Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají

Manuální převodovky nejsou mrtvé, lidé za ně po rychlém odchodu ze scény rázem platí i statisíce korun. Bizarní ale je, že je neinkasují výrobci, i když externí firmy nakonec stejně použití tovární díly.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají

18.8.2019 | Petr Prokopec

Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Manuální převodovky nejsou mrtvé, lidé za ně po rychlém odchodu ze scény rázem platí i statisíce korun. Bizarní ale je, že je neinkasují výrobci, i když externí firmy nakonec stejně použití tovární díly.

Již mnohokrát jsme zmínili, že manuální převodovky se začínají řadit mezi ohrožené druhy. Zejména pak v segmentu výkonných aut, kde automaty získávají drtivou nadvládu. Potvrzují to ostatně i dvě hojně diskutované novinky letošního roku, a sice Toyota Supra a Chevrolet Corvette. Ani jeden z těchto vozů se již tří pedálů nedočkal, ačkoliv v případě předchozích generací byly samozřejmostí. Americký supersport s manuálem byl navíc hodně žádaný, pročež jeho konec dává o poznání menší smysl.

Dnes se ale o důvody, proč s nimi výrobci končí za situace, kdy je chtějí klidně i desítky procent zákazníků (viz případ Porsche 911 GT3), otřeme jen částečně. Množí se totiž případy, kdy je možné dostat do vozu tři pedály, ačkoliv automobilka původně počítala pouze se dvěma. Je však třeba se připravit na skutečnost, že za „kvedlání fofrklackem“ si pořádně připlatíte a automobilka vám pomyšlení stejně neudělá.

Řeč bude hlavně o společnosti European Auto Group (EAG) sídlící v americkém Texasu. Tato firma se dočkala celosvětového uznání ve chvíli, kdy Ferrari 430 Scuderia osadila manuálem a stvořila tak naprostý unikát. Momentálně navíc vyvíjí i ruční řazení pro novější Ferrari 458 Italia, které se třemi pedály a tradiční otevřenou kulisou na středovém tunelu nebylo oficiálně nikdy k mání. Zkušenosti má tedy nemalé, pročež vlastně nepřekvapí, že právě ona bude řešit nedostatek Toyoty.

Pokud tedy toužíte po nové generaci japonské legendy, ovšem absence manuálu vás od koupě odrazovala, pak nyní můžete bez problému stvrdit svým podpisem kupní smlouvu. EAG totiž začalo s prvními konverzemi a od zákazníků vybírá jako zálohu 6 tisíc dolarů (cca 140 tisíc Kč). To ale není finální cena, výměna převodovky vás totiž vyjde celkově na 12 tisíc dolarů (asi 280 tisíc Kč). Navíc váš vůz bude muset až na 45 dní do dílen úpravce, odeslat jej tedy budete muset do USA.

Jak jsme tedy zmínili, příchod extra pedálu rozhodně není levný a může stát více než mainstramový vůz, který manuálem je osazen již z výroby. Jen samozřejmě nedisponuje takovou dynamikou jako Supra. Ta k vám navíc dorazí i s poladěnou pohonnou jednotkou, neboť EAG spolupracuje s kanadskou firmou ProTuning Freaks a souběžně s novou převodovkou přihazuje zhruba 90 koní navíc. Pod pravým pedálem jich tedy budete mít okolo 430, vše je navíc ve výše uvedené ceně.

EAG si přitom uvědomuje, že s manuálem a vyšším výkonem přijdete o záruku výrobce, proto by společnost na vozy, které modifikuje, měla poskytovat záruční lhůtu čtyři roky a 80 tisíc kilometrů. De facto si tedy věří stejně jako samotné automobilky, kterým tímto leze do zelí, jenž ale samy začínají dobrovolně opouštět. Není přitom sama, neboť třeba taková firma Concept Z Performance z Arizony osadila manuálem Infiniti Q60 Red Sport 400.

V tomto případě došlo na spojení třílitrového šestiválce twin-turbo od Nissanu s převodovkou z modelu 370Z, což ve výsledku nebyla až tak náročná modifikace. Oba vozy jsou totiž postavené na platformě FM, nicméně pouze jeden z nich byl k mání také se třemi pedály. V případě Infiniti ovšem byla od počátku a navíc se všemi pohonnými jednotkami i pohonem zadních či všech čtyř kol spojena sedmistupňová automatická převodovka.

Konverze EAG je o poznání komplexnější, jakkoliv cesta k ní je dokonce částečně oficiální. Firma z Texasu totiž využila té skutečnosti, že motor B58B30 je automobilkou párovaný s šestistupňovým manuálem ZF. V podstatě tak nakoupila originální převodovku BMW, kterou společně s tovární kabeláží a hydraulikou usadí ve středovém tunelu. Ten se nejspíše bude muset dočkat modifikací, vyměněna bude i spojka, opět za tovární. Toliko ale ona jednoduchá část, modifikace softwaru již bude náročnějším úkolem. Jak jsme ale již zmínili, i EAG má nemalé zkušenosti.

Manuální převodovky tedy evidentně zůstanou součástí sportovního segmentu i nadále, protože kde je poptávka, tam přijde i nabídka. Jen postoj automobilek popsaná situace posouvá do naprosto absurdního světla. Někteří výrobci, jako BMW v případě M5 a M6, v minulosti i vyráběli některé modely pro vybrané trhy (typicky USA) s ručním řazením, zaboha by vám je ale neprodali v Evropě. Nyní je nevyrábí vůbec a sami vám takové auto nestvoří, i když mají na skladě tytéž komponenty, které pak použije externí firma a vyinkasuje za vše statisíce korun.

Toto se děje ve chvíli, kdy automobilky za jiných okolností nabídnou první poslední, abyste si připlatili pár tisíc, nemluvě o tom, že toto se děje za situace, kdy investují miliardy do vývoje elektromobilů, které skoro nikdo nechce. A nakonec se snaží s vážnou tváří tvrdit, že nebudou ochotny investovat zlomek sumy do vývoje příplatkového prvku, který leckdo chce a je připraven za něj dokonce připlatit statisíce?

Závěrem můžeme dodat, že manuál v Toyotě Supra by měl vypadat zhruba stejně jako v koncepční Toyotě GR HV. Šéfovi společnosti EAG Artu Bartosikovi se totiž velmi líbí hlavice s odklopným krytem, pod nímž se skrývá tlačítko. To by v případě japonského sporťáku sloužilo k aktivaci sportovního režimu, což je více než stylové. Supra páté generace tak možná ještě začne časem dostávat palce nahoru, ovšem nikoliv díky Toyotě, ani ne díky BMW, ale díky malé firmičce z Texasu, která na rozdíl od nich naslouchá zakazníkům.


Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají - 1 - Toyota Supra EAG manual swap 01
Texaská firma EAG se rozhodla, že vyřeší absenci manuálu pod kapotou nové Toyoty Supra

Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají - 2 - Toyota Supra EAG manual swap 02Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají - 3 - Toyota Supra EAG manual swap 03
Japonské kupé se dočká hlavice inspirované konceptem GR HV

Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají - 4 - Toyota Supra EAG manual swap 04
EAG již dříve dodalo manuál třeba Ferrari 430 Scuderia…

Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají - 5 - Toyota Supra EAG manual swap 05
…nebo modelu 458 Italia

Návrat manuálních převodovek ukazuje, jak absurdně se dnes výrobci aut chovají - 6 - Toyota Supra EAG manual swap 06
Výměna automatu za manuál však není jen doménou EAG, jak dokazuje třeba Concept Z Performance, jenž dodalo trojici pedálů Infiniti Q60 Red Sport 400

Zdroj: CarBuzz

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše