Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejlépe akcelerující vozy roku 2012 dle Motor Trendu: 911 poráží Aventador
3.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čtyřdveřové sedany od Audi a BMW v roli poražených nejsou překvapením. Kupé GT-R, MP4-12C nebo Aventador ale jistě čekala více.
Čas potřebný ke zrychlení z klidu na stovku je v případě sportovních vozů velmi důležitým údajem pro nemalou část kupujících. Zvláště ve Spojených státech je mu přikládán až magický význam, přičemž pochopitelně platí, že čím méně stopky ukáží, tím lépe. O celkových kvalitách daného auta to sice neříká zhola nic, alespoň část jeho schopností to ale přece jen naznačuje.
Orientovat se v možnostech jednotlivých vozů lze i podle údajů výrobce, ale těm nelze vždy věřit, a tak si některé magazíny dělají statistiky vlastní. Počet našich testů aut zatím není tak vysoký, abychom v rámci jediného roku dali dohromady vlastní smysluplný žebříček, podobným přehledem kolegů zpoza oceánu si ale pomoci můžeme.
Magazín Motor Trend dal dohromady desítku nejlepších loni testovaných aut v akceleraci z klidu na 60 mil v hodině (tedy z 0 na 96 km/h) a ačkoli s „evropským” zrychlením z 0 na 100 km/h není zcela srovnatelná, o možnostech jednotlivých aut napovídá to samé. Jak tedy vypadá loňská „top 10” ve zrychlení 0 na 96 km/h?
10. místo: BMW M5 F10 - 3,7 sekundy
Mnichovská lokomotiva je podle Američanů tím nejpomalejším z loňské desítky, i když s časem 3,7 s rozhodně patří mezi nejrychlejší vozy na světě. Zvláště, když 560 koní produkovaných 4,4litrovým přeplňovaným motorem V8 ani po překonání této mety nezná únavy. Jak jsme si totiž ověřili při natáčení akcelerace, ze stovky na 200 km/h potřeboval testovaný exemplář o dost méně než 10 sekund. Je tu samozřejmě pár stinných stránek v podobě poněkud překomplikovaného nastavování, oproti minulé generaci však v Mnichově odvedli dobrou práci. Horší je to již s obhajobou zvuku generovaného reproduktory a ne výfukem či motorem. V tomto ohledu ale BMW M5 nesoutěžilo, místo v nejlepší desítce si tak po právu zaslouží. Zvláště, když výsledného času dosáhla evropská verze. Ta americká zaostala o tři desetinky, verze s manuálem pak vyžadovala 4,2 sekundy.
Tip: Na videa akcelerujícího BMW M5 se můžete podívat v našem podrobném testu.
9. místo: Mercedes SLS AMG Roadster - 3,6 sekundy
Pokud jsme si u BMW dovolili kritizovat jeho zvuk, pak u Mercedesu jej musíme vyzdvihnout. A to přesto, že naše zkušenosti pocházejí „jen“ z kupé. Stažená střecha kabrioletu ovšem veškeré bublání a dunění motoru musí jen umocňovat. Přičemž rozhodně otevřenému SLS AMG neubírá na rychlosti. Z klidu na 96 km/h se dostane za 3,6 sekundy, nejvyšší rychlost pak nekončí obligátní německou dvěstěpadesátkou. Jeho 6,2litrový motor V8 se přitom pyšní jinde neviděnými technologiemi, mezi něž patří třeba separátní sání pro každý válec zvlášť. Tedy systém, jaký Mercedes-Benz používá v monopostech F1. Spatřit jej můžete v okamžiku, kdy je odejmut kryt hlav motoru.
Tip: Přečtěte si více i o chystaném Mercedesu SLS AMG Black Series s výkonem 631 koní.
8. místo: Audi S8 - 3,5 sekundy
Německý sedan je druhým - a tím pádem i posledním - čtyřdveřovým modelem v americké desítce, přičemž k poražení BMW i Mercedesu mu pomohl pohon všech kol, osmistupňová převodovka a čtyřlitrový osmiválec twin-turbo o výkonu 520 koní. Efektivním sladěním všech těchto komponentů se přitom povedlo zastínit více než dvoutunovou hmotnost, která nemá konkurenci dokonce ani v M5. Oproti mnichovské značce navíc Audi svůj sedan vybavilo deaktivací poloviny válců, která má společně se systémem start/stop napomoci snižování spotřeby. Při bleskurychlých startech na semaforech však ani s jedním - a tedy proklamovanou úsporou - nepočítejte.
Tip: Podívejte se na osmiválcový expres z Ingolstadtu v pohybu na propagačním videu.
7. místo: Ford Shelby GT500 - 3,5 sekundy
Zřejmě jen setinky (přesný čas magazín Motor Trend neudává) hrály roli v dominanci modrého oválu nad čtyřmi kruhy. Jinak ovšem Ford a Audi dělí naprosto odlišná koncepce. GT500 totiž vyznává „oldschoolovou” techniku v podobě přeplňovaného 5,8litrového osmiválce vysílajícího 671 koní přes šestistupňový manuál na zadní nápravu. Pro přátele loni zesnulého Carolla Shelbyho ovšem ani takový výkon nebyl dostatečný, a proto připravili limitovanou edici naladěnou dokonce na 850 k. Nám bylo prozatím umožněno otestovat model Mustang Boss 302, jež se musí obejít bez přeplňování, nedostatkem rychlosti ovšem tento dvoudveřový Ford rozhodně netrpěl. Oproti německým sedanům se navíc na 277 km/h rozjede i bez příplatkového posunutí omezovače.
Tip: Podívejte se na naše video z testu Fordu Mustang Boss 302, který byl naladěn „jen“ na 450 koní.
6. místo: SRT Viper GTS 2013 - 3,4 sekundy
Prozatím jen velmi málo kolegů se mohlo posadit za volant třetí generace legendární Zmije. Podle zvěstí je ovšem nečekala žádná sofistikovanost a civilizované chování, kterým se Chrysler chlubil. Objemný 8,4litrový motor V10 o výkonu 649 koní totiž dokáže překonat trakční i stabilizační kontrolu a silnici pomalovat černými čárami dříve, než přeřadíte na dvojku. Tato neotesanost nám nevadí, asi ale příliš nepomáhá v plnění dalšího oficiálního slibu. Akceleraci z klidu na 96 km/h se totiž Motor Trendu za necelé tři sekundy rozhodně nepodařilo dosáhnout. To však fanouškům nového Viperu vadit zřejmě nebude, stejně jako fakt, že prvních 150 exemplářů verze GTS Launch Edition dostane modrou karoserii s bílými pruhy.
Tip: Přečtěte si více o oficiálním, i když limitovaném dovozu třetí generace zmije do Evropy.
5. místo: Chevrolet Corvette C6 ZR1 - 3,4 sekundy
Je opravdu kuriózní, že dva nejznámější američtí rivalové se sešli na shodném čase. Pro Chevrolet ale hovořila o 0,16 km/h vyšší rychlost při závodech na čtvrt míle, o kterých jsme se již zmiňovali. Pro Corvette tak jde o cenný skalp, neboť se jedná o odcházející šestou generaci. Novinka v podobě C7 ZR1 by tak mohla být ještě rychlejší, i když o finálních parametrech jejího osmiválce nemáme prozatím ponětí. Oficiálně se ví pouze o základní pohonné jednotce, která by měla nabídnout 436 koní v kombinaci se sedmistupňovou manuální převodovkou. Dá se ovšem předpokládat, že u jednoho naladění nezůstane. Zvláště, když koncern General Motors utratil při vývoji motoru přes 7,6 miliardy korun.
Tip: Podívejte se na první video nového 6,2litrového osmiválce LT1 o výkonu 436 koní.
4. místo: McLaren MP4-12C - 2,9 sekundy
Ani ne třísekundový sprint britského supersportu překvapením rozhodně není. Stejně jako fakt, že se jedná o nejrychlejší vůz s pohonem zadních kol v žebříčku amerického magazínu. Zajímavé ovšem je, že ani tak krátký čas nestačí McLarenu na pódium. Motor Trend ovšem testoval verzi s výkonem 600 koní, modelový rok 2013 s bonusem dalších pětadvaceti koníků by si tak rozhodně měl vést lépe. Naši kolegové navíc poznamenávají, že další zpomalení mají na svědomí silniční pneumatiky, příplatkové semi-slicky tak rozhodně hrají svou roli i mimo zatáčkovitý okruh na přímém úseku dálnice.
Tip: Přečtěte si více o chystaném rychlejším McLarenu P1, který má vyvinout výkon až 1 000 koní.
3. místo: Nissan GT-R Black Edition - 2,8 sekundy
Přítomnost japonské „Godzilly“ mezi těmi nejlepšími se tak nějak dala očekávat. Zvláště, když se jedná o verzi Black Edition s výrazným odlehčením. Na vítězství to sice nestačilo, dá se ale očekávat, že popularitě Nissanu GT-R třetí místo neublíží. Oproti finálové dvojce je totiž za babku. Jak jsme navíc zjistili při našem testu, rychlého řidiče schopného deklasovat Norsdschleife pod osm minut zvládne udělat z většiny majitelů. V případě touhy po lepších časech bude potřeba trénink nebo koupě nového modelového ročníku, který slibuje akceleraci z klidu na stovku za 2,7 sekundy. Na rychlosti 96 km/h by tak mohl být o desetinku rychleji, což by již na letošní vítězství stačilo.
Tip: Podívejte se na akceleraci standardního Nissanu GT-R v našem silvestrovském testu.
2. místo: Lamborghini Aventador LP 700-4 - 2,8 sekundy
Stejně jako v případě souznění amerických supersportů Chevroletu a SRT rozhodoval i mezi Nissanem GT-R a italským vozem závod na čtvrt míle. Lamborghini jej s přehledem vyhrálo, když 400 metrů zvládlo urazit za 10,6 s, o půl sekundy rychleji než japonský rival. Podle číslovek v názvu mu k tomu přitom pomohlo 700 koní produkovaných 6,5litrovým dvanáctiválcem, které automatická převodovka vysílá na všechna čtyři kola. Testovaný Aventador byl navíc stejně jako BMW v evropské specifikaci, která je očividně i přes přítomnost hybridních mikrosystémů rychlejší. Americký model totiž na čase přidal jednu desetinku sekundy kvůli své o 150 kg vyšší hmotnosti.
Tip: Přečtěte si také o otevřeném Aventadoru Roadster, který se loni představil v Los Angeles.
1. místo: Porsche 911 997 Turbo S - 2,7 sekundy
Vítězství Porsche je tak trochu překvapením, Američané však již dopředu věděli, odkud vítr vane. Během předchozích testů se standardním Porsche 911 Turbo totiž při akceleraci z klidu na 96 km/h dosáhli času 2,8 sekundy. Model S s výkonem 530 koní tak logicky musel nějakou tu desetinku stáhnout, což se povedlo. Působivé přitom je, že se tak jako u Corvette jedná o minulou generaci. Novinka s označením 991, jejíhož představení bychom se měli dočkat letos, tak zřejmě bude horkým favoritem klání Motor Trendu pro rok 2013. Své již naznačil náš test standardního Porsche Carrera S. To se navíc do silnice opíralo jen zadní nápravou, zatímco Turbo má již v základu systém 4x4. Otázkou samozřejmě je, co z toho je pro vás důležitější, v případě sprintů však není o výhodách pohonu všech kol sporů. Zuffenhausenu tak lze jen blahopřát.
Tip: Podívejte se na video s akcelerací menšího sourozence Porsche 911, modelu Boxster, v našem loňském testu.
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před hodinou - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 2 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 3 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 5 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.22. 17:13 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 17:01 - GeneHawkins
- Toyota obecně 11.22. 15:24 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch