Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejoblíbenější barvy aut v roce 2011: do vedení jde bílá
7.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po dlouhých deseti letech na čele odchází stříbrná barva bojovat o místo na výsluní z dolních pozic. Nejoblíbenějším odstínem je teď bílá.
Hned několik významných výrobců automobilových laků vydává každoročně žebříčky popularity jednotlivých barevných odstínů. Nevíme, která z těchto firem je světově nejvýznamnější, prohlašují to o sobě všechny, mezi špičku ale rozhodně patří americká společnost PPG Industries, která s ročním obratem 13,4 miliardy dolarů obstarává na 60 světových trhů. Ta tento týden vydala svůj poslední přehled nejpopulárnějších barev doplněný o několik dalších faktů. A o zajímavosti mezi nimi není nouze.
Předně stojí za pozornost, že po dlouhých deseti letech opustila místo celosvětově nejoblíbenější barvy stříbrná. Vůbec poprvé se tak do čela vyhoupla bílá, která v posledních letech zažívá velkou renesanci. Objevuje se i na řadě sportovních, luxusních a jinak výjimečných vozů, které nepochybně inspirují k podobné volbě i zákazníky aut jiných tříd. Popřít ovšem nelze, že svůj podíl na její oblibě mají stále i firemní nákupy „bezbarvých” vozů vhodných pro osazení všemožných log a dalších podobných označení. Ve výsledku si bílou vybralo 21 % všech zákazníků nových aut.

Takto vypadá aktuální přehled světově nejoblíbenějších barev
I přes „ztrátu vedení” zůstává stříbrná v oblibě, když si ji spolu s černou na světě pořizuje na svůj nový vůz přesně 20 procent zákazníků. Za tradiční trojicí nejúspěšnějších následuje šedá s třinácti procenty, červená s devíti, modrá s osmi, přírodní odstíny (PPG tak říká hnědým, zlatým, oranžovým a žlutým barvám) s šesti a zelená s pouhými dvěma procenty podílu. Jednoduchou matematikou pak dojdete k závěru, že na všechny ostatní odstíny zbývá pouhé procento podílu, dokonce méně než procento, jak upřesňuje zpráva PPG.
To je ale pohled ryze globální. Pokud se podíváme na jednotlivé regiony, vládne politicky nejméně korektní barva (tedy bílá) jen v Severní Americe, kde si jí nový vůz vyšperkuje 20 procent zákazníků. Stříbrná je opět v těsném závěsu (19 %), následována černou (18 %), šedou (15 %), modrou a červenou (obě shodně po 9 procentech), přírodními odstíny (7 %) a zelenou (2 %) barvou. I v tomto případě se „zbytku pole” podařilo vejít do jednoho procent.
Bílá je dnes často prezentačním barvou výjimečných aut. Není pak divu, že se často objevuje i na těch obyčejnějších...
Pro nás bude zřejmě zajímavější pohled na evropské preference, které mají poněkud pohřební charakter. S šestadvacetiprocentním zastoupením se nejlépe daří černé, bílá je v tomto případě druhá (19 procent) a stříbrná až třetí (16 procent). Následují šedá (15 %), modrá (9 %), červená (7 %), „příroda” (5 %) a zelená (2 %). A hádejte, kolik procent zbylo na ostatní odstíny...
Do třetice všeho dobrého: pouze v Asii a Tichomoří stanula na vrcholu donedávna vládnoucí stříbrná, když obstarala 25 procent nákupů nových aut. Bílá si ale ani v těchto končinách nevede špatně, když následuje s 23 procenty a slušným náskokem před černou (17 procent). Na červenou zbylo v tomto případě plných 10 procent, zbytek „pole” připomene ohranou písničku: šedá (8 %), modrá (7 %), přírodní odstíny (7 %), zelená (2 %) a zbytek (1 %).
Černá, šedá a stříbrná jsou stále populární, na bílou ale letos nemají
Analýzy PPG nicméně neskýtají jen tento, poměrně suše statistický pohled na věc. Firma totiž rovněž vyzpovídala koncové zákazníky hlavně v souvislosti s tím, jak moc významnou roli pro ně hraje při nákupu nového vozu barva a výsledky ukazují, že výše zmíněná data rozhodně nejsou dílem náhody či tlaku prodávajícího zbavit zrovna tak či onak nalakovaných vozů.
Plných 77 procent zákazníků totiž uvedlo, že barva exteriéru je pro ně faktorem ovlivňujícím nákup vozu. Možná ještě zajímavější ale je, že 48 procent kupujících obecně vybírá auto na základě barvy, která je pro ně očividně součástí vnímání vizuální atraktivity vozu jako celku. Přibližně třetina zákazníků pak uvedla, že barvu považuje za důležitý faktor při volbě vozu a jsou připraveni připlatit si za odstín, který bude více korespondovat s jejich osobností. A konečně, což ovšem nepřekvapí, zákazníci sportovních a luxusních aut jsou připraveni zaplatit nejvíce za to, aby barva vozu odpovídala jejich představám.
Skutečně „barevné barvy” jako červená, modrá nebo žlutá v posledních dekádách nedokážou konkurovat méně výrazným odstínům
Zpráva PPG dále uvádí, že roste obliba matných odstínů, čehož si ovšem můžeme všimnout i z rostoucího množství nových aut, která jsou s takovou vizuální úpravou nabízena. Přesto je třeba říci, že v celkových číslech hrají tyto barvy zatím zanedbatelnou roli. Do budoucna je pak očekáván nárůst obliby čím dál specifičtějších, do tradičních škatulek nezařaditelných odstínů. A ono není divu, celých 40 procent zákazníků by uvítalo širší než dnešní nabídku barev a dá se očekávat, že jim automobilky vyjdou vstříc. A nijak jinak než mnohdy divokými, dosud nepoznanými odstíny to zkrátka nepůjde.
Takto to aktuálně vypadá ve světě barev. Vykřinout do něj můžete i vy, stačí když nám v přiložené diskuzi sdělíte, jakou barvu máte nejraději a proč.
Zdroj: PPG Industries
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 3 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 3 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva