Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle

Máte-li největší obavu ze závad, které budou vyžadovat odtah, tato statistika pomůže. Výsledky místy překvapí, Škody jsou na tom obvykle dobře.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle

28.4.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Máte-li největší obavu ze závad, které budou vyžadovat odtah, tato statistika pomůže. Výsledky místy překvapí, Škody jsou na tom obvykle dobře.

Asi neobjevíme Ameriku, když řekneme, že není porucha jako porucha. Některé závady jsou drobné a můžete s nimi jezdit, jiné jsou vážnější a znamenají, že zůstanete stát na krajnici s nepojízdným vozem. To není novinkou a přestože ideálem každého motoristy je jezdit bez jakýchkoliv závad, drobných či větších, asi nebudeme sami s názorem, že raději dojet domů a opravit drobnost, než čekat uprostřed země nikoho na odtahovku.

Statistiky spolehlivosti, kterých se objevuje spousta v různých pojetích, zmiňme např. TÜV Report nebo čísla britské pojišťovny Warranty Direct, ovšem mezi těmito poruchami ne vždy rozlišují. Je to pochopitelné, jednou to je závada, která se musí opravit, tak do statistiky patří.

Může se ale objevit auto, které má problémy se spoustou drobností, ale které vždycky dojede do cíle, ať jedete pro rohlíky do místní pekárny nebo na dovolenou na sever Skotska. A vedle něj bude vůz, na kterém většinou všechno funguje, ale z ničeho nic se porouchá něco podstatného, co vám znemožní dojet domů - nebo aspoň do nejbližšího servisu. Jak stojí i výše, ani jedno člověk nechce, ale problémy to přináší a plány nabourává dost rozdílně.

Německý autoklub ADAC poskytuje také asistenci řidičům. Není to neobvyklá služba ani u nás a řada pojišťoven nabízí nějakou základní asistenci, aspoň odtah do servisu, v rámci povinného ručení. A může z ní vznikat zajímavá statistika, kterých aut se vážnější poruchy s nutností odtahu týkají více a kterých méně. Právě takovou máme nyní před sebou.

Jmenuje se ADAC Pannenstatistik a ta aktuální představuje data za rok 2015. Zabývá se automobily s první registrací v letech 2006 - 2013, tedy auta stará 2 - 9 let. A zahrnuty jsou jen modely, kterých bylo alespoň v jednom z uvedených let registrováno více než 10 tisíc kusů na území celého Německa. A v rámci tabulek jsou uvedeny hodnoty jen tehdy, pokud bylo na začátku zkoumaného období registrováno více než 7 tisíc kusů.

Celkem se díváme na data z 3,9 milionu případů, ke kterým vyjížděla asistenční služba ADACu a nebyl to problém s vlastním zaviněním, tedy např. zejména s nedostatkem paliva. I ten ADAC a i některé české asistenční služby řeší, samozřejmě ne zadarmo - přivezou vám kanystr benzínu či nafty, abyste dojeli k další pumpě. Není to ale porucha, takže to do této statistiky není zahrnuto.

Zčásti co zahnruto je a zčásti k jakým problémům ADAC vyjížděl nejčastěji, ukážou grafy. Vidíme, že nejčastější příčinou závady byla vybitá baterie s 35,7 % (což ale může mít rozličné příčiny), na druhém místě bylo řízení motoru, tedy vstřikování, zapalování apod. Do baterie se nepočítají konkrétně zjištěné problémy s „elektrikou” (tedy alternátorem, kabeláží nebo osvětlením auta), tyto poruchy mají vlastních 11,9 %. Poměrně malým procentem jsou zastoupeny závady na motoru a ještě menším ty na výfukovém systému, kam patří i filtr pevných částic.

Nejčastější poruchy vyžadující asistenci


Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 1 - adac pannenstatistik 2016 01 priciny poruch

Pravděpodobnost poruchy podle stáří vozidla

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 2 - adac pannenstatistik 2016 02 stari vozidla

Auta jsou rozdělena podle třídy na nižší střední, vyšší středí apod., nepodstatný je naopak rozdíl v poháněných nápravách, typ karoserie nebo motorizace. Čísla v tabulkách vyjadřují počet poruch na 1 000 registrovaných aut - poruchy, které se udály u daného modelu v roce 2015, jsou rozděleny podle roku první registrace postiženého kusu.

Rozpětí 2 - 9 let od první registrace není samoúčelné - auta do dvou let stáří by se podle názoru ADACu neměla moc kazit, proto tu nejsou, a devět let je průměrný věk auta v Německu. Když tam tedy někdo chce koupit i ojeté auto, je pravděpodobné, že bude hledat mladší - a právě tehdy může tato statistika pomoci.

Zmatečně vypadá i rozdělení barev jednotlivým číselným hodnotám, ovšem to souvisí s předchozím odstavcem. Nejlepší, tmavě zelenou barvu, získávají nejméně poruchová auta a limit, do kterého se vůz vejde do této barvy, se s věkem zvyšuje. Proto má nejnovější Fiat Panda nejhorší, červené hodnocení s počtem 10,7 poruch, ale ten nejstarší s násobně vyšším číslem 37,1 se vejde do druhého nejlepšího hodnocení se světle zelenou barvou. Rozsah barev je uveden vždy pod tabulkami, zorientovat se v přehledu ale přesto není složité - čím méně zelená a čím více červená barva u vybraného modelu a stáří svítí, tím poruchovější vůz je.

Minivozy

Mezi nejmenšími auty dosáhl pozoruhodně dobrého skóre Opel Agila a velmi dobře se daří také Toyotě Aygo. Renault Twingo je konstantně nadprůměrný, což svědčí o nepolevující kvalitě výroby, naopak Smart Fortwo je na tom dost špatně. Dlouhodobě nejhorší skóre má v této třídě Fiat 500, vůbec nejhorší mezi nejnovějšími vozy je Fiat Panda a vytrvale zhoršující se tendenci vykazuje Hyundai i10. Škoda Citigo se ve statistikách objevuje až k pozdějším letům výroby, pochopitelně, a vykazuje nadprůměrné výsledky.

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 3 - adac pannenstatistik 2016 03 minivozyNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 4 - adac pannenstatistik 2016 04 minivozy

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 5 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 11Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 6 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 12Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 7 - Fiat 500 2016 prvni oficialni sada 31
Chcete-li miniauto, se kterým nejspíše nedojedete do cíle, volte Fiat 500

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 8 - Fiat Panda 2012 nove 022Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 9 - Smart Fortwo 2012 03Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 10 - Hyundai i10 2013 facelift
„Dobře” jsou na tom ale také Fiat Panda, Smart Fortwo a Hyundai i10

Malé vozy

Z malých aut je na tom kupodivu nejlépe jinak dosti nešťastné Mitsubishi Colt a velmi dobře si vede i Ford Fusion, který už je ovšem pár let minulostí. Úplně dole najdeme opět Fiat (tentokrát Panda) a Dacii Sandero z let 2012 a 2013, vytrvale podprůměrné jsou Peugeoty od 206 po 208. Pozoruhodné je zařazení Škody Yeti na tento seznam po bok miniaturního Coltu, její čísla ale nejsou špatná. A padla sem i Škoda Fabia, pochopitelněji, také ta si spolu s částečně odvozeným Roomsterem vede solidně.

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 11 - adac pannenstatistik 2016 05 male vozyNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 12 - adac pannenstatistik 2016 06 male vozyNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 13 - adac pannenstatistik 2016 07 male vozy

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 14 - Fiat Punto 150 01Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 15 - Fiat Punto 150 02Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 16 - Fiat Punto 150 06
Mezi malými vozy je vstupenkou do servisu opět hlavně Fiat, tentokrát Punto

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 17 - Dacia Logan Sandero 2013 nova sada oficialni 10Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 18 - Peugeot 206 GTi 02Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 19 - Peugeot 208 GTI oficialni lepsi 04
Dobře na tom není ani Dacia Sandero a Peugeoty všeho druhu

Nižší střední třída

BMW řady 1 a Toyota Auris vykazují velmi dobrou spolehlivost, hodně dobře jsou na tom mezi kompakty I Mercedesy. Fiat tu žádný nemáme, takže štafetu průšviháře u nejnovějších aut přebírá Dacia Duster. Mizerně jsou na tom dlouhodobě Opely, zejména Zafira, Peugeot 308 a Citroën Berlingo. Volkswageny jsou skoro sázkou na jistotu, Škodu Octavia zařadil ADAC o třídu výše.

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 20 - adac pannenstatistik 2016 08 nizsi stredniNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 21 - adac pannenstatistik 2016 09 nizsi stredniNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 22 - adac pannenstatistik 2016 10 nizsi stredniNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 23 - adac pannenstatistik 2016 11 nizsi stredni

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 24 - Dacia Duster 2014 facelift oficialni dalsi 20Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 25 - Dacia Duster 2014 facelift oficialni dalsi 23Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 26 - Dacia Duster 2014 facelift oficialni dalsi 37
Dacia Duster posledních let výroby vykazuje nejvíce problémů, překvapivě

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 27 - Opel Zafira 2012 06Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 28 - novy peugeot 308 vedle stareho 01Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 29 - Citroen Berlingo 2012  01
Opel Zafira, Peugeoty 308 a Citroën Berlingo jsou na tom mizerně dlouhodobě

Střední třída

Ve střední třídě jsou na tom skoro dokonale Audi a velmi dobře Mercedesy, naopak za nejhorší můžeme směle označit Opel Insignia, který je hodnocen červenou barvou i jen dva roky starý. Mizerně jsou na tom také Fordy, zejména S-Max. A ani VW Sharan si tento výsledek nedá za rámeček. Škoda Octavia je na tom dlouhodobě nadprůměrně a směrem k novějším generacím pozici neztrácí.

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 30 - adac pannenstatistik 2016 12 stredniNejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 31 - adac pannenstatistik 2016 13 stredni

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 32 - Opel Insignia 2014 facelift 02Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 33 - Opel Insignia 2014 facelift 03Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 34 - Opel Insignia 2014 facelift 12
Opel Insignia je ve střední třídě jasný „vítěz”, má stabilně nejhorší výsledky

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 35 - nejpruna ford s-max 02Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 36 - Ford Mondeo 2011 facelift dalsi 03Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 37 - VW Sharan 2015 facelift nova sada 14
Fordy S-Max a Mondeo jsou na tom též prachbídně. A optimální bilanci nemá ani VW Sharan

Vyšší střední třída

Kvalita aut vyšší střední třídy je očividně poměrně dobrá. S věkem se zhoršuje u Audi A6 a BMW řady 5, nicméně i tak jsou tyto dva modely na špici. Naopak Mercedes třídy E je na tom nejhůře, druhá nejhorší je Škoda Superb.

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 38 - adac pannenstatistik 2016 14 vyssi stredni

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 39 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 18Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 40 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 19Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 41 - Mercedes E W212 2013 nove oficialni 59
Nejporuchovější je ve vyšší střední třídě Mercedes třídy E, zejména z novějších let výroby

Minibusy a dodávky

Mezi minibusy a dodávkami jsou karty rozdány jasně: Volkswagen T5 a Mercedesy Vito a Viano budou dobrou volbou, nový Fiat Ducato moc ne. Ani s Fordem Transit to nevypadá tak dobře jako s německými konkurenty.

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 42 - adac pannenstatistik 2016 15 dodavky

Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 43 - Fiat Ducato Expedition 02Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 44 - Fiat Ducato Expedition 08Nejvíce poruchová auta pro rok 2016: tato nejčastěji nedojedou do cíle - 45 - Fiat Ducato Expedition 10
I mezi dodávkami Ducato (zde nová generace v provedení Expedition) potvrzuje špatnou pověst Italů

Zdroj: ADAC Pannenstatistik 2016

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.