Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na VW se kvůli Dieselgate valí další problémy, žalují jej zaměstnanci i akcionáři
16.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Německý koncern musí čelit dalším nepříjemnostem. Bývalý zaměstnanec jej obviňuje z nelegálního mazání dat, investoři z nedostatečné informovanosti.
Okolo kauzy Dieselgate bylo v poslední době poměrně ticho. Teď ale nejspíše bude následovat pořádná bouře, neboť již příští týden, 24. března, má Volkswagen dle nařízení amerického soudu přijít s řešením celého problému ve Spojených státech. Zástupci organizace CARB ovšem plnohodnotnou nápravu dieselových motorů nepovažují za možnou. Stát Kalifornie je tak prý připraven na uzavření jistého kompromisu, ovšem za podmínky, že Volkswagen bude platit jisté emisní pokuty. Zatím ale není jisté, zda je na to připravena i automobilka.
Budoucnost tedy na chvíli necháme být, místo toho se vrátíme zpět do minulosti. Konkrétně k 18. září, kdy celá kauza vyplula na povrch. V ten moment bylo Volkswagenu přikázáno, aby zastavil mazání jakýchkoliv interních dat, které měly zůstat k nahlédnutí vyšetřovatelům. Bývalý pracovník IT Daniel Donovan z michiganské pobočky německé automobilky však nyní tvrdí, že mazání dat pokračovalo ještě následující tři dny.
Podle aktuálního prohlášení na to upozornil svého nadřízeného a zároveň se na mazání dat odmítl jakkoliv podílet. Za to - a za obavy, že vše bude šířit mimo továrnu - byl následně propuštěn. Podle Volkswagenu ovšem jeho propuštění nemá s kauzou Dieselgate pranic společného. Stejně tak automobilka nyní tvrdí, že se tato obvinění nezakládají na pravdě.
Až soud nejspíše určí, jak to vlastně bylo. Donovan na Volkswagen podal žalobu kvůli propuštění, které je v rozporu s pravidly Michigan Whistleblowers' Protection Act, na jejichž základě zaměstnancům nehrozí vyhazov za oznámení nekalého jednání uvnitř firmy. Pro samotnou automobilku je však možná větší hrozbou ono nařčení z ilegálního mazání dat, zvláště pokud se potvrdí.
Není to jediný problém, který musí Němci řešit. Řada amerických dealerů značky totiž zvažuje podání další žaloby, neboť museli investovat nemalé finance do vylepšení showroomů. Za to jim byly přislíbeny vyšší prodeje, ke kterým sice krátce po vypuknutí kauzy došlo, ovšem jen díky nemalým slevám. Nyní však prodeje třetí měsíc v řadě klesají, dokonce na nejhorší úroveň od roku 2011.
Aby toho navíc nebylo málo, šéf asociace dealerů značky Alan Brown uvedl, že ví, proč odešel Michael Horn, nyní již bývalý šéf amerického zastoupení Volkswagenu. Podle něj za vším stojí dlouhodobé spory mezi Hornem a německým vedením, jež vyvrcholily právě kauzou Dieselgate. Jedním z hlavních problémů se přitom stal tzv. Goodwill Package v hodnotě tisíce dolarů (cca 24 500 Kč).
Mimo to Horn tlačil na vedení Volkswagenu, aby zámořskou nabídku značky více uzpůsobilo požadavkům tamních zákazníků. Tedy jinými slovy aby se dealeři dočkali většího množství SUV, tyto prosby však zůstávaly nevyslyšeny. Přestože se Horn zasloužil o zlepšení vztahů mezi prodejci a automobilkou, koncern VW Group jej hodlal převelet na jinou pobočku. S tím ale bývalý americký šéf nesouhlasil, a tak raději odešel zcela.
Problémy ovšem nemá Volkswagen pouze v zámoří, ale také v Evropě. Skupina 278 malých investorů automobilku žaluje o nemalých 3,255 miliardy Eur (88,1 mld. Kč), neboť ta je dostatečně neinformovala o dieselovém skandálu. Andreas Tilp z právní firmy Tisab a Tilp dodává, že jej dále navštívila již další dvacítka akcionářů se žalobou přesahující 1,1 miliardy Eur (29,8 mld. Kč). „S ohledem na fakt, že - dle našich informací a zkušeností - Volkswagen soustavně odmítá jakákoliv vyjednávání o dohodě a rovněž se odmítal zříci tzv. odpojovacího zařízení, bylo nutné přijít s touto první multimiliardovou žalobou,“ dodává Tilp.
Závěrem pak jen můžeme dodat, že nové Audi A4 nebude ve Státech nabízeno s dieselovým motorem. Dle prezidenta zámořské divize Scotta Keogha však toto rozhodnutí s největší aférou značky v její historii nesouvisí, učiněno bylo totiž již před šesti měsíci v návaznosti na klesající poptávku po „naftožroutech“. Mimo to by od dieselů mohlo být upuštěno i u dalších modelů.
„Trh hovoří a my jej posloucháme. A trh nám říká, abychom přišli s SUV,“ dodává k celé záležitosti Keogh. Přitom tak trochu popírá výše zmiňovaná slova Alana Browna, dle kterého Volkswagen zrovna na volání trhu skrze Michaela Horna příliš neslyšel. Vyjasnění této situace ovšem není až tak důležité jako ony žaloby, jejichž počet začíná v poslední době narůstat.
Důsledky dieselového skandálu jsou pro Volkswagen stále nepříjemné, německý koncern nyní čelí dalším problémům
Zdroje: Süddeutsche Zeitung, Auto Evolution, Reuters, Auto News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024 - Dodge jako by dělal vše pro to, aby nový Charger selhal, po osmiválci, zvuku a vůbec mu sebral i možnost pálit gumy
19.12.2024 - Kia říká, že bizarní vzhled její poslední novinky lidé po spatření berou na milost, snad tomu ani sama nevěří
19.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva