Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Na prodej je zprvu odpískané superauto postavené pro bondovku Spectre, 1 ze 7 vozů má číslo 007
18.12.2021 | Petr Prokopec
Svého času okouzlilo svět svým vzhledem i technikou a mělo se sériově vyrábět, do výroby ale nedoputovalo. Sedm vozů bylo nakonec vyrobeno pro natáčení bondovky Spectre a jeden z nich je nyní na prodej za tučnou sumu.
Jaguar C-X75 patří k tomu nejlepšímu, čím nás kdy britská automobilka obdařila. Bohužel ovšem zůstalo pouze u konceptu, který byl představen na autosalonu v Paříži v roce 2010. Značka sice po bouřlivém přijetí ihned začala pracovat na sériovém provedení, které by vzniklo v 250 exemplářích, v prosinci 2012 byl ale celý projekt zrušen. Britové měli pocit, že kvůli dozvukům globální ekonomické krize zákazníci nebudou kupovat vůz v ceně okolo 1 milionu liber (dnes asi 28 milionů Kč).
Je samozřejmě otázkou, zda by o C-X75 skutečně nebyl zájem a projekt by skončil v červených číslech obdobně, jako tomu bylo v případě předchozího Jaguaru XJ220. To se ale dnes již nedozvíme. Nicméně to neznamená, že si supersport nakonec nemůžete koupit - jeden exemplář se objevil v nabídce společnosti Simon Drabble Cars, která za něj požaduje tučných 864 0000 GBP (cca 25,6 milionu Kč). Vysoká suma přibližně odpovídající té původně zamýšlené ale není jediným zádrhelem.
Přestože Jaguar zprvu poslal celý projekt k ledu, vzápětí si vše tak trochu rozmyslel a do května 2013 vyrobil pět prototypů. Ty se vzhledově shodovaly s konceptem, pod kapotou však došlo k výrazným změnám. Původně se o pohon starala čtveřice elektromotorů, kdy každý měl na starosti jedno kolo. Energii jim pak dodávala dvojice mikroturbín spalujících motorovou naftu, přičemž celá soustava disponovala 789 koňmi. Stovku tak měl vůz zvládnout za 3,4 sekundy.
V případě prototypů ovšem došlo na instalaci pouze dvou elektromotorů, se kterými byl spárován 1,6litrový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem i kompresorem. Výkon povyskočil na 902 koní, nejvyšší rychlost ale navzdory tomu klesla z původně plánovaných 330 km/h na 322 km/h. Jaguar přitom tři prototypy prodal v aukci, zatímco jeden zamířil do firemního muzea a jeden posloužil k demonstračním jízdám.
Jen pár měsíců poté, co Jaguar postavil zmíněné prototypy, odstartovalo natáčení v pořadí již čtyřiadvacáté bondovky s názvem Spectre. Ta do hry vrátila legendárního padoucha Bloefelda, jehož pravou rukou byl zabiják jménem Hinx. Ten šel po krku agentovi 007 i během honičky v Římě, při které usedl právě za volant Jaguaru C-X75. Jeden z pěti prototypů byl ale produkcí použit jen pro statické záběry.
Kvůli samotným jízdám britská automobilka vyrobila ještě dva kaskadérské vozy. Ty opět vypadaly jako prototypy, uvnitř ale již tak výstavní nebyly. A co je asi nejpodstatnější, Jaguar v jejich případě nepoužil komplikované hybridní ústrojí, ale místo toho sáhl po přeplňovaném pětilitrovém osmiválci, který zadní nápravu roztáčel 550 koňmi.
Právě jedno z těchto aut je nyní na prodej, na silnice s ním ale vyrazit nejde, chybí mu homologace. I tak jde ale o jedinečnou nabídku, jak se dnes k tomuto vozu dostat - jde o 1 ze 7 takových aut, navíc s ideálním výrobním číslem 007. Dodat můžeme, že kromě pětilitrového motoru dostal kaskadérský vůz také sekvenční převodovku, jakou užívá závodní McLaren 650 GT3. Dále tu máme mechanický samosvorný diferenciál, řízení s elektrickým posilovačem či podvozek odvozený od rallyových speciálů. Vše je plně funkční, zkusit si to ale budete moci až po uhrazení oněch pár desítek milionů korun u britského prodejce Simon Drabble Cars.
Kaskadérský Jaguar C-X75 z filmu Spectre je na prodej. Výjimečný stroj nedostal do vínku hybridní techniku, nýbrž osvědčený pětilitrový osmiválec s 550 koňmi. Foto: Simon Drabble Cars, publikováno se souhlasem
Zdroj: Pistonheads
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 5 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nejnovější články
- První majitel najel s Peugeotem 482 tisíc km a až teď ho prodává. Jeho stav fascinuje, na kaši je jen částečně
před 4 hodinami - Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 5 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 6 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 7 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva