Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musk přiznal, že se Tesle nedaří, zisková nebude ještě roky. Akcie padly
16.1.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Tesla Motors nemá být zisková ještě celou tuto dekádu. A už teď ztrácí v Číně, prý kvůli infrastruktuře.
Elon Musk, zakladatel a šéf kalifornské automobilky Tesla, na detroitském autosalonu zaobaleně oznámil mimo jiné také to, že se jeho automobilce v Číně daří mizerně. Hlavní zprávou ale bylo, že Musk neočekává, že by se automobilka Tesla stala ziskovou v této dekádě. To znamená, že ještě nejméně pět dalších let bude generovat ztráty, a to i přes to, že plánovaný Model X si i jako zajíc v pytli našel údajně už více než deset tisíc zákazníků.
Hodnota akcií reagovala racionálně, což je na akcie Tesly dost neobvyklé - poklesla o jednotky procent a poprvé od května roku 2014 spadla pod hranici 200 dolarů (cca 4 700 korun) za kus. Konkrétní nejnižší hodnota byla 185,60 dolaru (4 358 Kč) za kus ve středu ráno. Po včerejší uzávěrce je hodnota jedné akcie 191,87 dolaru (4 505 Kč).
Podle optimistických odhadů ještě před rokem 2020 přijde na trh Model III, který má stát 35 tisíc dolarů (cca 821 tisíc korun). Právě tento vůz má tvořit hlavní masu prodaných výrobků Tesly, většinu z půl milionu automobilů, které chce Elon Musk do konce dekády každoročně prodat. Připomeňme, že podle odhadů vycházejících ze spolehlivých čísel britské společnosti Jato Dynamics bylo za rok 2014 registrováno cca 23 800 nových vozů Tesla, méně než dvacetina onoho půlmilionu. A že Model III podle jiných odhadů bude stát o polovinu více, než plánuje automobilka.
Čínské prodeje jsou podle Muska „o trochu slabší”, protože je v Číně obtížnější nabíjet elektromobily. Podle dostupných zpráv to však není obtížnější, je to téměř neřešitelným problémem. Existuje předpoklad, že majitelé elektromobilů budou mít nabíječku doma. Na to je nejlepší vlastní dům s garáží nebo aspoň dvorkem. Jenže takové se v Číně nejenže od 30. let nestaví, dokonce se údajně i bourají, aby bylo místo pro desítky pater vysoké věžové domy. Ty mívají několikapatrové podzemní parkovací garáže, ani v nich však nejsou nabíječky a pro ohromnou byrokracii v této komunistické zemi je údajně skutečně velký problém nabíjecí místo vytvořit.
A s veřejnými nabíjecími místy na tom v Číně nejsou o mnoho lépe. Automobilka tam má množství vlastních nabíječek, ale bývají mezi nimi vzdálenosti delší, než které zvládnete na jedno nabití, jak vyplývá z webu Tesly. Ostatní veřejně dostupné nabíječky prostě neexistují. Třebaže Wikipedie není nejlepší zdroj pro statistická data, určitý obrázek poskytne: zatímco se plánuje či staví 35 tisíc veřejných nabíječek a dalších 220 tisíc je údajně "navrženo", v činnosti jich je 100. Ne 100 tisíc, prostě stovka, a to ještě údajěn jen v rámci širšího Pekingu, jinde nejsou. I zde ale žije více než 21 milionů lidí. V Praze je dobíjecích stanic okolo dvaceti a žije tu asi 1,2 milionu lidí, navíc značné procento z nich má možnost nabíjet elektromobil doma na dvorku či v garáži. A státní podpora elektromobilů v ČR a v Číně je nesrovnatelná, zmiňme například známou loterii o registrace nových aut.
Elon Musk chtěl původně v Číně prodat 5 000 Modelů S v průběhu roku 2014. Jeho současná slova hovoří o tom, že se jeho firmě nic takového ani zdaleka nepodařilo, třebaže se to snaží maskovat za výrazy jako „trochu slabší”. Čína tedy právě z důvodu zoufale chybějící infrastruktury nejspíš nebude hlavním trhem pro Teslu, třebaže se hovoří o opaku.
Co by však automobilce skutečně mohlo pomoci jak v prodejích, tak zejména i v úspoře nákladů, je ustoupení ze snahy prodávat auta přímo zákazníkům, kterou také Elon Musk oznámil v Detroitu. To ve Spojených státech není legální a zatímco některé státy tyto praktiky Tesly posvětily a jiné jí to prostě trpí, v řadě států dostala značka striktní zákaz; z „butiků” v nákupních centrech dokonce v některých případech ani nemůže lidem auta půjčovat na testovací jízdy. Právě adaptace schématu dealerství, kterého se ve Spojených státech drží všichni ostatní výrobci, pomůže Tesle snáze expandovat.
Podle některých zdrojů však Tesla nemůže přežít bez přeprodeje emisních kreditů, které si od ní kupují automobilky nenabízející elektromobily. Toto je hlavní zdroj jejích příjmů. Je to na automobilku nestandardní způsob snahy o výdělek a značka za něj vděčí legislativě.
Pokud sám Elon Musk přiznává, že ani se stovkami tisíc ročně prodaných aut nebude jeho firma v zisku, značně to o konkurenceschopnosti jejích produktů vypovídá. Každopádně jsme stále zvědavi na produkční verzi Modelu X a co s akciemi či s chodem firmy udělá jeho uvedení do prodeje.

Takto vypadá síť nabíječek Tesly v Číně. Kromě těchto ale údajně v zemi téměř žádné nabíječky nejsou
A právě proto nejsou prodeje Modelu S uspokojivé
Zdroje: IBTimes.com, BusinessInsider, DailyKanban
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 11 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle