Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejnovější auto bez turba může jen litovat, že vyzvalo ve sprintu svého předchůdce
27.8.2021 | Petr Miler
Jsou to dva z posledních přežívajících vozů, které nemají přeplňovaný motor a pořád mohou myslet na soupeření s nejmodernějšími turby. Co ale když se utkají jedno s druhým?
Je skoro neuvěřitelné, jak rychle se automobilový svět změnil. Zdá se být docela nedávno, kdy první výrobci začali ve větší míře přecházet na motory s nuceným plněním a bavili jsme se o tom, jak daleko tento trend zajde. Regulace zejména Evropské unie se ale rychle staly tak neúprosnými, že nebylo možné jít prakticky jinou cestou bez nutnosti přenosu ohromných pokut spojených s nadlimitními emisemi CO2 za virtuálně vyšší spotřebu paliva na zákazníka. A tak se podvolili prakticky všichni. Během přibližně jediné dekády se z průmyslu, ve kterém byl motor s turbem raritou, stal obor, ve kterém se raritou stal motor bez turba.
Dnes jsme na prahu další éry, ve které se EU snaží vymýtit spalovací motory zcela. Je možné, že uspěje stejným způsobem, je také možné, že nikoli, i v tuto chvíli kupodivu existuje pár automobilů, které lze koupit ještě s nepřeplňovaným motorem. Pomineme-li láci jako základní Dacie či nejlevnější Škodu Fabia, jde o pár vrcholných supersportů. A mezi nimi především o Porsche z řady GT.
Zatímco někteří konkurenti bez turba spíše dožívají, Porsche do těchto vozů dále cpe nepřeplňované modely zcela vědomě a cíleně. A hodlá s tím pokračovat tak dlouho, dokud to alespoň trochu půjde - podle svých slov si poradí i s emisní normou Euro 7. To je ale budoucnost, současností je nová 911 GT3 s poslední evolucí motoru 4,0 H6 non-turbo (nemohli jsme si odpustit...) s výkonem 510 koní, kterou lze dokonce spojit s ručně řazenou převodovkou. Takový pojízdný skanzen. Až na to, že i ten dynamicky naseká většině rádoby moderněji střižených soupeřů. Dokáže ale konkurovat vlastnímu předchůdci z dob, kdy auta nemusela mít 17 senzorů teploty na každém výfukovém svodu, ale „jen” 7?
To se rozhodl ověřit Mat Watson z Carwow, který do vzájemného souboje na letišti poslal právě novou 911 992 GT3 s předchozí 911 991.2 GT3 RS. Není to tedy úplně přímý následník, to by muselo jít od dvě RS nebo ne-RS, přesto se Porsche při představení novinky holedbalo, že nová GT3 je tak dobrá, že i předchozí RS porazí, i když má o 10 koní méně. Nezdá se však, že by to byla univerzálně platná odpověď na všechny otázky.
Starší GT3 RS totiž ve sprintu novější GT3 opakovaně porazila, a to celkem přesvědčivě. Tedy alespoň při startu z místa, kdy se zřejmě projevil o chloupek vyšší výkon, o něco nižší hmotnost a ostřejší ladění RS. Při letmých startech už jej zřejmě brzdila agresivnější aerodynamika, která z nějakého důvodu nepomohla při deceleraci. Přesto jde v těchto kláních hlavně o sprint z místa, v němž starší vůz překvapivě zvítězil. Inu, evoluce dynamiky na tomto poli není tak jednoduchá jako v případě přeplňovaných aut, zvláště když je nutné plnit stále přísnější emisní normy...
Porsche 911 992 GT3... Foto: Porsche
...se v přímém klání muselo ve sprintu sklonit před starší 911 991.2 GT3 RS, i když novinka podle automobilky měla být rychlejší. Foto: Porsche
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 2 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 3 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 5 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 6 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.25. 13:55 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.25. 13:52 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 13:51 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 11.25. 11:40 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.25. 11:30 - audis
- Detektory policejních radarů 11.25. 10:13 - řidičBOB
- Prodám Peugeot 307 SW 1,6 16V LPG 11.25. 04:23 - irischamplin
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova