Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi

Kdyby vznikl přirozeně jen díky specifickým okolním podmínkám, bylo by to opakovatelné aspoň někde. Protože ale žije z kombinace příhodných okolností a masivního nucení lidí si taková auta kupovat za subvencování všeho penězi z ropy a plynu, nemůže být snad nikde jinde zopakován.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi

před 11 hodinami | Petr Prokopec

Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi

/

Foto: Škoda Auto

Kdyby vznikl přirozeně jen díky specifickým okolním podmínkám, bylo by to opakovatelné aspoň někde. Protože ale žije z kombinace příhodných okolností a masivního nucení lidí si taková auta kupovat za subvencování všeho penězi z ropy a plynu, nemůže být snad nikde jinde zopakován.

Norsko je považováno za ráj elektrických aut, tyto vozy tam loni měly na celkových prodejích 88,9procentní podíl. I proto je tato skandinávská země často dávána za příklad ostatním, že mohou a mají následovat její příklad. Kdokoli ale něco takového dělá, nemá zjevně tušení o tom, jak to v Norsku funguje.

Upozorňují na to kolegové z Focusu s tím, že se jen málokterý stát může pochlubit takovými příjmy z prodeje ropy, které by pak vrážel do podpory čehokoli s autonomně pochybnou efektivitou. I díky nerostnému bohatství se pak Norsko může pyšnit jednou z nejvyšších průměrných mezd v Evropě, lidé tam ročně berou v ekvivalent 80 tisíc Eur, v přepočtu přes 2 miliony korun. To je výrazně vyšší suma oproti Německu (1,2 mil. Kč), o Česku (560 tisíc korun) ani nemluvě.

Místní by si tedy mohli elektromobily dovolit kupovat tak jako tak, i oni by se ale ptali sami sebe, proč by měli platit víc za míň. Elektromobily jsou tak v Norsku pořádně dotované, spalovací auta jsou pak pro jistotu masivně zdaněna. Za příklad si můžeme vzít Dacii Duster, která je u nás k dispozici od 434 900 Kč. V Norsku stojí téměř 40 tisíc Eur, tedy zhruba 1 milion korun. Za takové peníze na rumunské SUV v showroomech víceméně jen padá prach, zatímco třeba elektrická Mazda MX-30 jde na dračku. Aby také ne, když stojí 19 tisíc Eur neboli 478 tisíc korun. U nás na ni pro změnu potřebujete minimálně 949 tisíc Kč.

Kdokoli tedy není v Norsku tak bohatý, že mu to může být jedno, jde elektrickou cestou. Norsko tak v tomto ohledu začíná připomínat Čínu, ostatně elektromobily z Říše středu se na severu prodávají velmi dobře - na registracích mají 10procentní podíl. Levná navíc nejsou jen samotná auta, nýbrž i elektřina potřebná k jejich pohonu. Ta je takřka výlučně produkována vodními elektrárnami, načež ji skutečně lze považovat za šetrnou k přírodě.

Srovnejte to s Německem, které se loni odstřihlo od jaderné energie. Že to byl špatný tah, jak ostatně bylo skutečnými experty tvrzeno řadu let, se potvrdilo v minulých týdnech, kdy nefoukal vítr a nesvítilo slunce. Němci tak museli nakupovat elektřinu ze zahraničí, aby si vůbec měli jak uvařit, čím svítit nebo topit. Co ale kdyby se v zemi prodával stejný podíl elektromobilů jako v Norsku? V té chvíli by asi naši sousedé vycucli veškerou evropskou energii.

Problémy ostatně dělá i to málo elektromobilů, které po Autobahnech a spol. jezdí, právě v uplynulých dnech došlo na omezování jejich dobíjení. Je pak otázkou, co zvýšený dovoz elektřiny udělal s energetickým mixem země, za normálních okolností ovšem elektromobily musí v Německu najet statisíce kilometrů, aby vykompenzovaly zátěž z výroby. Při spotřebě spíš uhelné nebo plynové elektřiny to bude jen horší.

Norskou cestou tedy nemůže jít prakticky nikdo jiný. A to i proto, že jde o velmi malý trh - loňských 129 tisíc registrací je o 102 600 aut horší výsledek než v Česku. Ovšem ačkoli elektromobily momentálně prodejně převažují, stále tvoří jen třetinu veškerých k provozu přihlášených aut. Nové spalovací vozy pak mají nakupovat hlavně autopůjčovny, z pochopitelných důvodů.

Lze už jen dodat, že norská vláda původně chtěla od letošního roku prodej nových spalovacích aut zcela zakázat. Nakonec však od tohoto záměru ustoupila již loni v létě. Nejen proto, že by tak šla proti některým evropským regulím (paradoxně), k jejichž plnění se přihlásila, ale také s ohledem na průzkumy veřejného mínění, které si stoprocentní vymýcení všech alternativ nepřály.


Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi - 1 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 01Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi - 2 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 04Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi - 3 - Skoda Enyaq zima vanocni strom prevoz 05
Norové v nemalé míře profitují z těžby a prodeje ropy. Zisky z toho využívají na podporu elektromobiliy, spalovací auta pak uměle zdražují, to jsou hlavní důvody podoby tamního pseudotrhu s novými vozy. Ilustrační foto: Škoda Auto

Zdroj: Focus

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše