Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nejbohatší lidé světa aut: O spoustě z nich jste nejspíše nikdy neslyšeli
29.5.2019 | Mirek Mazal
Porsche, Piëchovi, Agnelliho či Fordovi dědicové, majitelé BMW... Pár boháčů automobilového světa zná skoro každý. Vedle nich ale existuje spousta miliardářů, které auta živí a veřejnost o nich prakticky neví.
Ještě před sto lety se za každou úspěšnou automobilkou dali najít konkrétní lidé, kteří se nezřídka jmenovali tak, jako firma sama. Postupem času však jejich role z různých důvodů slábla, popřípadě zasáhla vyšší moc a vlastnictví firem z většiny přešlo do rukou investičních skupin a bank. Zdálo by se, že automobilový průmysl s ním spojených oborech vládnou anonymní korporace, jenže není tomu tak vždy. I zde se pohybuje celá řada konkrétních osob, které lze označit za velmi bohaté.
Kolegové z britského Autocaru se na tuto problematiku podívali z blízka a z dostupných zdrojů sestavili žebříček těch nejbohatších. Pomohly mu v tom čtrnáctideník Forbes, nedělní noviny The Sunday Times, zprávy agentury Bloomberg a dalších renomovaná média. Téměř detektivní práce směřovala k zjišťování výše bohatství přepočtenou na americké dolary.
Začínáme na sumě 1,6 miliardy dolarů (36,7 miliardy Kč), proto není pochyb, že se budeme pohybovat tak vysoko nad zemí, kam téměř nikdo z nás v životě nedohlédne. Můžeme to ale jako vždy brát jako inspiraci a motivaci.
25. Roger Penske
Jmění: 1,6 miliard dolarů (36,7 mld. Kč)
Americký podnikatel se ve svých 82 letech stále podílí na profesionálním automobilovém závodění. Čilý stařík dříve sám soutěžil, později si otevřel řadu společností napojených na automobilový sport a auta obecně. Jeho klíčová firma Penske Automotive, síť dealerství nových vozů působících nejen v Americe, dnes zaměstnává více než 26 tisíc lidí a v roce 2018 dosáhla obratu 22,8 miliardy USD (523 mld. Kč).

24. Rodina Fordů
Jmění: 2 miliardy dolarů (45,8 mld. Kč)
Potomci zakladatele Fordu dnes vlastní pouze cca 2 % akcií americké automobilky v hodnotě přibližně 740 milionů USD (17 mld CZK), ale rodina těží z dividend společnosti již několik generací po sobě. Celkové bohatství rodinného klanu Henryho Forda se kvůli rozvětvenosti rodiny odhaduje obtížně, Forbes ale hovoří o sumě 2 miliardy dolarů (45,8 mld. Kč).
23. Don Hankey
Jmění: 3,1 miliardy dolarů (71 mld. Kč)
Don Hankey se narodil v Los Angeles v roce 1943 a po 29 letech zdědil otcovu prodejnu Fordu ve městě. V tomto podniku si Don uvědomil nároky na poskytování úvěrů, proto v roce 1978 začal podnik nazývaný Westlake Financial Services poskytovat půjčky k pořízení vlastního vozu. Dnes zavedená firma působí v každém státě USA jako největší soukromá finanční společností ve Spojených státech amerických. V roce 2018 spravovala aktiva ve výši 8,33 miliardy dolarů (191 miliard Kč).
22. Bernie Ecclestone a jeho rodina
Jmění: 3,25 miliardy dolarů (74,5 mld. Kč)
Bernie je známý především vládou svou dekády trvající vládou nad komerčními právy k seriálu Formule 1. Jeden z nejbohatších mužů Velké Británie z královny sportu udělal zlatý důl s téměř neexistujícím dnem. Ecclestone již dříve přenechal oficiální posty vedení jiným postavám a odpočívá na svém rozlehlém ranči, své podíly ale řádně zpeněžil, proto má stále jmění přes 3 miliardy dolarů.
21. Pawan Munjal & rodina
Jmění: 3,5 miliardy dolarů (80,2 mld. Kč)
Indický miliardář zásobuje své konto penězi z pozice majitele společnosti Hero Motocorp, která patří mezi největší výrobce dvoukolových vozidel vůbec. Firma byla založena jako společný podnik s Hondou a rostla v tandemu s rostoucí poptávkou indických zákazníků. Podnikání se dařilo, protože většina obyvatel neměla dost peněz na pořízení auta. Honda přinesla know-how, zatímco Hero zajistilo výrobu.
20. Wei Jianjun & rodina
Jmění: 3,8 miliardy dolarů (87,1 mld. Kč)
Číňan Wei Jianjun pro změnu ovládá značku Great Wall Motors, což je největší čínský výrobce aut kategorie SUV. Automobilka využila rychle rostoucí poptávku po osobních vozech. Roční obrat za 2018 dosáhl výše 14,4 miliardy USD (330 mld. Kč) s celkovým prodejem přes jeden milion vozidel.
19. Liang Wengen
Jmění: 3,9 miliardy dolarů (89,4 mld. Kč)
Pan Liang úřaduje v roli šéfa kolosu Sany Heavy Industry, který je osmým největším výrobcem stavebních strojů na světě. Tržby úspěšného dodavatele se předloni pohybovaly okolo šesti miliard dolarů (137,5 mld. Kč) za produkty jako mobilní míchačky betonu, jeřáby a rypadla.
18. Dan Friedkin & rodina
Jmění: 4,1 miliardy dolarů (94 mld. Kč)
Otec Dana se znal s Carrolem Shelbym, který jej toho času doporučil do pozice hlavního distributora aut značky Toyota v USA. Po smrti úspěšného zástupce asijské značky převzal firmu syn Dan Friedkin a dodnes provozuje 154 obchodních zastoupení v Arkansasu, Louisianě, Mississippi, Oklahomě a Texasu. Prodejní síť loni generovala obrat 9 miliard dolarů (206,2 mld. Kč).
17. Vikram & Siddhartha Lal
Jmění: 4,1 miliardy dolarů (94 mld. Kč)
Indický byznysmen Vikram Lal je zakladatel a bývalý šéf automobilky Eicher Motors vyrábějící užitková vozidla v Novém Dillí. Rodinný byznys po něm převzal syn Siddhartha Lal (na snímku), který přišel s dalšími nápady. Jedním z povedených podnikatelských triků bylo oživení montáže motocyklů Royal Enfield, které se vyvážejí do celého světa.
16. Rodina Peugeotů
Jmění: 4,8 miliardy dolarů (110 mld. Kč)
Rodinný klan od roku 1889 vyrábí nejen automobily a dodnes vlastní zhruba 9 % z celé společnosti. Jméno se objevuje na produktech různých odvětví, asi nejznámější jsou kuchyňské mlýnky, které byly prvním úspěšně zpeněženým artiklem francouzské rodiny.
15. Wang Chuanfu
Jmění: 4,8 miliardy dolarů (110 mld. Kč)
Wang Chuanfu může být nazýván jako čínský Elon Musk, protože založil výrobu baterií pro prudce rostoucí trh s mobilními telefony. Později si všiml kvetoucího automobilového průmyslu a v roce 2003 otevřel továrnu na výrobu automobilů. Zkušenosti s bateriemi Chuanfu využil pro zhotovení vůbec prvního sériově vyráběného hybridu BYD F3DM. Automobilka BYD uvedla na trh řadu elektromobilů a v roce 2018 prodala celkem 520 687 vozidel s tržbami ve výši 16,35 miliardy USD (3 747 mld. Kč).
14. Rahul Bajaj
Jmění: 5,36 miliardy dolarů (122,8 mld. Kč)
Indický podnikatel vede konglomerát Bajaj Group. Rahul se specializuje na automobilové produkty, k tomu vydělává na finančních trzích, prodává domácí spotřebiče, nabízí pojištění a obchoduje s železem i ocelí. Vše začalo u obchodování s motocykly.
13. Anthony Bamford & rodina
Jmění: 5,4 miliardy dolarů (123,8 mld. Kč)
Anthony následoval otce do čela světoznámé firmy JCB. Značka známá žlutým zbarvením všech těžkotonážních strojů má 22 továren po celé Asii, Evropě, Severní Americe a Jižní Americe. Výrobky jsou dostupné ve více než 150 zemích světa. Tržby striktně rodinné firmy předloni dosáhly 4,3 miliardy USD (99 miliard Kč).
12. Vivek Chaand Sehgal & rodina
Jmění: 6,2 miliardy dolarů (142,1 mld. Kč)
Jména Vivek Chaand Sehgal nebo skupina Samavardhan Motherson Group jsou na západě známé ještě méně než většina ostatní v tomto žebříčku. Významná firma v čele s Vivekem v letech 2017-18 měla obrat 10,5 miliardy dolarů (240,6 mld. Kč) a je největším výrobcem náhradních autodílů v Indii. Společnost vznikla v roce 1975 a vyrostla z malých začátků do pozice světového lídra ve výrobě kabelových svazků s 135 tisíci zaměstnanci.
11. Shahid Khan
Jmění: 6,8 miliardy dolarů (155,8 mld. Kč)
Khan se narodil v Pákistánu a v šestnácti letech se přestěhoval do USA. Po vysoké škole se rychle zapojil do firmy Flex-N-Gate a nakonec ji koupil v roce 1980. Společnost se rychle stala primárním dodavatelem nárazníků pro světové výrobce aut. Nyní portfolio nabízí také pedálové systémy a přístrojové panely, které pomohly ročnímu obratu 7,5 miliardy USD (171,9 mld. Kč). V roce 2012 Khan investoval tak, že koupil tým NFL Jacksonville Jaguars v další sezóně si pořídil fotbalový klub Fulham FC. Chtěl vlastnit i Wembley, nakonec si to ale rozmyslel.
10. Garrett Camp & Travis Kalanick
Jmění: 9 miliard dolarů (206,3 mld. Kč)
Garrett Camp spolu s Travisem Kalanickem založili Uber. V roce 2009 byli oba frustrováni úrovní taxislužeb v San Franciscu, proto využili chytré telefony s udávanou polohou a předvedli přelomovou revoluci v osobní přepravě. Aktuálně Uber působí ve 785 velkých městech v 60 zemích světa s kapacitou 91 milionů aktivních uživatelů. Tržby se v roce 2018 vyšplhaly na 11,3 miliardy amerických dolarů (259 miliard Kč).
9. James C. Kennedy
Jmění: 9,3 miliardy dolarů (213,1 mld. Kč)
Havajan James Cox Kennedy je vládcem soukromé společnosti Cox Enterprises, kterou rozjel jeho dědeček. Původně se zabývala televizemi, časem se však přeorientovala na zajímavější operace v automobilovém průmyslu. Skupina jako celek utržila loni 21 miliard USD (481,3 mld. Kč).
8. Zeng Yuqun & Huang Shilin
Jmění: 10,2 miliardy dolarů (233,8 mld. Kč)
Další málo známé postavy automobilových miliardářů nesou jména Zeng Yuqun (na fotce) a Huang Shilin. Čínské duo stojí za úspěšným byznysem společnosti Contemporary Amperex Technology (CATL). Možná hodně lidí produkty CATL zatím nezkusilo, ale na každého dojde. To proto, že firma je největším světovým výrobcem lithium-iontových baterií pro elektrická vozidla značek jako Hyundai, Volkswagen, Geely, BMW a Mini.
7. Chung Mong-koo & rodina
Jmění: 14,8 miliardy dolarů (339,2 mld. Kč)
Postoupili jsme do značných výšin, které zastupuje nejvyšší člen společnosti Hyundai. Největší automobilová firma v Jižní Koreji udělala ze syna zakladatele dolarového miliardáře. Podnik loni utržil 87 miliard USD (1 993,9 miliard CZK) a má také velký podíl ve společnosti Kia. Obě společnosti úzce spolupracují na vývoji produktů.
6. Georg Schaeffler
Jmění: 15,2 miliardy dolarů (348,4 mld. Kč)
Skupina Schaeffler od roku 2002 dodává na trh kuličková ložiska, o šest let později odkoupila podíl ve firmě Continental AG. Georg vlastní prostřednictvím organizací cca 46 % Continentalu a celé uskupení vykázalo loni roční tržby ve výši 16 miliard USD (366 mld. Kč).
5. Li Shufu
Jmění: 15,6 miliardy dolarů (357,5 mld. Kč)
Pan Li zprovoznil čínskou fabriku Geely v roce 1986 ve věku 23 let, původně vyráběl obyčejné chladničky pro domácí spotřebitele. V roce 1998 je následovaly plagiáty Mercedesů, později se továrna díky zájmu zákazníků rozrostla do obřích rozměrů. Následovalo finanční zajištění a přesně promyšlené investice do značek jako Volvo, Lotus, Proton, Mercedes nebo Smart.
4. Rodina Agnelliů
Jmění: 19 miliard dolarů (435,4 mld. Kč)
Bohatství dynastie Agnelliů se datuje až k roku 1899, kdy Giovanni založil v Turíně Fiat. Vnuk jako vhodný následník vedl Fiat prosperujícím způsobem a rodinné zdroje byly diverzifikovány do příbuzných odvětví. V pozdějších letech došlo na ekonomické operace směřující do dalších automobilek (mj. Ferrari, Maserati a Alfa Romeo, později Chrysler, Dodge a Jeep) a podíl má rod i ve fotbalovém klubu Juventus FC.
3. Elon Musk
Jmění: 21 miliard dolarů (481,3 mld. Kč)
Muž mnoha profesí je podepsaný za elektromobily Tesla, ale ke svému jmění přišel i skrze další projekty. Musk je spoluzakladatelem platebního systému PayPal, poté položil základy kosmické společnosti SpaceX a dalších firem. Elon bývá označován za jednu z nejvlivnějších osobností současnosti.
2. Stefan Quandt a Susanne Klatten
Jmění: 38 miliard dolarů (870,9 mld. Kč)
Rod s příjmením Quandt po druhé světové válce získal velké podíly ve firmách BMW, Daimler-Benz a Varta. Herbert Quandt téměř spojil oba automobilové giganty, ale ke konečné koordinaci nedošlo. Rodina převzala plnou kontrolu nad BMW a poskytla investice do nových modelů, které se ukázaly jako klíčové pro pozdější úspěch celé automobilky. Po Herbertově smrti byla jeho vdova Johanna jednou z nejbohatších žen Evropy s čistou hodnotou majetku kolem 14 miliard dolarů (dnes 320,9 mld. Kč). Po její smrti v roce 2015 dvě děti Stefan Quandt a Susanne Klatten zdědily všechny majetky zasahující do dalších průmyslových odvětví. Oba BMW dodnes plně ovládají.
1. Rodiny Porsche a Piëchů
Jmění: 52 miliard dolarů (1 191,7 mld. Kč)
Ferdinand Porsche navrhl Brouka, i když jeho vlastní společnost byla jen poradenským oddělením ve vývoji. Jeho syn Ferry podnítil založení samostatné společnosti po druhé světové válce a vyprodukoval jeho první Porsche. Mezitím se Ferdinandova dcera Louise vdala za Antona Piëcha, který spravoval wolfsburgské závody VW. Spojení dvou ambiciózních rodin znamenalo, že Porsche a Volkswagen byly v úzkém spojení. Potomek Louise a Antona jménem Ferdinand vytvořili divizi Quattro v Audi a později se stal strůjcem celého moderního úspěchu Volkswagenu.
Dnes rodiny Piëchů a Porsche vlastní 30,8 % koncernu VW čili cenné papíry za 28 miliard dolarů (641,7 mld. Kč). Navzdory skandálu Dieselgate se VW drží na špici největších výrobců automobilů s obratem 10,8 milionu vozidel a tržbami v astronomické výši 268 miliard USD (6 142 mld. Kč).
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
BMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 8 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
před 10 hodinamiLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
před 11 hodinamiBMW detailně ukázalo techniku svých příštích aut. Slibuje, že ho dostane na výsluní a vrátí zpátky ke kořenům
dnesNejrychlejší naftový kombík světa je úžasné vše v jednom, koupíte ho skoro za pakatel v pěkném stavu už po 9 letech
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva