Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk to má spočítané, jeho firmy už dostaly dotace ve výši 118 mld. Kč
3.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Továrny Tesly a SolarCity jsou přímo i nepřímo dotovány obrovskými částkami. Tesla i tak prohlubuje ztrátu, Musk ale přesto vše bagatelizuje.
Daňové podpory, půjčky a další dotace pro tři firmy Elona Muska, tedy Tesla Motors, SolarCity a SpaceX, dají dohromady 4,9 miliardy dolarů. Uvedl to deník Los Angeles Times. Toto číslo se skládá ze spousty různých vládních podpor, konkrétně tu jsou např. dotace, daňové úlevy, pomoc s výstavbou továren, levnější půjčky nebo emisní kredity, na jejichž prodeji jiným automobilkám Tesla také vydělává.
Částka 4,9 miliardy dolarů, což odpovídá 118,44 miliardám korun, je suma veškeré přímé i nepřímé pomoci Muskovým společnostem. Jsou v ní tedy obsaženy také dotace na pořízení elektromobilů či solárních panelů koncovým zákazníkům. „Nemá to formu tučných šeků,” uvedl na adresu součtu podpory Elon Musk.
Samotná automobilka Tesla je největším příjemcem státní podpory z tohoto balíku. Pomoc pro automobilovou část Muskova portfolia je v celkové výši 2,39 miliardy dolarů, tedy 57,77 miliardy korun. To obsahuje 45milionovou (1,1 mld. Kč) půjčku od americké vlády, 517 milionů dolarů (12,5 mld. Kč) z prodeje emisních kreditů a téměř 1,3 miliardy dolarů (31,42 mld. Kč) na daňových úlevách od státu Nevada. Tam se staví gigatovárna na baterie. Zbytek částky, více než dalších 500 milionů dolarů, pak činí federální i státní dotace na koncové ceny prodaných elektromobilů, zejména Modelu S, které se v různých státech Unie liší.
Dotace na nevadskou továrnu pochopitelně zdaleka nejsou plně vyčerpány, přesto je není radno bagatelizovat. A nejen kvůli jejich celkovému objemu. Nevadská podpora totiž zahrnuje kromě slevy na elektřinu také oproštění od daně z nemovitosti a daní z výplat zaměstnancům na deset let a oproštění od dalších místních daní na dvacet let (!). Takovéto výhody musely být zvlášť schváleny nevadskou vládou, kde údajně prošly bez jediného hlasu proti, jak říkají starší zprávy.
Detaily podpory od státu Nevada zatím nejsou přesně dojednány, uvádí Musk na obranu svých tučných vládních příspěvků. Objem se ale dost pravděpodobně nijak výrazně zmenšovat nebude. „On rozhodně jde tam, kde jsou vládní peníze,” komentoval praktiky Elona Muska Dan Dolev, analytik u společnosti Jefferies Equity Research. „To je skvělá strategie, jenže vláda jednoho dne peníze přestane posílat,” dodal.
Další Muskova společnost, SolarCity, také požívá ohromné výhody. Stát New York například staví v Buffalu továrnu na solární panely za 750 milionů dolarů (18,13 miliardy korun) a společnosti SolarCity ji pronajme za symbolický 1 dolar na rok. Osvobození od daní na deset let pro gigatovárnu v Nevadě také není v rámci Muskových firem výjimkou, ani v tomto případě nebude tak dlouho SolarCity platit některé daně, na čemž ušetří údajně 260 milionů dolarů, tedy 6,28 miliardy korun. „Když sečtete veškeré podpory pro SolarCity a Teslu, je to stále tisícina toho, co ročně dostává ropný průmysl,” reagoval alibisticky Elon Musk.
Podíváme-li se na finanční historii automobilky Tesla, je víc než pravděpodobné, že bez státních dotací a dalších finančních podpor by do dnešního dne nebyla schopna přežít ve formátu, v jakém je nyní, pokud vůbec. Nedávno vyplynuly na povrch informace o tom, jak byla značka na pokraji bankrotu před zhruba dvěma lety, až pak přišel raketový vzestup. Vládní peníze do firmy samozřejmě tekly před touto krizí a tečou i v současnosti.
Otázka, kterou Dan Dolev klade, je, zda firmy Elona Muska směřují k ziskovosti. Podle něj to je pravděpodobné, jenže podle dalších ukazatelů nikoliv, nebo tento proces postupuje jen velmi pomalu. Připomeňme, že Musk v lednu tohoto roku přiznal, že automobilka Tesla ještě dlouho nebude zisková. V tu dobu bylo čerstvě uzavřené poslední čtvrtletí roku 2014, ve kterém Tesla tratila 108 milionů dolarů, tj. asi 2,6 miliardy korun.
Výsledky za první čtvrtletí roku 2015 jsou již také známy. Tržby za první čtvrtletí tohoto roku se zvýšily na 1,1 miliardy dolarů (26,6 mld. Kč), ale rostly také ztráty, konkrétně na 154,2 milionu dolarů, tedy 3,73 miliardy korun. Kumulativní ztráta automobilky Tesla ke konci prvního čtvrtletí roku 2015 je tedy 1 574 538 000 dolarů, tj. přes 1,5 mld. USD a 38,06 mld. Kč. I pokud bychom z oněch dotací pro Teslu vyškrtli nevadskou podporu jako do značné míry nerealizovanou a vládní půjčku jako prostě půjčku, zbývá 1,045 miliardy dolarů (25,08 mld. Kč), které Tesla reálné dostala jako na stříbrném podnose.
Jinými slovy - Tesla prodělala přes 38 miliard, i když dalších 25 dostala, za nic. To posouvá celkovou bilanci jejího podnikání do minusu přes 63 miliard Kč. S vidinou takové ztráty by těch pár desítek tisíc aut postavil snad každý. A vzpomeňte si na oněch 25 miliard korun dotací, až opět uslyšíte Elona Muska tvrdit, že do Tesly investoval 70 milionů dolarů (1,7 mld. Kč) vlastních peněz. Dojemné, ve stínu přijatých dotací ale nevýznamné.
Firma ale přesto žije hlavně z důvěry investorů, někdy obtížně pochopitelné. Akcie Tesly jsou na hodnotě 248,35 USD za kus (lehce přes 6 tisíc korun) jen díky potenciálu, který investoři ve firmě vidí, nikoliv díky jejím výsledkům, které jsou přes veškeré podpory mizerné. Jen vyschnutí přítoku státních peněz, o kterém Dan Dolev hovoří, by na tomto stavu něco mohlo změnit, během této dekády se ale něco takového stane jen stěží...
Tesla Model S se prodává čím dál více, spolu s tím ale Tesla Motors čím dál tím více prodělává
Zdroj: L.A. Times
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejčtenější články
- Bugatti začalo nabízet speciální luxusní garáže pro svá auta, stylizace připomíná Batmanovu jeskyni
18.12.2024 - Stále aktuální vlajková loď VW v bazarech padla s cenami až na úroveň Octavie, přitom jde pořád o velký luxus s pořádnými motory
18.12.2024 - „Žebráme o vlastní smrt.” Automobilky v EU zdražují spalovací auta, aby prodaly víc elektromobilů. Vrátí se jim to úplně jinak, než doufají
19.12.2024 - Levná značka VW začala prodávat další nový model, za míň než za základní Fabii nabízí auto větší než Octavii
19.12.2024 - Designér zbavil kamufláže přelomový nový Jaguar. Nemusí vypadat zle, jeho fiasko je ale asi nevyhnutelné
19.12.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie