Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět

Žádný nahodilý problém, ale zjevně poddimenzovaná technika nezvládající spolehlivě práci, na kterou je vůz určen, trápí Dodge Demon. V Texasu jich zkolabovalo hned pět za jediný den.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět

15.2.2019 | Mirek Mazal

Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Žádný nahodilý problém, ale zjevně poddimenzovaná technika nezvládající spolehlivě práci, na kterou je vůz určen, trápí Dodge Demon. V Texasu jich zkolabovalo hned pět za jediný den.

Dodge Challenger SRT Demon je kupé s ohromující dynamikou. Právem nosí titul nejlépe zrychlující ho sériového auta světa, protože rychlosti 100 km/h dovede dosáhnout v kratším čase, než je zapotřebí na přečtení tohoto odstavce.

Přeplňovaný motor V8 o objemu 6,2 litru posílá na zadní kola šílených 602 kilowattů (807 koní) a 972 newtonmetrů. Zrychlení z pevného startu na 97 km/h je otázkou pouhých 2,3 sekundy. Automatická převodovka se zadním samosvorným diferenciálem mají na starost přenést kolosální energii na silnici, ale ne vždy se dějí věci podle představ konstruktérů.

Zdokumentován byl případ minimálně pěti Challengerů, které se rozpadly na kusy při snaze o co nejrychlejší akceleraci během jednoho jediného dne na jednom místě. Pětice řidičů využila speciálně vyvinuté pneumatiky, aby trakce zadních kol dosáhla maxima, nicméně lepivé pláště jen přispěly k fatální destrukci mechanických komponentů.

Svědectví přináší video ze závodů na čtvrt míle. Jsou vidět vibrace celého vozu a následná exploze v oblasti zadního diferenciálu. Nejvíce škodil urychlený start pod plným plynem, přenos velkého výkonu na kola nevydržel okamžitý nápor a materiál vypověděl službu. Pod autem zůstala hromada zbytků dílů, které nezbylo než zamést ze startovní čáry.

Katastrofické selhání je pěkně vidět na zpomalených záběrech. Problém postihl minimálně čtyři kusy sériového provedení a jeden upravený model. Demolice zadního diferenciálu není příjemná podívaná, ale bohužel se zřejmě stala chyba ve výrobním procesu. K rozpadu Challengeru jistě přispívají i lepivé pneumatiky s hladkým vzorkem, který nedovolí sebemenší prokluz a výkon motoru vyrazí tím nejslabším místem ven.

Zpráva o hromadném selhávání Demonu vyvolala obavy mezi komunitou vlastníků. Videozáznam s podrobnou dokumentací podnítily automobilku Fiat Chrysler Automobiles k zahájení interního vyšetřování příčin, v brzké době čekejme svolávací akci - toto jistě nebudou náhodná selhání.


Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 1 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 01Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 2 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 02Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 3 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 03Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 4 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 04Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 5 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 05Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 6 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 06Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 7 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 07Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 8 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 08Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 9 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 09Nejlépe zrychlující auto světa se rozpadá při startu, za den jich kapitulovalo pět - 10 - Dodge Challenger SRT Demon se rozpada 10
Dodge Challenger SRT Demon byl uznán za nejlépe akcelerující vůz, přitom svoji královskou disciplínu prakticky nezvládá bez kritických následků

Zdroj: Olsons Ecoboost@Youtube

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.