Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musí být auto s 10st. automatem opravdu rychlejší než s 6st. manuálem?
28.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Automobilky nám říkají, že vozy s monhastupňovými automaty jsou rychlejší a úspornější. Zdá se to být logické, ale je to nutně pravda?
Není tomu tak dávno, co bylo šest stupňů pro automatickou převodovku normálem, manuály jich měly stejný počet. Pak přišly BMW a Lexus s osmikvaltem, FCA s devítikvaltem, GM s desetikvaltem a Ford dokonce s jedenáctistupňovou převodovkou. Je to k něčemu?
Říká se, že u mnohostupňových převodovek je prvních šest kvaltů pro řidiče a zbylé dva, tři nebo pět pro testy spotřeby do katalogů. U sporťáků ale není podstatná normovaná spotřeba - tedy, není podstatná pro zákazníky, úřady se na Chevrolet Camaro ZL1 dívají úplně stejně jako na Škodu Fabia. Ve skutečnosti by ale díky mnohastupňovým převodovkám mohly mít velmi krátké převodové poměry, což znamená mimo jiné lepší akceleraci.
Právě Camaro ZL1 si ale můžete objednat jak se šestistupňovým manuálem, tak i s desetistupňovým automatem. A krátké zpřevodování on má; na hraní má deset stupňů a rychloběžku potřebujete ve skutečnosti jednu, možná dvě, takže toho vývojáři využili. Bude proto na trati rychlejší než vůz se šestikvaltem?
LT4 V8 pod jeho kapotou nabídne 659 k a 880 Nm, takže nedostatek výkonu, který by musel být kompenzován větším počtem kratších rychlostí, tu rozhodně problém nebude. I tak se na tuhle otázku rozhodli odpovědět pánové z amerického MotorTrendu. Na okruhu Big Willow ve Willow Springs vedle sebe postavili Camaro ZL1 s manuálem i automatem. Do obou sedl Randy Pobst a pořádně je prohnal. Nebudeme vás napínat, manuální převodovka zvítězila.
Jistě, Pobst jel na trati, kterou zná naprosto dokonale, ovšem to platilo pro obě auta stejně. Je to profesionální závodník a za volantem opravdu umí. Navíc je to řidič ze staré školy, takže ovládání manuálu včetně přesných meziplynů zvládá na jedničku. Automat v ZL1 je navíc zcela standardní s hydroměničem, není to robotizovaný manuál nebo dvouspojka.
Rozdíl necelé tři desetiny vteřiny na trati dlouhé 4 km není velký. Přesto ukazuje, že dnešní obvyklé tvrzení, že manuál je určen pro jen hračičky a automat pro opravdové rychlíky, je založeno na špatné premise. Jde jen o to, jak dobrý je řidič samotný. Umí-li dobře řadit a současně umí dostatečně dlouho udržet pozornost, neexistuje důvod, aby byl automat rychlejší.
Minimálně u Camara ZL1 tomu tak je a není to jediný důvod, proč si pustit níže přiložené video. Zkoumá především vůz jako takový a zdá se být opravdu tak zajímavým, jak ho prezentuje sám Chevrolet. Ten už dříve říkal, jak rychlý je na Nordschleife a exceloval i v tomto testu. Na silnici je prý velmi dobře použitelný a na okruhu Big Willow - ať už s automatem nebo ne - šlo o jedno z nejrychlejších silničních aut, která tam Motor Trend kdy testoval...
Představa, že verze s automatem o výrazně větším počtu rychlostních stupňů musí být rychlejší, je zjevně mylná. Je ale třeba dodat, že Pobst umí s manuálem jako málokdo...
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 2 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 3 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 5 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 6 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva