Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Automobilky žijí v bludu, říká šéf největšího výrobce čipů, žádný brzký konec krize nepřijde
23.10.2021 | Petr Miler
Nedostatek polovodičů posílá výrobce aut do kolen a někteří z nich už se vzdali naděje, že by letos mohlo dojít k jakémukoli zlepšení. Očekávání lepších zítřků směřují k roku 2022, šéf Intelu ale říká, že marně.
Změna je jediná jistota, kterou v životě máme, říkají moudří. A mají pravdu - zachování statu quo v jakémkoli ohledu je jen jedna z miliard variant dalšího vývoje a šance, že dojde právě na ni, je pramalá. Přesto člověka někdy překvapí, jak rychle a jak moc se věci změní.
Před dvěma roky touto dobou jsem asistoval koupi pár nových aut a byť už tehdy se situace v odvětví komplikovala pod tíhou tlaku Evropské unie na minimalizaci papírových emisí CO2 u prodávaných aut, mohli jste si stále vybírat z nespočtu nabídek a tlačit obchodníky ke zdi při snaze domoci se co nejnižší ceny. Dnes? Nevyrábí se statisíce a miliony aut a když přijdete k prodejci nových vozů, že byste něco chtěli za podmínek dosažitelných před dvěma léty, většina se vám leda vysměje.
Koronavirus a neustálé omezování toho či onoho zaťalo do dodavatelsko-odběratelských řetězců s čímkoli obrovské rány, které se ani dnes nezacelují. Naopak, celá krize nyní vrcholí, od automobilek ale obvykle slýcháme něco v tom smyslu, že nejhůře už bylo, že ode dna se dá jen odrazit a že další cesta už bude mířit jen vzhůru. Budeme rádi, když to tak bude, ale z opatrnosti jsme nuceni dodat, že na dně se dá dlouho zůstat, dá se od něj jen velmi pomalu zvedat a nebo dostat další rány, které vás dostanou až pod něj.
I to poslední se může stát, dnes se ale podržíme už notoricky známého problému s čipy. Právě ten zastavil výrobu ve Škodě Auto a má trvat další měsíce, než se produkce znovu pořádně rozjede. Ale stane se to? A když na to přijde, bude to vážně pořádný rozjezd? Už nedávno citovaný šéf Intelu říká, že optimismus automobilek není ničím podložený a žádný konec krize se zdaleka nerýsuje.
Pat Gelsinger říká, že potíže budou pokračovat po celý rok 2022 a nevidí naději, že by rovnováha mezi nabídkou a poptávkou mohla nastat kdykoli dříve než v roce 2023. Čipů žádaných automobilkami je prostě málo, nové hned tak vznikat nezačnou a ochota automobilek adaptovat se na jiné je z racionálních důvodů omezená. I Gelsinger tedy věří, že to nejhorší prožíváme teď, žádné zázračně rychlé zlepšení ale prostě nemá jak přijít a postupné drobné zlepšování situace dramaticky rychlou spásu prostě nepřinese.
Problémy tak podle Gelsingera mají trvat ještě nejméně rok a to je pro celý automobilový svět opravdu špatná zpráva. Analytické firmy jako IDC navíc očekávají, že nedostatek se v roce 2023 změní v přebytek, nebo bude trvat uměle déle právě kvůli obavám z přebytků. Vybalancovat nabídku a poptávku bude tedy zjevně ještě běh na dlouhou trať a byť nikdo neví, jakého králíka má ta či ona automobilka v klobouku, věřili bychom spíše predikcím šéfa Intelu než doufání automobilek. Ty ještě totiž docela nedávno říkaly, že v druhém letošním pololetí už problémy nebudou. A současnou situaci znáte.
Výroba nových škodovek dnes prakticky zcela stojí kvůli nedostatku čipů. A máme-li věřit šéfovi Intelu, pak ani příští rok nepřinese spásu. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroje: CNBC, IDC
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 včera 11:30
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před hodinou - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 3 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 4 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
před 6 hodinami - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva