Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Naprostá většina Němců elektromobily dál odmítá, názor by změnili jen při splnění nereálných podmínek
22.4.2024 | Petr Prokopec
Člověk si musí položit otázku, proč se někdo lidí nezkusil zeptat, zda o elektromobily vůbec stojí. Současnou situaci na trhu by pak byl schopen dávno anticipovat, neboť Němci už roky jasně říkají, že o ně zájem nemají. A tento stav trvá, lidé pořád jasně dávají přednost spalovacím vozům.
V několika předchozích článcích jsem se párkrát otřel o Kiu EV6 GT, kterou jsem nedávno testoval. Korejský elektromobil mě dokázal zaujmout, neboť spojuje schopnost naskládat do něj celou rodinu s polovinou dětského pokoje a následně ve zrychlení zatápět klidně i supersportům. Skončila tedy ruka v rukávu? Nikoli, a to hned z několika důvodů.
V prvé řadě je třeba zmínit, že korejský elektromobil s 585 koňmi vám bude říkat pane až po zaplacení 1,8 milionu korun, což je suma, za kterou můžete mít i zajímavější auta, než je crossover mainstreamové značky. Pak je tu kapacita baterií a limity jejich dobíjení. Nejvíce mě však odradila nejistota spojená s životností baterií, což má zásadní vliv na použitelnost, a tedy i budoucí hodnotu celého auta.
Se zárukou limitovanou časem i najetými kilometry prostě dříve nebo později přijde moment, kdy se s vámi baterie rozloučí a zbytek vozu bude použitelný leda jako soubor náhradních dílů. Riziko něčeho takového je daleko vyšší, než že spalovacímu vozu odejde srovnatelně (tedy aspoň relativně, ne absolutně) hodnotný motor, navíc i ten lze obvykle nějak opravit. U baterie taková spolehlivá možnost neexistuje. V případě elektromobilů se tak snadno může stát, že jeden rok zaplatíte 1,8 milionu korun, a třeba po dvou či pěti letech vás čeká další klidně milionová investice.
Dokud tedy nebude jistota, že při selhání baterií seženete náhradní paket snadno, rychle a hlavně levně, není zkrátka elektromobilita pro mě. A začíná být patrné, že k podobnému názoru dochází nadále spousta lidí. Studie německé Targobank citovaná Auto Bildem totiž zjistila, že pouze 31 procent lidí považuje spalovací vozy za zastaralé a dala by přednost elektromobilům. Ty naopak odmítá 68 procent respondentů. Po utracení stovek miliard a milionu vyřčených slibů by očekával u publika očekával větší nadšení. To se ale zjevně rohlíkem opít zjevně nenechalo.
I nadále tedy vlastně platí, co naznačujeme již delší dobu. První vlna zákazníků již byla uspokojena, ty další pak budou mnohem menší. K jejich přesvědčení navíc automobilky budou muset vyvinout daleko více snahy a vytáhnout mnohem přesvědčivější nabídky. Takové jsou ale v nedohlednu, pakliže elektromobily nemají být dál jen ztrátovou náplastí na bolístku jménem nadlimitní flotilové emise.
Z ankety nadto vyplynulo, že největší zájem mají lidé aktuálně o benzinová auta (31 %), zatímco na hybridy připadá 15procentní a na diesely 13procentní podíl. Máme tu tedy 59 procent pro různé formy spalovacích pohonů, elektromobily jsou spojeny se 17 procenty, vodíková auta se 3 procenty a hned 21 procent zůstává nerozhodnutých. Ani to nevyznívá pro elektromobily dobře a žádný velký posun není v dohlednu. Na „stranu zelených“ by některé příznivce jiných řešení dostalo třeba to, kdyby měli k dispozici nabíjení zdarma. To je skutečně nereálná podmínka.
Průzkum tedy nakonec nepřináší žádné překvapivé zjištění, jen potvrzuje, že sama o sobě nemá elektromobilita šanci prorazit, za současného stavu technického vývoje elektrických aut rozhodně ne. Proč se stala pro řadu automobilových firem jedinou představitelnou buducností, je mimo naše chápání.



Auta jako VW z řady ID by prý zlákala více lidí, kdyby někdo platil jejich dobíjení za ně. Tak určitě, chce se dodat... Foto: Kia
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nejnovější články
VW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před hodinouČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 2 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
před 4 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 5 hodinamiHyundai znovu zastavilo výrobu elektromobilů pro nezájem. Chvíli to vypadalo slibně, teď si prožívá obvyklý příběh
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle