Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je skutečný silniční závoďák, Porsche 911 GT1 na značkách
2.1.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Díky konverzi soutěžního speciálu je tu 600 koní namísto 544 kobyl u tovární Strassenversion. A působivá historie i neméně ohromující cenovka.
Stejně jako Ferrari i Porsche čas od času vyrobí opravdu výjimečný supersport, který kromě netradiční stylizace dodá nevšední výkony a jízdní dynamiku. Zatím posledním takovým vozem byl hybrid 918 Spyder, před ním jsme mohli snít o vlastnictví modelu Carrera GT. Pokud však dohlédnete ještě dále do minulosti, pak jistě vzpomenete na Porsche 911 GT1, které bylo zrozeno na sklonku 90. let minulého století.
Tento vůz se zapsal hluboko do historie automobilky ze Zuffenhausenu, na dlouhou dobu byl totiž vůbec poslední, který vyhrál čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. V roce 1998 šlo již o druhou verzi, která designově vycházela ze silničního modelu 996. Její příď tedy zdobily kapkovité světlomety, které mezi fanoušky značky nebyly příliš populární. Na aerodynamiku či závodní úspěchy to ovšem negativní vliv nemělo.
Samotné Porsche 911 GT1 však vzniklo již o dva roky dříve, přičemž vycházelo z generace 993. Od ní byla odvozena přední část šasí, ta zadní měla kořeny u modelu 962. I ten se přitom mohl pyšnit vavříny z okruhu Le Sarthe. Pod kapotou tohoto speciálu pracoval 3,2litrový šestiválec, který dával k dobru zhruba 600 koní. Díky tomu vůz na rovince Mulsanne dosahoval nejvyšší rychlosti 330 km/h.
Porsche kvůli homologaci muselo vyrobit 25 silničních verzí, které byly známy jako GT1 Strassenversion. Těch ve výsledku vzniklo pouze dvaadvacet, přičemž první dva vozy byly osazeny tradičními kulatými čelními světly, zbytek produkce již nesl nepopulární kapky. Navíc byl lehce oslaben motor (na 544 koní), což vedlo k lehkému zhoršení dynamiky (stovka za 3,9 sekundy, maximálka 308 km/h).
Tato edice je dnes nadmíru žádána, tou se ale dnes zabývat nebudeme. Na prodej sice je GT1 schválené pro silniční provoz, jde ale o skutečný závodní model, který dostal registrační značky až po své závodní kariéře. Vůz se šasí 993-104 patří mezi vůbec první vyrobené, přičemž jako nový stál 1,5 milionu marek (cca 20,6 mil. Kč). Tedy více než McLaren F1.
Aktuálně se ovšem dá počítat s ještě vyšší sumou, za čímž stojí nejen ono přihlášení do běžného silničního provozu či veškeré zaplacené poplatky v rámci Evropské unie, ale také působivá závodní minulost. Tento konkrétní exemplář totiž zamířil v roce 1997 na 24 hodin Le Mans, kde byl nejúspěšnějším vozem soukromých týmů. Naneštěstí pravidla všechna Porsche ze závodu nakonec vyřadila.
Automobilka však okamžitě zjednala nápravu, načež 993-104 GT1 zamířilo o dva týdny později na čtyřiadvacetihodinovku Nürburgringu, kde skončilo celkově deváté. Ještě většího úspěchu bylo dosaženo o rok později během závodu 24 hodin Daytony, kde vůz dojel třetí a byl poražen pouze továrním (a vylepšeným) Porsche 911 GT1 Evo a Ferrari 333SP Prototype.
Následovala ještě jednoletá závodní kariéra, než byl vůz uložen do depozitáře, kde setrval do roku 2005. Poté byla kompletně zrenovována pohonná jednotka, o pět let později pro změnu došlo ke kosmetickým retuším, kdy GT1 dostalo válečné barvy, jež nosilo při svém největším úspěchu, tedy při čtyřiadvacetihodinovce v americké Daytoně.
V tomto stavu závodní Porsche setrvalo až do dubna loňského roku, kdy znovu došlo ke změně majitele. Ten pověřil Alda Ritiho ze společnosti Riverside Performance Engineering, aby provedl konverzi na silniční verzi, což se i stalo. Motor dostal nový rozvod paliva, přepracovaná turba a řídicí jednotkou MoTeC.
Nová je také palivová nádrž, u podvozku můžeme zmínit přepracované tlumiče Bilstein, které kvůli běžným silnici spolupracují s měkčími pružinami. Vyměněny byly rovněž brzdy, jinou charakteristiku má i řízení. Kromě toho se na obě nápravy nastěhovala litá kola BBC obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport.
Dále tu máme ještě zakázkový výfukový systém, klasickou ruční brzdu či bezpečnost navyšující uzamykatelné víčko palivové nádrže, dvojité (automatické i manuální) chlazení a stahování oken. Zmínit můžeme ještě sedadla Recaro, která i nadále vyhovují ochraně krční páteře HANS, či vícebodové bezpečnostní pásy Willans.
K dispozici je tedy skutečný silniční závoďák, ne jen auto, které si na něco takového hraje. Prodává jej Mark Donaldson, britský specialista na podobné exoty a přesnou cenu neudává. Očekávejme ale „vyšší desítky” milionů Kč, toto auto je už dnes kus historie...
Tohle Porsche 911 GT1 může být vaše. Ač skončilo třetí během závodu 24 hodin Daytony, může i na veřejné silnice
Zdroj: Mark Donaldson
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Německý profesor strhal studii podporující návrat šrotovného. „Vědecký odpad,” říká, pro elektrická auta ohýbá, co se dá
25.10.2024 - Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva