Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nadšenec projel se sériovým Porsche Bránou pekla, ukázal, jak výjimečný a dodnes podceňovaný vůz to je
30.9.2022 | Petr Prokopec
Auta značky Porsche si každý spojí s výkonem a sportovními schopnostmi. A to i v případě SUV, která jsou nabízena také v extrémně výkonných verzích s mimořádnou dynamikou. Navzdory tomu jsou ale velmi schopná i v tom nejnáročnějším terénu.
Porsche Cayenne většina lidí bere za silniční SUV. Toto povědomí automobilka z Zuffenhausenu jen přiživuje zmínkami o sportovním kreditu a verzemi jako Turbo GT, která nemá problém dát si k svačině lecjaký sporťák klidně i na okruhu. I přes zvýšený podvozek a pohon všech kol tak málokdo počítá s tím, že by zhruba pětimetrový vůz dokázal oslnit i mimo zpevněný asfalt, to je ale omyl. Zejména původní Cayenne pochází z doby, kdy automobilky považovaly za samozřejmost zajistit takovým autům i velmi dobrou průchodnost terénem. A Porsche v tomto ohledu nic nezanedbalo.
Že i standardní provedení dokáže obstát v těžkém terénu, se rozhodl názorně ukázat Harrison Schoen. Ten má za sebou několikaletou kariéru u amerického námořnictva, přičemž po odchodu do civilu usoudil, že život je až příliš krátký. Z toho důvodu dal výpověď z nájmu a začal za svůj nový domov považovat Cayenne S z roku 2008. S ním pak vyráží i do těch nejzapadlejších koutů Ameriky a nezastaví se skutečně před ničím. Nejnověji se vydal až k proslulé Bráně pekla v Utahu, což znamená podrobit auto velmi náročné off-roadové zkoušce.
Tzv. Hell's Gate je považována za jakýsi Nürburgring pro off-roady, kde opravdu potřebujete vůz nemalých kvalit. Schoen nicméně sériový Cayenne pouze osadil terénnímu pneumatikami, u nichž navíc ještě před vjezdem do toho nejnáročnějšího terénu upustil vzduch. Následně pak zamířil do úzkých kaňonů či na příkré svahy, problémem nebyly ani skály s menšími jezírky či jemný písek. Jakkoliv chvílemi došlo na kontakt podvozku s kamením.
Porsche nicméně vše ustálo, i díky rozhodnutí, které Schoen učinil v loňském roce. Když se rozhodl, že Cayenne bude jeho novým domovem, instaloval na střechu platformu se stanem. Tento krok nicméně vedl ke zvýšení těžiště, což byl problém hlavně v terénu. Z toho důvodu Harrison upravil prostor vzadu, aby se dovnitř vešla matrace. Střešní ližiny tak aktuálně využívá už jen občas, a to pro úložný box při několikadenních výletech mimo civilizaci.
Lze už jen dodat, že verze Cayenne S dostala 4,5litrový osmiválec, jehož výkon byl právě v roce 2008 zvýšen z původních 350 koní na 385. O bezpečné zastavení se starají šestipístkové brzdy Brembo, kromě nich vůz disponuje redukční převodovkou a uzamykatelným středovým diferenciálem. To je dle Harrisona plně dostačující výbava, jakkoliv hlavně první rok koketoval s mimotovárními doplňky. Nakonec se však vrátil k originální konfiguraci, která byla, je a navzdory tomuto kousku nejspíše i nadále bude z hlediska svých terénních schopností podceňovaným strojem.






Původní Porsche Cayenne navzdory svému sportovnímu kreditu dokáže oslnit i v nejnáročnějším terénu, jak nejlépe můžete spatřit na videu níže. Foto: Porsche
Zdroj: Harrison Schoen@YouTube
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Cena osmileté Tesly s pouhými 74 tisíci km v aukci krutě ukazuje, co majitelům zbude v rukou z původně zaplacených milionů
2.3.2025Pořádné spalovací motory, dokonce bez turba, tu budou i po roce 2035, už začal vývoj jejich nové generace
2.3.2025Jedinou dodnes krásnou a sotva jetou Škodu s motorem V6 TDI a manuálem nikdo nechce, majitel přesto nesleví ani halíř
2.3.2025Mercedes má novou univerzální omluvu pro své propadáky. Také otřesný design modelů EQ označuje za „velmi progresivní”
2.3.2025Elektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
3.3.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19