Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
NASA používá k přepravě kosmické lodi stroj starý 56 let, dodnes se mu žádný nevyrovná
3.12.2021 | Mirek Mazal
Evoluce dopravních prostředků všeho druhu je tak rychlá, že obvykle stačí chvíle, aby se dřívější král toho či onoho stal tím druhým vzadu. Během příprav nové lodi pro návrat na Měsíc ale NASA používá fascinující transportní letadlo z roku 1965.
Národní úřadu pro letectví a kosmonautiku alias NASA se s koncem životnosti svých raketoplánů dostal do prekérní situace. Sice nadále provozoval velkou část Mezinárodní vesmírné stanice, své lidi tam ale mohl dopravovat pouze na palubách ruských Sojuzů. Rusové této závislosti samozřejmě využívali a není divu, že se Američané v této pozici necítili dvakrát komfortně.
V posledních letech se tak soustředí na opětovné získání možnosti cestovat do kosmu svými vlastními loděmi, přičemž tyto snahy mají být završeny návratem člověka na Měsíc. Dle původních plánů prezidenta Trumpa se tak mělo stát v roce 2024 a byť v tuto chvíli není jisté, zda se to povede, Bidenova administrativa zůstává tomuto cíli oddána.
Stát se tak má v rámci programu zvaného Artemis, který bude využívat hned několika pozoruhodných dopravních a vůbec technických prostředků. Jedním z nich je loď Orion vyvíjená společností Lockheed Martin, která se má postarat o poslední krok. Krom toho bude pracovat s raketou zvanou Space Launch System (SLS) a vesmírnou stanicí The Gateway - ta bude sloužit jako základna pro návrat do konečné destinace jménem Měsíc.
Dnes si posvítíme na Orion, který vychází z původních velitelský modulů programu Apollo. Tato loď prochází testovacím procesem, při kterém cestuje mezi jednotlivými zkušebními středisky NASA, což je klíč k podstatě tohoto článku. Orion totiž není žádný drobek, na výšku má 3,3 metru a kruhový půdorys v nejširší části zabírá průměr 5 metrů. Vzhledem k ceně jsou na jeho přepravu kladeny zvláštní nároky, navíc jde pochopitelně o čas. Orion tak není vhodné jen tak naložit třeba na vlak či kamion, jeho transport nejlépe zajistí letadlo. Jenže žádný moderní stroj, který by loď pobral, neexistuje. Práci tak musí zastat speciální letadlo zvané Super Guppy, které má v rodném listě napsaný rok 1965.
Tento vzdušný transportér je schopný pojmout náklad o rozměrech 34 x 7,6 x 7,6 metru a hmotnosti cca 25 tun. Nevšední prostornost je dána nafouklým trupem, kvůli kterému dostal přezdívku malých akvarijních rybek, pavích oček. Celkovými rozměry to není žádný obr, dnes létají výrazně větší stroje, ve své době to ale bylo jediné letadlo schopné převézt poslední stupeň Saturnu V, a mělo tak významný podíl na programu Apollo. A při návratu na Měsíc se bez něj NASA neobejde ani dnes, stále neexistuje jiné letadlo schopné pojmout tak neforemný předmět.
Super Guppy má rozpětí křídel 47,6 metru a prázdné váží 46 tun. Čtyři členové posádky mohou doletět na vzdálenost až 3 219 kilometrů, což bohatě stačí třeba na přepravu Orionu z Ohia, do státního zkušebního centra Plum Brook Station nedaleko Clevelandu. Tam Orion strávil měsíce v největší vakuové komoře světa teplotách od mínus 160 do plus 150 stupňů Celsia, aby struktura okusila teplotní přechody, které ji čekají ve vesmíru i následně při návratu na Zemi. A to je jen malá část ze zkoušek, kterým se Orion musí před svým nasazením podrobit - parťákem je mu při těchto i dalších cestách Super Guppy, pravý opak moderny, kterou se nový vesmírný program NASA snaží být.
NASA používá k přepravě nejmodernější vesmírné techniky bizarní letadlo z roku 1965. Žádné jiné tento úkol nezvládne. Foto: NASA
Ve službě je už opravdu hodně, hodně dlouho... Foto: NASA
Zdroje: NASA, Jalopnik
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
včera - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva