Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí
14.2.2020 | Petr Prokopec
Šéf Tesly předpovídá, že benzínová a dieselová auta se už v nejbližších letech s hodnotou posunou blízko k nule. Pokud ale bude vše probíhat tak, jak se teď plánuje, bude vývoj opačný.
Jaká je budoucnost aut se spalovacím motorem? Na tuto otázku aktuálně neexistuje jednoznačná odpověď a vždy bude záležet, komu ji položíte. V případě Elona Muska však jeho názor nepřekvapí. Šéf Tesly autům se spalovací jednotkou věští už v nejbližší budoucnosti velký propad hodnoty, v tomto případě ale do středu terče velmi pravděpodobně nemíří.
Musk s tímto tvrzením přišel v reakci na jeden z příspěvků na Twitteru. Zjevný příznivec automobilky z Fremontu se na sociálních sítích zaradoval z toho, že Velká Británie možná od roku 2035 zakáže prodej aut se spalovacím motorem. To je dle něj jasný důkaz toho, že elektromobily jsou globálně udržitelným řešením a jen blázen by si tedy po roce 2025 koupil benzinový či dieselový vůz. Prý jeho hodnota bude zakrátko nulová.
Přesně s tímto komentářem Musk souhlasí a považuje jej za cennou radu pro všechny, kdo se chystají koupit nový vůz. Podle ně se ceny aut se spalovacími motory doslova zhroutí. Měli byste se ale této rady držet? To záleží na charakteru a rozsahu oněch zákazů, pokud ale nepřijde absolutní a plošný zákaz aut se spalovacími motory napříč minimálně celým kontinentem, pak jednoznačně nikoli.
Jediným faktem v tuto chvíli je, že přirozená poptávka po elektrických autech je minimální, ta se spalovacími jsou nadále silně preferovaná. Pokud nedojde k průlomu ve vývoji akumulátorů, který by z elektromobilů udělal přinejmenším stejně praktické a drahé vozy, nic se na to nezmění ani za několik dekád. Umělé regulace trhu situaci změnit mohou, jak jsme ale zmínili, musely by být velmi plošné.
Velká Británie v tuto chvíli uvažuje pouze o zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory, což by cenu ojetin poslalo jen výše - zájem o ně bude přetrvávat a umělé omezení nabídky nových vozů nemůže mít jiný efekt. I kdyby se ale Velká Británie, Norsko nebo kdokoli jiný rozhodli pro absolutní zákaz spalovacích motorů, pořád tu bude dost jiných trhů, na které půjde ojetá auta vyvézt a utržit za ně podobné peníze jako dnes. Pokud tedy nezůstane jediným otevřeným trhem třeba Česká republika, ta by pochopitelně všechny ojetiny Evropy nevstřebala.
Jen absolutní a celoevropský zákaz konvenčních aut by z nich udělal bezcenný šrot, ale může si takové omezení politická reprezentace dovolit? Máme pocit, že nikoli, hněv lidí, které připravila o hodnotu investice do vlastní mobility by ji dostal od kormidla.
Dnešní pohled na ceny ojetin naznačuje, že se zachováním hodnoty elektrických aut to skutečně není tak žhavé. Například ojeté Nissany Leaf z druhé nebo třetí ruky nejsou v prodeji za hubičku, devět let starý japonský elektromobil k mání za zhruba 175 tisíc korun. Za stejně starý Nissan Qashqai pak dáte o nějakých 25 000 Kč méně. To zní jako dobrý výsledek pro Leaf, jenže ten na počátku minulé dekády stál jako nový okolo 800 tisíc korun, zatímco Qashqai jste mohli pořídit od 349 tisíc korun, přičemž za 550 tisíc Kč bylo k mání vrcholné provedení Tekna 2,0i. Znamená to tedy, že ztráta hodnoty minimálně u tohoto SUV je relativně i absolutně výrazně nižší, než je tomu u elektromobilu téže značky.
Pokud dojde k omezením na straně prodeje nových aut, pak počítáme s tím, že nůžky se budou jen rozvírat. Zákazníci s omezeným rozpočtem nebo specifickými potřebami v podobě vysokých denních nájezdů nebudou mít na trhu nových vozů po čem sáhnout a ceny ojetin vyženou vysoko.
Musk je příliš chytrý na to, aby si toho nebyl vědom, a tak místo reflexe reality kope spíše za vlastní tábor a cenu akcií Tesly. Drobnější investoři neuvědomující si věc v celé své komplexitě na to mohou slyšet a jejich hodnotu vyhnat zase o něco výše.

Elon Musk je toho názoru, že hodnota aut se spalovacím motorem půjde razantně dolů
Stávající realita je ale zatím opačná. Takový Nissan Leaf z roku 2011 si totiž dnes pořídíte skoro za stejnou sumu...
...jako podobně starý Qashqai. Jeho původní cena však oproti elektrickému hatchbacku skoro poloviční
Zdroj: Elon Musk@Twitter
Bleskovky
Až bude VW opravdu zoufalý a ztratí zbytky sebevědomí, přijde s tímhle: Modelem ID.1 „oholeným” až na kost
včeraKia se vysmívala Elonu Muskovi na sociálních sítích dost nevhodným způsobem, po vlně kritiky vše stáhla
včera„Drahá SUV jsou nesmysl!” říkají Britové poté, co levnou Dacii Duster postavili proti násobně dražší Toyotě Land Cruiser
10.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Nadšenci si na koleni postavili vlastní Koenigsegg za drobné, na první pohled je k nerozeznání od originálu
11.2.2025Stále víc lidí odmítá elektromobily kvůli drahému pojištění, je to další skrytý problém, o kterém se nemluví
11.2.2025BMW nabízí pro vybrané modely kola za půl milionu. V tomto případě je to jen prázdná show, drahý nesmysl
11.2.2025Šéf VW ukázal, že nejenže neumí řídit firmu, neumí řídit ani auto. Kolega z vývoje ho zničil, i když měl pomalejší vůz
11.2.2025Co všechno ještě Mercedes pokazí? Jeho nová třída E si utrhla ostudu v crash testu, nezareagovala na dva roky známé pravidlo
11.2.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva