Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je turbo z nejsilnější Formule 1 všech dob. Je neuvěřitelně velké
7.1.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
I když vývoj kráčí stále vpřed, pravidla se postarala o to, že nejsilnější F1 jsou dnes dekády staré. A tak staré je i turbodmychadlo jedné z nich.
Nejšílenější závody Formule 1 zažil rok 1986. Tehdy byla bezprecedentně rozvolněna pravidla omezující konstrukci pohonných jednotek a neexistovaly ani žádné limity množství použitých motorů či jejich komponentů. Technici tak volné ruce využili k nasazení nejvýkonnějších agregátů, které se kdy do monopostů F1 dostaly.
Na špici stanulo dílo BMW postavené předloni zesnulým Paulem Roschem. Geniální motorář, který stojí třeba i za pohonnou jednotkou McLarenu F1, dal za vznik strojovně jménem M12, která je dodnes jedním z nejobdivovanějších závodních motorů historie motorsportu. A to přesto, že byla bez nadsázky titěrná.
Pravidla totiž omezovala počet válců a zdvihový objem - v případě přeplňovaných motorů muselo jít o 1,5litrové čtyřválce. Absence dalších limitů hrála do karet velkým turbodmychadlům s vysokým plnícím tlakem, takže limitem maximálních výkonů byla pouze obloha. Rok 1986 znamenal bláznivý kolotoč, na který nastoupily všechny závodní týmy a odměnou jím byla šílená jízda bez limitů plnícího tlaku, spotřeby paliva a počtu použitých motorů. Životnost komponentů byla minimální, jednotky ze sebe musely vydat všechno za tu dobu, po kterou byly třeba. Roztrhané motory byly běžnou věcí, v kvalifikaci stačilo, aby stroje vydržely fit jediné ostré kolo.
Jaký výkon motory tehdy měly, vlastně nikdo ani neví. Nejvyšší plnící tlak u M12 byl 5,6 baru a výkon v kvalifikaci přesáhl 1 400 koní (1 044 kW). Sám Paul Rosche vzpomínal, že motor M12 mohl dávat v kvalifikaci 1 500 nebo 1 600 koní, jen zkrátka tehdy neexistovala motorová brzda, která by to přesně změřila. Dnes si povzdechneme nad špatnou odezvou plynu u turbomotoru, ale představte si 1,5litrový čtyřválec s jedním gigantickým turbem tučně dopovaným tlakem nad 5 baru. Závodníci museli krotit bestie na kolech. Po sezóně 1986 BMW odešlo z Formule 1, ale jejich motory žily dále až do roku 1988, kdy byly zakázány. Po odchodu bavorské firmy ze světa F1 byl motor M12 dále udržován při životě pod hlavičkou firmy Megatron.
Pokud si chcete vyzkoušet, co to je mít něco takového pod kapotou - a nebo aspoň v ruce - máte nyní možnost zakoupit sadu turba pocházející právě z F1 s motorem M12 od BMW. Kit obsahuje vše, co je nutné k zapojení na řadový čtyřválec BMW, konkrétně jde o turbodmychadlo Garrett Motorsport 247 Maram Twin Scroll Turbocharger, svody výfukového potrubí a obtokový ventil turbodmychadla. Vedle motoru 1,5 R4 to je vážně gigantické ústrojí a zejména kvůli své historické hodnotě nevyjde levně - za turbodmychadlo a zbytek dílů je nutné vydat 11 854 dolarů (303 400 Kč).
Výkony nad 1 400 koní, rychlost nad 350 km/h, nekonečná turbodíra a podobně definovatelná spotřeba benzínu navždy zůstanou synonymem sezóny nejsilnějších motorů ve Formuli 1. Tyhle časy už se nikdy nevrátí, tím spíše ale zní lákavě mít doma kus této slavné historie, v tomto případě doslova...












K mání je jedno obří turbo na čtyřválcový motor 1,5litru. Umí nafoukat o nějakých 1 250 koní víc, než má 1,5 TSI Evo v Golfu...
Zdroj: Ebay
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejčtenější články
Lamborghini po fatálním selhání dává ruce pryč od ostrého elektrického Hyundai: Nechci simulaci spalovacího auta, říká šéf
23.3.2025Fiasko Mercedesu s absurdní hybridizací ostrých modelů dostalo nový rozměr, tisícům aut selhává pohon
23.3.2025V Americe chtějí legálně za volant aut pustit už 15 let staré řidiče, argumentují zvýšením bezpečnosti
23.3.2025Takhle mrtvého koně Němci sedlají: Ještě loni nic nevyrábějící Číňané letos doma prodají víc aut stejného typu než všichni Němci společně
23.3.2025Po letech objevená reklama Hondy s Ayrtonem Sennou pro její domácí trh je bizarní připomínkou jedné slavné éry
24.3.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva