Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí

Šéf Tesly předpovídá, že benzínová a dieselová auta se už v nejbližších letech s hodnotou posunou blízko k nule. Pokud ale bude vše probíhat tak, jak se teď plánuje, bude vývoj opačný.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí

14.2.2020 | Petr Prokopec

Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Šéf Tesly předpovídá, že benzínová a dieselová auta se už v nejbližších letech s hodnotou posunou blízko k nule. Pokud ale bude vše probíhat tak, jak se teď plánuje, bude vývoj opačný.

Jaká je budoucnost aut se spalovacím motorem? Na tuto otázku aktuálně neexistuje jednoznačná odpověď a vždy bude záležet, komu ji položíte. V případě Elona Muska však jeho názor nepřekvapí. Šéf Tesly autům se spalovací jednotkou věští už v nejbližší budoucnosti velký propad hodnoty, v tomto případě ale do středu terče velmi pravděpodobně nemíří.

Musk s tímto tvrzením přišel v reakci na jeden z příspěvků na Twitteru. Zjevný příznivec automobilky z Fremontu se na sociálních sítích zaradoval z toho, že Velká Británie možná od roku 2035 zakáže prodej aut se spalovacím motorem. To je dle něj jasný důkaz toho, že elektromobily jsou globálně udržitelným řešením a jen blázen by si tedy po roce 2025 koupil benzinový či dieselový vůz. Prý jeho hodnota bude zakrátko nulová.

Přesně s tímto komentářem Musk souhlasí a považuje jej za cennou radu pro všechny, kdo se chystají koupit nový vůz. Podle ně se ceny aut se spalovacími motory doslova zhroutí. Měli byste se ale této rady držet? To záleží na charakteru a rozsahu oněch zákazů, pokud ale nepřijde absolutní a plošný zákaz aut se spalovacími motory napříč minimálně celým kontinentem, pak jednoznačně nikoli.

Jediným faktem v tuto chvíli je, že přirozená poptávka po elektrických autech je minimální, ta se spalovacími jsou nadále silně preferovaná. Pokud nedojde k průlomu ve vývoji akumulátorů, který by z elektromobilů udělal přinejmenším stejně praktické a drahé vozy, nic se na to nezmění ani za několik dekád. Umělé regulace trhu situaci změnit mohou, jak jsme ale zmínili, musely by být velmi plošné.

Velká Británie v tuto chvíli uvažuje pouze o zákazu prodeje nových vozů se spalovacími motory, což by cenu ojetin poslalo jen výše - zájem o ně bude přetrvávat a umělé omezení nabídky nových vozů nemůže mít jiný efekt. I kdyby se ale Velká Británie, Norsko nebo kdokoli jiný rozhodli pro absolutní zákaz spalovacích motorů, pořád tu bude dost jiných trhů, na které půjde ojetá auta vyvézt a utržit za ně podobné peníze jako dnes. Pokud tedy nezůstane jediným otevřeným trhem třeba Česká republika, ta by pochopitelně všechny ojetiny Evropy nevstřebala.

Jen absolutní a celoevropský zákaz konvenčních aut by z nich udělal bezcenný šrot, ale může si takové omezení politická reprezentace dovolit? Máme pocit, že nikoli, hněv lidí, které připravila o hodnotu investice do vlastní mobility by ji dostal od kormidla.

Dnešní pohled na ceny ojetin naznačuje, že se zachováním hodnoty elektrických aut to skutečně není tak žhavé. Například ojeté Nissany Leaf z druhé nebo třetí ruky nejsou v prodeji za hubičku, devět let starý japonský elektromobil k mání za zhruba 175 tisíc korun. Za stejně starý Nissan Qashqai pak dáte o nějakých 25 000 Kč méně. To zní jako dobrý výsledek pro Leaf, jenže ten na počátku minulé dekády stál jako nový okolo 800 tisíc korun, zatímco Qashqai jste mohli pořídit od 349 tisíc korun, přičemž za 550 tisíc Kč bylo k mání vrcholné provedení Tekna 2,0i. Znamená to tedy, že ztráta hodnoty minimálně u tohoto SUV je relativně i absolutně výrazně nižší, než je tomu u elektromobilu téže značky.

Pokud dojde k omezením na straně prodeje nových aut, pak počítáme s tím, že nůžky se budou jen rozvírat. Zákazníci s omezeným rozpočtem nebo specifickými potřebami v podobě vysokých denních nájezdů nebudou mít na trhu nových vozů po čem sáhnout a ceny ojetin vyženou vysoko.

Musk je příliš chytrý na to, aby si toho nebyl vědom, a tak místo reflexe reality kope spíše za vlastní tábor a cenu akcií Tesly. Drobnější investoři neuvědomující si věc v celé své komplexitě na to mohou slyšet a jejich hodnotu vyhnat zase o něco výše.


Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 1 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 01
Elon Musk je toho názoru, že hodnota aut se spalovacím motorem půjde razantně dolů

Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 2 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 02Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 3 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 03Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 4 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 04
Stávající realita je ale zatím opačná. Takový Nissan Leaf z roku 2011 si totiž dnes pořídíte skoro za stejnou sumu...

Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 5 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 05Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 6 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 06Musk říká, že ceny aut se spalovacími motory se zhroutí, varuje před jejich koupí - 7 - Elon Musk a hodnota spalovacich aut 07
...jako podobně starý Qashqai. Jeho původní cena však oproti elektrickému hatchbacku skoro poloviční

Zdroj: Elon Musk@Twitter

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.