmiňme např. TÜV Report nebo čísla britské pojišťovny Warranty Direct, ovšem mezi těmito poruchami ne vždy rozlišují. Je to pochopitelné, jednou to je závada, která se musí opravit, tak do statistiky patří.
Může se ale objevit auto, které má problémy se spoustou drobností, ale které vždycky dojede do cíle, ať jedete pro rohlíky do místní pekárny nebo na dovolenou na sever Skotska. A vedle něj bude vůz, na kterém většinou všechno funguje, ale z ničeho nic se porouchá něco podstatného, co vám znemožní dojet domů - nebo aspoň do nejbližšího servisu. Jak stojí i výše, ani jedno člověk nechce, ale problémy to přináší a plány nabourává dost rozdílně.
Německý autoklub ADAC poskytuje také asistenci řidičům. Není to neobvyklá služba ani u nás a řada pojišťoven nabízí nějakou základní asistenci, aspoň odtah do servisu, v rámci povinného ručení. A může z ní vznikat zajímavá statistika, kterých aut se vážnější poruchy s nutností odtahu týkají více a kterých méně. Právě takovou máme nyní před sebou.
Jmenuje se ADAC Pannenstatistik a ta aktuální představuje data za rok 2015. Zabývá se automobily s první registrací v letech 2006 - 2013, tedy auta stará 2 - 9 let. A zahrnuty jsou jen modely, kterých bylo alespoň v jednom z uvedených let registrováno více než 10 tisíc kusů na území celého Německa. A v rámci tabulek jsou uvedeny hodnoty jen tehdy, pokud bylo na začátku zkoumaného období registrováno více než 7 tisíc kusů.
Celkem se díváme na data z 3,9 milionu případů, ke kterým vyjížděla asistenční služba ADACu a nebyl to problém s vlastním zaviněním, tedy např. zejména s nedostatkem paliva. I ten ADAC a i některé české asistenční služby řeší, samozřejmě ne zadarmo - přivezou vám kanystr benzínu či nafty, abyste dojeli k další pumpě. Není to ale porucha, takže to do této statistiky není zahrnuto.
Zčásti co zahnruto je a zčásti k jakým problémům ADAC vyjížděl nejčastěji, ukážou grafy. Vidíme, že nejčastější příčinou závady byla vybitá baterie s 35,7 % (což ale může mít rozličné příčiny), na druhém místě bylo řízení motoru, tedy vstřikování, zapalování apod. Do baterie se nepočítají konkrétně zjištěné problémy s „elektrikou” (tedy alternátorem, kabeláží nebo osvětlením auta), tyto poruchy mají vlastních 11,9 %. Poměrně malým procentem jsou zastoupeny závady na motoru a ještě menším ty na výfukovém systému, kam patří i filtr pevných částic.
Nejčastější poruchy vyžadující asistenci
Pravděpodobnost poruchy podle stáří vozidla
Auta jsou rozdělena podle třídy na nižší střední, vyšší středí apod., nepodstatný je naopak rozdíl v poháněných nápravách, typ karoserie nebo motorizace. Čísla v tabulkách vyjadřují počet poruch na 1 000 registrovaných aut - poruchy, které se udály u daného modelu v roce 2015, jsou rozděleny podle roku první registrace postiženého kusu.
Rozpětí 2 - 9 let od první registrace není samoúčelné - auta do dvou let stáří by se podle názoru ADACu neměla moc kazit, proto tu nejsou, a devět let je průměrný věk auta v Německu. Když tam tedy někdo chce koupit i ojeté auto, je pravděpodobné, že bude hledat mladší - a právě tehdy může tato statistika pomoci.
Zmatečně vypadá i rozdělení barev jednotlivým číselným hodnotám, ovšem to souvisí s předchozím odstavcem. Nejlepší, tmavě zelenou barvu, získávají nejméně poruchová auta a limit, do kterého se vůz vejde do této barvy, se s věkem zvyšuje. Proto má nejnovější Fiat Panda nejhorší, červené hodnocení s počtem 10,7 poruch, ale ten nejstarší s násobně vyšším číslem 37,1 se vejde do druhého nejlepšího hodnocení se světle zelenou barvou. Rozsah barev je uveden vždy pod tabulkami, zorientovat se v přehledu ale přesto není složité - čím méně zelená a čím více červená barva u vybraného modelu a stáří svítí, tím poruchovější vůz je.
Minivozy
Mezi nejmenšími auty dosáhl pozoruhodně dobrého skóre Opel Agila a velmi dobře se daří také Toyotě Aygo. Renault Twingo je konstantně nadprůměrný, což svědčí o nepolevující kvalitě výroby, naopak Smart Fortwo je na tom dost špatně. Dlouhodobě nejhorší skóre má v této třídě Fiat 500, vůbec nejhorší mezi nejnovějšími vozy je Fiat Panda a vytrvale zhoršující se tendenci vykazuje Hyundai i10. Škoda Citigo se ve statistikách objevuje až k pozdějším letům výroby, pochopitelně, a vykazuje nadprůměrné výsledky.
Chcete-li miniauto, se kterým nejspíše nedojedete do cíle, volte Fiat 500
„Dobře” jsou na tom ale také Fiat Panda, Smart Fortwo a Hyundai i10
Malé vozy
Z malých aut je na tom kupodivu nejlépe jinak dosti nešťastné Mitsubishi Colt a velmi dobře si vede i Ford Fusion, který už je ovšem pár let minulostí. Úplně dole najdeme opět Fiat (tentokrát Panda) a Dacii Sandero z let 2012 a 2013, vytrvale podprůměrné jsou Peugeoty od 206 po 208. Pozoruhodné je zařazení Škody Yeti na tento seznam po bok miniaturního Coltu, její čísla ale nejsou špatná. A padla sem i Škoda Fabia, pochopitelněji, také ta si spolu s částečně odvozeným Roomsterem vede solidně.
Mezi malými vozy je vstupenkou do servisu opět hlavně Fiat, tentokrát Punto
Dobře na tom není ani Dacia Sandero a Peugeoty všeho druhu
Nižší střední třída
BMW řady 1 a Toyota Auris vykazují velmi dobrou spolehlivost, hodně dobře jsou na tom mezi kompakty I Mercedesy. Fiat tu žádný nemáme, takže štafetu průšviháře u nejnovějších aut přebírá Dacia Duster. Mizerně jsou na tom dlouhodobě Opely, zejména Zafira, Peugeot 308 a Citroën Berlingo. Volkswageny jsou skoro sázkou na jistotu, Škodu Octavia zařadil ADAC o třídu výše.
Dacia Duster posledních let výroby vykazuje nejvíce problémů, překvapivě
Opel Zafira, Peugeoty 308 a Citroën Berlingo jsou na tom mizerně dlouhodobě
Střední třída
Ve střední třídě jsou na tom skoro dokonale Audi a velmi dobře Mercedesy, naopak za nejhorší můžeme směle označit Opel Insignia, který je hodnocen červenou barvou i jen dva roky starý. Mizerně jsou na tom také Fordy, zejména S-Max. A ani VW Sharan si tento výsledek nedá za rámeček. Škoda Octavia je na tom dlouhodobě nadprůměrně a směrem k novějším generacím pozici neztrácí.
Opel Insignia je ve střední třídě jasný „vítěz”, má stabilně nejhorší výsledky
Fordy S-Max a Mondeo jsou na tom též prachbídně. A optimální bilanci nemá ani VW Sharan
Vyšší střední třída
Kvalita aut vyšší střední třídy je očividně poměrně dobrá. S věkem se zhoršuje u Audi A6 a BMW řady 5, nicméně i tak jsou tyto dva modely na špici. Naopak Mercedes třídy E je na tom nejhůře, druhá nejhorší je Škoda Superb.
Nejporuchovější je ve vyšší střední třídě Mercedes třídy E, zejména z novějších let výroby
Minibusy a dodávky
Mezi minibusy a dodávkami jsou karty rozdány jasně: Volkswagen T5 a Mercedesy Vito a Viano budou dobrou volbou, nový Fiat Ducato moc ne. Ani s Fordem Transit to nevypadá tak dobře jako s německými konkurenty.
I mezi dodávkami Ducato (zde nová generace v provedení Expedition) potvrzuje špatnou pověst Italů
Zdroj: ADAC Pannenstatistik 2016
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejčtenější články
- Ostuda pro Evropu? Řadu místních hypersportů včetně nového vrcholného Ferrari překonává americký sporťák za pár milionů
22.10.2024 - Němci začali ve velkém tankovat syntetická paliva, i když jsou dražší. Snáz pak projdou STK
22.10.2024 - Audi dokázalo ze svého největšího moderního propadáku udělat 19 let po jeho zaříznutí ještě větší nesmysl
22.10.2024 - Nové Ferrari za 90 milionů předvedlo svůj zvuk. I nuda je silné slovo, není slyšet prakticky vůbec
22.10.2024 - Nová Škoda Fabia RS existuje, akorát si tak neříká. Má 190 koní, koupit si ji bude moci jen stovka lidí
22.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva