Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Muž provozující Teslu jako taxi se podělil o své zkušenosti, reálný dojezd je tragický
16.12.2020 | Petr Prokopec
O rostoucím dojezdu elektrických aut za ideálních podmínek se mluví každý den, ale jaká je realita provozu takového auta v neideálním prostředí městského provozu chladného města?
Největším problémem každého elektromobilu, pokud tedy pomineme cenu, je reálný dojezd na jedno nabití. S tím se to má tak jako s papírovou spotřebou, také jeho brožurových hodnot málokdo dosáhne. A pokud už se to podaří, je to jen za cenu velkého odříkání za takřka ideálních podmínek.
Rozdíl je ale v tom, že zatímco u konvenčních aut jde „jen” o náklady na palivo, u těch elektrických o samotnou použitelnost. Benzin nebo naftu doplníte do nádrže takřka kdekoli za pár minut a máte znovu mnohasetkilometrový dojezd i s velmi „užraným” autem s malou nádrží, elektromobil je třeba dobíjet minimálně desítky minut, ne-li hodiny a znovu daleko nedojede.
Za výjimky v tomto ohledu jsou považovány Tesly, jak ale ukazuje zkušenost jediného newyorského taxikáře, který provozuje Teslu jako taxi, i u těch má situace velmi daleko k ideální. Říká si Rami a jezdí s Modelem 3, která díky tradičnímu žlutému polepu budí pozornost už pro svou neobvyklost. Jde o provedení Standard Range, které dostalo baterie o kapacitě 50 kWh, s nimiž by dle odhadu agentury EPA mělo urazit 220 mil, tj. nějakých 354 kilometrů. Tedy porci, která by byla dostačující i pro několikahodinovou taxikářskou směnu.
Podle Ramiho je ale třeba hodinové nabíjení v síti Superchargerů, aby auto dobil. To je hodně dlouhá doba uvážíme-li, že rčení o času a penězích tady platí více než kdy jindy, neboť taxík stojící u nabíječky peníze jen spotřebovává. Vůz po dobití obvykle ukazuje odhadovaný dojezd okolo 240 mil (386 km), nicméně taková je pouze informace palubního systému, která vůbec nebere v potaz chladné newyorské počasí. Rami tak ve výsledku po dobití obvykle neujede více než 80 mil (129 km), než baterky znovu potřebují dobít.
To je velká mizérie daná už mizerným fungováním elektroaut v zimním počasí, které jen umocňuje fakt, že Rami své zákazníky v zimě pochopitelně nemůže nechat mrznout. A tak se vytápění interiéru postará o další redukci dojezdu.
Tato zkušenost jen připomíná, jak mizernou alternativou aut se spalovacími motory současné elektromobily mohou být - taxík s dojezdem pod 130 km před hodinovým dobíjením je skoro pro zlost. A taxikář jistě nebude jediný člověk, který bude potřebovat ujet po městě v zimním počasí více než 130 km za den...



Tesla Model 3 sice jako taxík může budit nemalou pozornost, její mizerný reálný dojezd ve studeném počasí ji ale činí pro tento účel velmi obtížně použitelnou. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: Sam Sheffer@YouTube
Bleskovky
Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
včeraBMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Mechanik rozebral legendární motor Toyoty s 668 tisíci najetými km a ukázal jeho vnitřnosti, jeho stav bere dech
20.1.2025Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
20.1.2025Trpělivost vám může ušetřit desítky tisíc jako nic. Nezájem o ojetiny tlačí jejich ceny dolů, sami prodejci letos čekají, že dál zlevní
20.1.2025Test ukázal, jak se Tesla roky neposunula prakticky nikam. Cizí auta se u jejích vlastních nabíječek dobíjí líp než její vlastní
20.1.2025Dieselový kombík BMW řady 5 láká už po pár letech nízkými cenami, za ty peníze je to neuvěřitelný univerzál
20.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva