Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Našel se nový Fiat 126 BIS, vodou chlazený vrchol evoluce Maluchu
29.5.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Možná ani nevíte, že se tento fiátek v závěru své kariéry dočkal verze BIS, která mu nadělila mj. vodní chlazení. Tento kus nám to skvěle připomíná.
Kdo by neznal Maluch alias Polski Fiat 126p. Šlo ve své podstatě o licenční Fiat 126, který měl navázat na slávu modelu 500. Ten po válce doslova motorizoval Itálii, model 126 ale na jeho úspěchy tak úplně nenavázal. Vůz sdílející s pětistovkou základní koncepci i velkou část techniky nebyl v době svého příchodu na trh zrovna moderním strojem a jeho design postrádal jakýsi faktor X, který byl vlastní roztomilému cinquecentu. V Itálii se tak vyráběl pouze mezi roky 1972 a 1980 a našel si „jen” (na poměry malých Fiatů ale vážně jen) něco přes 1,3 milionu zákazníků. Příběh jeho polského klonu je nicméně mnohem košatější.
Jedno z nejlevnějších aut, které se v zemích východního bloku dalo svého času koupit, se dočkalo slávy hlavně mezi léty 1973 a 1992. V Polsku se ale nakonec v tamním závodě Fiatu vyrábělo až do roku 2000. Vzniklo celkem 3 318 674 exemplářů 126p, přes 90 procent z nich ale sjelo z výrobních linek právě v rámci oné první éry, a tak se na právě na ni dnes soustřeďme. Později už Fiat spíše chytře živil dožívající kult tohoto stroje.
Do roku 1992 byl vůz vyráběn pod hlavičkou firmy FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych) a co vidíte na fotkách vlastně je a není 126p. Už se tak totiž nejmenuje, nese označení 126 BIS, i informace pod štítkem modelu na zádi ale jasně říká, že vznikl v FSM, tedy v Polsku. Zrozen byl ještě za železnou oponou v roce 1989, odkud pochází i jeho pneumatiky Stomil D-124 ze stejného roku, poprvé byl ale registrován až v roce 1992 na jihu Itálie.
Jeho italský majitel jej od začátku držel jako memento, a tak z něj nikdy ani neodstranil krycí fólie. Vůz byl prostě udržován ve stavu, v jakém vyjel z továrny FSM a na jeho tachometru přibylo za celých těch 27 let od jeho zrodu (či 24 od jeho první registrace, chcete-li) pouhých 330 kilometrů. Letos jej v Itálii objevili lidé z polské firmy Klasyka Gatunku, odkoupili jej a převezli zpět do jeho rodné vlasti.
Poláci říkají, že je prostě dokonalý. Nemuseli jej prý ani čistit či jakkoli renovovat, prostě jej přivezli a nabídli k prodeji. Na voze byly a po celou dobu jeho života zůstaly ponechány i některé krycí fólie a zmíněné původní pneu, jinak v něm ale byly měněny náplně a další nezbytnosti. Auto tak bez jakýchkoli potíží nastartovalo a zvládlo testovací jízdu. Z motoru nic neuniká a korozi či opotřebení toto auto nezná, jak ostatně uvidíte i na fotografiích.
Je to pozoruhodný návrat do minulosti, a to i díky tomu, o jakou se jedná verzi. BIS není speciál určený pro tajné služby, je to vrchol evoluce Maluchu, který se zrodil v roce 1987 a ve výrobě vydržel do roku 1991. Je to rozsáhle modernizovaný stroj, který dostal už vodou chlazený motor o objemu 704 ccm s výkonem až 19 kW (26 koní). Mohl se tak zbavit výdechů na víku motoru a naopak přijmout za své kompletní třetí dveře a úložný prostor nad motorem - to všechno je na snímcích dobře patrné.
I když sám 126 či 126p, chcete-li, zůstal ve výrobě vlastně až donedávna, verze BIS v tomto stavu už se vážně nevidí. Po dovozu z Itálie byla pochopitelně dána k prodeji, majitele si ale našla velmi rychle, i přes velmi neskromnou cenu v přepočtu 339 tisíc Kč. Kdybyste tedy o tento vůz měli zájem, je už bohužel pozdě, prodán byl prakticky okamžitě. Přesto jsme vám jej chtěli ukázat - je to dnes pozoruhodný nález a pro leckoho možná i chybějící kamínek do mozaiky historie 126. Provedení BIS už se na československých ani českých silnicích příliš mnoho neobjevilo...








































































































Něco takového už se dnes vážně nevidí, nový Fiat 126(p) BIS z roku 1989
Zdroj: Klasky Gatunku
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
V Monaku můžete absolvovat autoškolu v Porsche 911. A není to jen rozmar nebo promo, provozovatel jej pořídil z rozumných důvodů
8.4.2025Čtyři otylá moderní výkonná SUV ve vzájemném klání ve sprintu ukázala nesmyslnost hybridizace i křehkost přemotorovaných obrů
7.4.2025Už ani Němci nemohou vystát tragickou kvalitu nových Audi, vržou a křupou stále víc
6.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
před 2 hodinamiMajiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
před 3 hodinamiNevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
před 5 hodinamiTak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
před 6 hodinamiVW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Detektory policejních radarů 04.10. 15:36 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.10. 14:57 - GeneHawkins
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.10. 13:44 - petr_riha
- Policejní kontroly a měření 04.09. 21:37 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 04.09. 14:30 - petr_riha
- S větrem ve vlasech.... 04.09. 14:05 - pavproch
- automat 4x4 "ku stavbe" 04.09. 08:11 - spooon
- Mercedes - auto pro masy 04.08. 19:34 - M.Z.