Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejkvalitnější nová auta dle J.D. Power 2011: VW na štíru
27.6.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Máme pro vás výsledky další zajímavé studie J.D Power, tzv. IQS. Kvalita nových aut podle ní zásadně poklesla, špatně si vedl Volkswagen.
Pokud se vám zdá, že se studiím společnosti J.D. Power věnujeme stále častěji, je to správný pocit. Pochopitelně nás zajímají především ty, které se dotýkají automobilů, a není to žádná z nouze ctnost. Výsledky těchto anket jsou obvykle dobrým signálem o tom, jak zákazníci reagují na poslední vývoj ve světě aut ještě dříve, než ovlivní jejich kupní rozhodnutí. A to se v jejich chování může projevit až za několik let.
Letos jsme se podrobněji zabývali hlavně nejtradičnější statistikou spolehlivosti VDS podle amerických spotřebitelů, teprve před pár dny jsme se pak podívali na nejuspokojivější auta dle studie VOSS prováděné v Německu. Zatímco první naznačila rostoucí spolehlivost vozů, což svědčí hlavně jejich technických kvalitách, druhá již poukázala na citelně nižší uspokojivost nových aut, což poukazuje především na jejich omezenou schopnost vycházet vstříc potřebám zákazníků. Tento fakt nás příliš nepřekvapil, neboť již dlouhé měsíce upozorňujeme na to, že nová auta jsou stále více šita na míru tržním regulacím než potřebám zákazníků. A tak se nedivíme ani tom, že podobný signál vyslala i nejnovější IQS (Initial Quality Study) provedená pro změnu opět mezi americkými zákazníky. Ale vezměme to pěkně od podlahy a nejprve si řekněme, co se vůbec tato studie snaží zjistit a jak.
Honda v letošní IQS válela. Jazz (Fit), Civic i Accord jsou nejkvalitnějšími novými vozy svých tříd
Co je Initial Quality Study?
IQS se zabývá vnímáním kvality nově pořízených vozů ze strany zákazníků během prvních 90 dnů jejich vlastnictví. Zákazníci přitom mohou jako kvalitativní problém vnímat kde co, ne nutně jen záležitosti jako špatně slícovanou palubní desku nebo nekvalitní lak na předním nárazníku. Může jít i o ryze funkční záležitosti a je v zásadě na samotných uživatelích, co jako problém označí. J.D. Power nicméně přesně ví, o co jde a proč je to vnímáno jako potíž a dokáže tyto údaje dále zpracovávat. Statistika tedy zdaleka nezahrnuje jen počet problémů na konkrétní model či značku auta, ale i mnohem podrobnější údaje.
Obecně se problémy dělí do dvou skupin - potíže spojené s designem a potíže s funkčností - statistika je ale dále rozpracovává do větších detailů. Víme pak, co v jednotlivých autech zákazníky zlobí a co je toho příčinou. Sluší se též dodat, že konečné výsledky jsou řazeny dle metriky „PP100” (z anglického „problems per 100 vehicles”, tedy počet problémů na 100 aut) a čím je číslo vyšší, tím si daný vůz vede hůře.
J.D. Power tuto statistiku zpracovává dlouhodobě a může si tak být jist jejím smyslem. Výsledky IQS jsou v mnohém podobné závěrům zkoumání dlouhodobé spolehlivosti a dá se tedy říci, že pokud si určitý vůz vede dobře v IQS, obstojí pravděpodobně i v dlouhodobých statistikách a naopak. Ale dost bylo teorie, je čas přejít k letošní praxi.
Daleko nejúspěšnější byl v celé anketě Lexus. Konkurence mu kvalitou sahá jen lehce nad kotníky
Kvalita nových aut dramaticky poklesla
Prvním závěrem letošní IQS bude překvapen jen ten, kdo nepřichází do kontaktu se zcela novými modely aut. Samozřejmě to neplatí pro všechna auta bez výjimky, ale jejich kvalita v nejednom ohledu klesá, a to jak z „pocitového”, tak funkčního hlediska.
Studie J.D. Power říká na první pohled něco jiného, když celkový průměrný počet problémů meziročně poklesl ze 109 PP100 na 107, jenže statistiky je třeba zkoumat blíže. Pokud se podíváme pouze na kvalitu vozů, které jsou úplnými novinkami posledního roku, nebo během něj byly zásadně modernizovány (velký facelift), vidíme, že kvalita poklesla o plných 10 procent ze 111 na 122 PP100. Jde o jediný posun tímto směrem za poslední roky, navíc je mimořádně výrazný. O celkový vzestup se pak postarala auta, která se sice prodávají jako nová, morálně ale pocházejí z roku 2009 či dřívějšího data. Ta jsou pro změnu se svými 103 PP100 vůbec nejkvalitnější v historii.
Je třeba dodat, že ještě nikdy za dobu zpracovávání IQS nebyl tak obrovský rozdíl mezi kvalitou úplně nových a na trhu „dožívajících” modelů. Ty druhé jmenované jsou na tom o téměř 20 procent lépe, což je nebývale vysoké číslo, v historii šlo maximálně o 5 až 10 procent a často ani to ne. Svědčí to o jediném - kvalita aut za poslední rok dramaticky poklesla. Čím to je?
Hodnocení kvality morálně starších nových vozů a úplně nových modelů následuje:
Zákazníci si stěžují hlavně na chování motorů
Možná byste na tomto místě čekali jako zdůvodnění ošizený plast na palubní desce či podobnou „prkotinu”, stížnosti zákazníků ale míří úplně jinam, k samé podstatě auta.
J.D. Power ve zprávě ke své poslední statistice doslova uvádí, že s rostoucími cenami paliv a tvrdšími vládními regulacemi musí automobilky vytvářet své modely stále úspornějšími, což vede k tomu, že motor či převodovka mnohem více přehodnocuje vaše rozhodnutí při akceleraci či změně převodového stupně. Zákazníci to označují jako významný problém a to mnohem více než dříve.
Jasně se tak ukazuje, že teorie o nezájmu většiny zákazníků o fungování aut v tomto směru jsou zcela liché. Významná část zákazníků zkrátka chce své vozy ovládat a přeje si, aby je poslouchaly na slovo. Že tak nečiní je přitom ryzím projevem toho, jak se vozy v posledních letech posunuly blíže k regulátorům a dále od zákazníků. A je to právě tento faktor, který po mnoha letech zvrátil trend ve vnímání kvality nových vozů do červených čísel.
Druhým významným faktorem jsou potíže s palubní elektronikou, které se s jejím rozšiřováním stávají stále častějšími a citelnějšími. A nejde jen o potíže technické, ale i o uživatelskou přívětivost těchto systémů. Hands free, hlasová ovládání či GPS navigace nefungují podle zákazníků jak by měla.
Podle J.D.P se musí automobilky začít více zaměřovat na to, aby nové technologie nejen vyvíjeli a zaváděli do sériové výroby, ale činily také jejich ovládání intuitivním a fungování spolehlivým.
Nejkvalitnější značky? Japonci, Mercedes a Porsche
S vědomím výše zmíněného lze úvodní kvalitu vozů hodnotit podle značek i konkrétních typů. Podívejme se nejprve na výsledky dle značek.
Vcelku jasným vítězem se stal japonský Lexus, který s pouhými 73 problémy na 100 aut hraje mezi ostatními vlastní ligu. Druhá Honda s 86 PP100 se již musí obávat třetí Acury (i když...) s 89 PP100 a čtvrtého Mercedesu s 94 problémy na 100 aut. Pětku uzavírá opět japonská značka - Mazda (100 PP100).
Též ve zbytku první desítky najdeme většinou japonská a německá auta - Porsche (100), Toyotu (101) a Infiniti (102), která následují Američané, konkrétně Cadillac (103) a GMC (104). Jak vidno, zde už je pořadí mnohem našlapanější, zároveň je dobré dodat, že pouze zmíněných deset značek je z hlediska IQS 2011 kvalitativně nadprůměrných - zbytek se nevešel pod celkovou průměrnou hodnotu 107 PP100.
I ve zbytku pole přesto najdeme úspěšné firmy - např. Land Rover je sice sedmý od konce, meziročně má ale o 47 problémů na 100 aut méně, což svědčí o mimořádném zlepšení kvality těchto britských vozů.
Trojici nejhorších tvoří Dodge, Suzuki a Mitsubishi (přezdívejme mu „japonská výjimka”) a je jistě překvapivé, že čtvrtý od konce se umístil Volkswagen. S plnými 131 problémy na 100 aut jde téměř o dvojnásobek toho, co zaznamenal vítězný Lexus. A to si po nedávných výsledcích v německé VOSS Volkswagen opět za rámeček jistě nedá.
Přikládáme pořadí značek v americké J.D. Power IQS 2011:
Nejúspěšnější auta má Honda, pečlivé továrny hledejte v USA a Japonsku
Úspěšných modelů je již celá řada, IQS je dělí na osobní a Pick-upy/SUV (inu, jsme v Americe) a kompletní seznam výsledků přikládáme v grafické podobě. Za zmínku jistě stojí sedm prvenství vozů značky Honda, čtyři Lexusu a po dvou pro Chevrolet, Ford a Mercedes-Benz.
Podle výsledků jednotlivých modelů pak lze hodnotit i pečlivost práce továren, ve kterých jsou tyto vozy vyráběny. V tomto směru se nejvýše umístily továrny Hondy a Toyoty ve Spojených státech a Japonsku, které obsadily šest prvních míst. Až za nimi pak trůní „fabriky” Daimleru a Porsche v Německu.
Nejlépe hodnocené osobní vozy v J.D. Power IQS 2011 dle tříd:
Nejlépe hodnocené pickupy a SUV:
Z výrobních linek těchto továren sjíždějí nové vozy hodnocené jako nejkvalitnější:
To je většina zajímavých informací, které lze vyčíst z letošní americké IQS od J.D. Power. Její výsledky mohou být oproti našemu vnímání odlišné také díky o něco jiné nabídce aut i nám dobře známých značek na severoamerickém kontinentu. Je ale již problémem každé jednotlivé firmy, jak se vypořádá se specifiky tamního vysoce konkurenčního trhu.
Pokud se vám některé výsledky nezdají být relevantní, neváhejte se projevit v přiložené diskusi. Nezapomeňte ale na to, že IQS hodnotí pouze zbrusu nová auta a vaše zkušenosti třeba jen s pár let starými vozy nemusejí být relevantní.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Zkusil jsem jezdit na „bezemisní” naftu HVO. Není to hloupá ekologická náhrada, auto se s ní líp chová a víc vydrží, snadno s ní i ušetříte
před 2 hodinami - Nový vrchol sportovních silničních Porsche je tak brutální extrém, že mu sebrali i zadní okno
před 3 hodinami - Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 5 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 6 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva