Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk výjimečně uznal, že Tesla má problém. A udělal něco, co nikdo nečekal
13.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Tesla bývá kritizována za spoustu dílčích problémů, tím největším z pohledu jejích šancí na dlouhodobé přežití je ale neschopnost stabilně vykazovat zisk. Právě tu teď Musk řeší, masivním propouštěním.
Kvalita výroby, zacházení se zaměstnanci, nedodržování vlastních termínů. To jsou jen tři z mnoha terčů, do kterých se pravidelně trefují kritici automobilky Tesla. A obvykle právem, s jasnými fakty v ruce. Přesto od šéfa firmy Elona Muska jen zřídkakdy uslyšíte něco jako: „Ano, máte pravdu, naše auta nejsou dokonale kvalitní. Něco s tím uděláme.” Musk problémy bagatelizuje či zcela popírá a když už je ochoten alespoň neodmítat jejich existenci (což lze třeba v případě nesplněného časového termínu docela obtížně), najde si nějaké líbivé zdůvodnění proč je to vlastně výborná věc. Před pár hodinami se ale pro jednou zachoval jinak.
V e-mailu zaslaném všem zaměstnancům firmy ohlásil masivní propouštění. Firma se naráz zbaví 9 % lidí, což představuje přibližně 3 400 zaměstnanců. To je velmi neobvyklé u společnosti, která se snaží neustále růst a pokud podle vlastních slov něco nezvládá, pak je to dostatečně rychlé uspokojování poptávky. Musk to označuje jako projev „snahy snížit náklady a stát se ziskovými”, mnohem zajímavější jsou ale jeho další slova.
„S ohledem na to, že Tesla nikdy nevykázala roční zisk za celých 15 let své existence, je zjevné, že zisk není tím, co nás motivuje. Co řídí naši misi, je snaha zrychlit přesun světa k udržitelné, čisté energii, toho ale nikdy nedosáhneme, pokud se nakonec nestaneme udržitelně ziskovými. Tohle je validní a férová kritika dosavadní historie Tesly,” píše doslova Musk.
Nad prvními větami se můžeme jen pousmát, vidět Muska hovořit o férové kritice je ale vážně neobvyklé. Americký byznysmen dále dodává, že propouštění stihne téměř bezvýhradně administrativní personál, který bude náležitým způsobem kompenzován. A že by to tedy nemělo ohrozit schopnost firmy dosáhnout cílů růstu produkce Modelu 3. Povzneseme-li se ovšem nad Muskova slova, je třeba se ptát, co to celé znamená.
Je krajně neobvyklé, aby se u firmy, která nestíhá v podstatě nic tak, jak si sama původně předsevzala (nejde jen o výrobu Modelu 3, ale i prezentace a příchod dalších modelů, dílčí vylepšení techniky nebo elektroniky apod.) najednou našly tisíce lidí, kteří jsou nadbyteční do takové míry, že mohou najednou odejít a nebudou nikomu chybět. Musk hovoří o duplikaci pracovních pozic nebo lidech, kteří byli dříve potřební a už nejsou, ale tomu je těžké věřit.
Mnohem pravděpodobnější je, že Tesle teče očividně do bot tak, jak její kritici dříve avizovali. Obecně se předpokládalo, že náběh výroby Modelu 3 bude pro automobilku zlomovým okamžikem, coby cesta k „lepším zítřkům” ale bylo vnímáno plné rozjetí výroby a co nejrychlejší uspokojení veškeré poptávky. K tomu i postupně dochází, k přežití automobilky to ale nejspíše nestačí, neboť její ztráty dále jen stoupají na rekordní kvartální hodnoty. A teď si zřejmě uvědomila, že takhle to dál opravdu nepůjde a jedinou cestou k přežití je zisk.
Proto Musk hledá úspory nákladů a teď ťal do živého, skoro doslova. Jestli to k něčemu povede, nebo firma začne ke konci letošního roku bojovat o holý život, jak naznačují propočty některých analytiků, ukáže jen čas. Rok 2018 na každý pád bude zřejmě opravdu tím, který firmu „udělá nebo oddělá” a bude zajímavé sledovat další vývoj. Reakce akciových trhů na samotné propouštění jsou pozitivní, protože investoři mají rádi velké úspory nákladů coby cesty k zisku a tedy i výplatě podílu na něm...





























Ukazuje se, že Model 3 je pro Teslu skutečně zlomovým produktem. Nečekané masivní propouštění potvrzuje, že firma není zrovna v perfektní kondici a z hrobníkovy lopaty se snaží prchat i maximálními úsporami nákladů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Mini dostalo ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 10 hodinamiUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
před 11 hodinamiBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva