Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk výjimečně uznal, že Tesla má problém. A udělal něco, co nikdo nečekal
13.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tesla bývá kritizována za spoustu dílčích problémů, tím největším z pohledu jejích šancí na dlouhodobé přežití je ale neschopnost stabilně vykazovat zisk. Právě tu teď Musk řeší, masivním propouštěním.
Kvalita výroby, zacházení se zaměstnanci, nedodržování vlastních termínů. To jsou jen tři z mnoha terčů, do kterých se pravidelně trefují kritici automobilky Tesla. A obvykle právem, s jasnými fakty v ruce. Přesto od šéfa firmy Elona Muska jen zřídkakdy uslyšíte něco jako: „Ano, máte pravdu, naše auta nejsou dokonale kvalitní. Něco s tím uděláme.” Musk problémy bagatelizuje či zcela popírá a když už je ochoten alespoň neodmítat jejich existenci (což lze třeba v případě nesplněného časového termínu docela obtížně), najde si nějaké líbivé zdůvodnění proč je to vlastně výborná věc. Před pár hodinami se ale pro jednou zachoval jinak.
V e-mailu zaslaném všem zaměstnancům firmy ohlásil masivní propouštění. Firma se naráz zbaví 9 % lidí, což představuje přibližně 3 400 zaměstnanců. To je velmi neobvyklé u společnosti, která se snaží neustále růst a pokud podle vlastních slov něco nezvládá, pak je to dostatečně rychlé uspokojování poptávky. Musk to označuje jako projev „snahy snížit náklady a stát se ziskovými”, mnohem zajímavější jsou ale jeho další slova.
„S ohledem na to, že Tesla nikdy nevykázala roční zisk za celých 15 let své existence, je zjevné, že zisk není tím, co nás motivuje. Co řídí naši misi, je snaha zrychlit přesun světa k udržitelné, čisté energii, toho ale nikdy nedosáhneme, pokud se nakonec nestaneme udržitelně ziskovými. Tohle je validní a férová kritika dosavadní historie Tesly,” píše doslova Musk.
Nad prvními větami se můžeme jen pousmát, vidět Muska hovořit o férové kritice je ale vážně neobvyklé. Americký byznysmen dále dodává, že propouštění stihne téměř bezvýhradně administrativní personál, který bude náležitým způsobem kompenzován. A že by to tedy nemělo ohrozit schopnost firmy dosáhnout cílů růstu produkce Modelu 3. Povzneseme-li se ovšem nad Muskova slova, je třeba se ptát, co to celé znamená.
Je krajně neobvyklé, aby se u firmy, která nestíhá v podstatě nic tak, jak si sama původně předsevzala (nejde jen o výrobu Modelu 3, ale i prezentace a příchod dalších modelů, dílčí vylepšení techniky nebo elektroniky apod.) najednou našly tisíce lidí, kteří jsou nadbyteční do takové míry, že mohou najednou odejít a nebudou nikomu chybět. Musk hovoří o duplikaci pracovních pozic nebo lidech, kteří byli dříve potřební a už nejsou, ale tomu je těžké věřit.
Mnohem pravděpodobnější je, že Tesle teče očividně do bot tak, jak její kritici dříve avizovali. Obecně se předpokládalo, že náběh výroby Modelu 3 bude pro automobilku zlomovým okamžikem, coby cesta k „lepším zítřkům” ale bylo vnímáno plné rozjetí výroby a co nejrychlejší uspokojení veškeré poptávky. K tomu i postupně dochází, k přežití automobilky to ale nejspíše nestačí, neboť její ztráty dále jen stoupají na rekordní kvartální hodnoty. A teď si zřejmě uvědomila, že takhle to dál opravdu nepůjde a jedinou cestou k přežití je zisk.
Proto Musk hledá úspory nákladů a teď ťal do živého, skoro doslova. Jestli to k něčemu povede, nebo firma začne ke konci letošního roku bojovat o holý život, jak naznačují propočty některých analytiků, ukáže jen čas. Rok 2018 na každý pád bude zřejmě opravdu tím, který firmu „udělá nebo oddělá” a bude zajímavé sledovat další vývoj. Reakce akciových trhů na samotné propouštění jsou pozitivní, protože investoři mají rádi velké úspory nákladů coby cesty k zisku a tedy i výplatě podílu na něm...
Ukazuje se, že Model 3 je pro Teslu skutečně zlomovým produktem. Nečekané masivní propouštění potvrzuje, že firma není zrovna v perfektní kondici a z hrobníkovy lopaty se snaží prchat i maximálními úsporami nákladů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva