Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejkvalitnější nová auta v roce 2018? Překvapí vítěz, druhý i třetí, hlavně Čechy
21.6.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
V této anketě tradičně vítězilo Porsche a i letos je hodnoceno dobře. Vládu ale muselo přepustit značkám, o nichž se spousta Čechů vyjadřuje s despektem.
Nejspíše každý z nás by při nákupu nového automobilu rád vlastnil křišťálovou kouli. Stačil by jediný pohled a hned by se vidělo, jak je to s kvalitou a zda vůz nebudete častěji v servisech než na silnici. Jelikož však magie nemá se skutečným světem mnoho společného, budeme si muset vystačit se studií IQS (Initial Quality Study) společnosti J.D. Power. Ta již dle svého názvu zkoumá kvalitu nových aut pohledem jejich majitelů.
Zatím poslední průzkum proběhl mezi únorem a květnem letošního roku, přičemž se jej zúčastnilo 75 712 lidí. Každý z nich přitom musel zodpovědět 233 otázek, jež jsou rozřazeny do osmi kategorií. Výslednou kvalitu pak reflektuje průměrně zaznamenaný počet problémů na sto vozů (PP100), kdy platí, že čím nižší je skóre, tím lépe na tom jsou jednotlivé automobilky, modely či továrny, ve kterých se vyrábí.
Hned v úvodu lze konstatovat, že letošek je již čtvrtým rokem v řadě, kdy došlo k meziročnímu zlepšení - tentokráte o 4 procenta. Kvalita nových aut během prvních 90 dnů vlastnictví je tedy nejvyšší v celé historii, či tak ji alespoň vidí jejich majitelé. Dokazuje to i skutečnost, že ke zlepšení došlo v šesti z oněch osmi kategorií. Kromě toho kvalitu pozvedlo 21 z jednatřiceti zařazených značek.
„Není pochyb o tom, že většina výrobců dělá skvělou práci, neboť poslouchá své zákazníky a produkuje vozidla té nejvyšší kvality,“ uvedl k výsledkům letošní studie Dave Sargent, viceprezident firmy J.D. Power. Zároveň však varoval před usnutím na vavřínech, neboť dnešní auta jsou stále komplikovanější a automatizovaná. Aby tedy byla dosažena plná důvěra zákazníků, je třeba v kvalitě ještě přidat.
Že Sargent nemluví jen tak naprázdno, ukazuje pohled na nárůst problémů s asistenčními systémy. Jejich komplexnost je rok od roku vyšší, stejně jako poruchovost, která stoupá o 20 procent ročně již třetím rokem. Stále zde sice mluvíme o velmi malém podílu (v průměru 3,5 PP100) na celkové poruchovosti, ovšem onen nárůst je poněkud alarmující.
Kde naopak došlo k největšímu zlepšení, to je oblast exteriéru. Zákazníci si již tolik nestěžují na aerodynamický hluk či problémy s lakem, počet problémů tedy klesl z loňských 16,6 PP100 na letošních 15,2 PP100. Lépe je pak na tom také interiér (14,3 PP100 versus 14,7 PP100), stejně jako sedadla (8,0 PP100 versus 8,7 PP100). Již třetím rokem se pak zlepšuje i kategorie multimédií.
Kompletní výsledky hodnocení značek v rámci J.D. Power IQS 2018
O korejských automobilkách není zejména v české kotlině smýšleno zrovna pozitivně. Dáno je to hlavně tím, že v minulých letech kladly důraz hlavně na nízkou cenu, mnohé kompromisy v kvalitě tak člověk ani nevnímal. V mezičase se ale Kia a Hyundai posunuly o stupeň výše, řada zákazníků však nové ceny dává stále do kontextu s někdejší kvalitou. Ta je ale evidentně nahoře hned o několik stupínků.
Aktuálně tedy čelo tabulky ovládají Korejci, neboť první je Genesis (68 PP100), druhá Kia (72 PP100) a třetí Hyundai (74 PP100). Tohoto stavu bylo v rámci studie IQS dosaženo vůbec poprvé, Kia je pak již čtvrtý rok v řadě hodnocena jako nejlepší mainstreamová automobilka. Za sebou přitom nechala i takovou ikonickou značku, jakou je Porsche (79 PP100), které IQS léta vládlo, o amerických „masovkách“ ani nemluvě.
Výrobcem, který si meziročně polepšil nejvíce, je Mazda (o 25 PP100) následovaná Mitsubishi (o 20 PP100) a Infiniti (o 15 PP100). Pro Američany je pak podstatné, že jejich domácí značky se zlepšují daleko více než průměr celého segmentu (o 4 PP100). Nejlépe je na tom Cadillac (o 15 PP100), který následuje celé FCA (7 PP100), Ford a General Motors (oba koncerny se zlepšily shodně o 5 PP100).
Nejkvalitnější vozy jednotlivých tříd v rámci J.D. Power IQS 2018
Zatímco dosud jsme o Korejcích mohli mluvit pouze v superlativech, nyní je třeba trocha kritiky. Loni Kia ovládla hned pět kategorií, letos však zlato získalo pouze Rio a Sorento. Pomocnou ruku sice natahuje Genesis G90 a Hyundai Tucson, nicméně i tak je patrné, že v některých segmentech zkrátka tyto značky již mají své přemožitele, třeba v podobě Toyoty Corolla a Nissanu Altima.
Nejlépe hodnocený v rámci jednotlivých modelů je pro letošek Ford, který si připsal hned pětici dílčích vítězství (Expedition, Mustang, Super Duty, Lincoln Continental a MKC). Zajímavé je hlavně vítězství legendárního pony caru, který v podstatě neměl s kým soutěžit. Porsche 911 pak zjevně nezapadlo do žádné kategorie, ač bylo letošním nejlépe hodnoceným vozem s pouhými 48 PP100.
Zmínit pak ještě můžeme, že Nissan zabodoval nejen s modelem Altima, ale také s vozy Frontier a Maxima. Po třech prvenstvích má i GM (Buick Envision, Chevrolet Silverado a Silverado High Duty), stejně jako BMW (řada 4, X1 a X6). Po jednom zlatém vavřínu si pak odnesla Acura (ILX), Dodge (Grand Caravan), Mercedes-Benz (GLA) a již zmíněná Toyota (Corolla).
Továrny vyrábějící nejkvalitnější nová auta dle J.D. Power IQS 2018
Pár slov lze prohodit ještě o továrnách, v jejichž případě lze počítat s největší kvalitou. Asi nepřekvapí, když prakticky ve všech částech světa - s výjimkou Evropy a Afriky - vítězí Toyota. Pro fanoušky této značky je podstatné, že hodnocení v tomto případě nezahrnovalo problémy spojené s designem, ale pouze s kvalitou. Ukazuje se tedy, že automobilce v ostatních částech studie škodí hlavně japonský vkus.
Zajímavé pak ještě je, že veškeré vozy aktuálně zařazené do studie se vyrábí v pětadvaceti zemích světa. Ještě před pěti lety Brazílie, Čína, Finsko, Indie, Itálie, Nizozemí, Polsko, Srbsko, Španělsko, Thajsko a Turecko nebyly její součástí. Trend globalizace je tím jasně potvrzen, přičemž ve stěhování výrobců mimo svou tradiční domovinu má velkou roli levná pracovní síla a různé vládní pobídky a úlevy.
Kia je dle společnosti J.D. Power již čtvrtý rok v řadě nejlépe hodnocenou mainstreamovou automobilkou co do kvality. Letos však opanovala jen dvě dílčí kategorie, a to s modely Rio (na fotogalerii) a Sorento
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před hodinou - Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 4 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva