Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Musí být auto s 10st. automatem opravdu rychlejší než s 6st. manuálem?
28.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Automobilky nám říkají, že vozy s monhastupňovými automaty jsou rychlejší a úspornější. Zdá se to být logické, ale je to nutně pravda?
Není tomu tak dávno, co bylo šest stupňů pro automatickou převodovku normálem, manuály jich měly stejný počet. Pak přišly BMW a Lexus s osmikvaltem, FCA s devítikvaltem, GM s desetikvaltem a Ford dokonce s jedenáctistupňovou převodovkou. Je to k něčemu?
Říká se, že u mnohostupňových převodovek je prvních šest kvaltů pro řidiče a zbylé dva, tři nebo pět pro testy spotřeby do katalogů. U sporťáků ale není podstatná normovaná spotřeba - tedy, není podstatná pro zákazníky, úřady se na Chevrolet Camaro ZL1 dívají úplně stejně jako na Škodu Fabia. Ve skutečnosti by ale díky mnohastupňovým převodovkám mohly mít velmi krátké převodové poměry, což znamená mimo jiné lepší akceleraci.
Právě Camaro ZL1 si ale můžete objednat jak se šestistupňovým manuálem, tak i s desetistupňovým automatem. A krátké zpřevodování on má; na hraní má deset stupňů a rychloběžku potřebujete ve skutečnosti jednu, možná dvě, takže toho vývojáři využili. Bude proto na trati rychlejší než vůz se šestikvaltem?
LT4 V8 pod jeho kapotou nabídne 659 k a 880 Nm, takže nedostatek výkonu, který by musel být kompenzován větším počtem kratších rychlostí, tu rozhodně problém nebude. I tak se na tuhle otázku rozhodli odpovědět pánové z amerického MotorTrendu. Na okruhu Big Willow ve Willow Springs vedle sebe postavili Camaro ZL1 s manuálem i automatem. Do obou sedl Randy Pobst a pořádně je prohnal. Nebudeme vás napínat, manuální převodovka zvítězila.
Jistě, Pobst jel na trati, kterou zná naprosto dokonale, ovšem to platilo pro obě auta stejně. Je to profesionální závodník a za volantem opravdu umí. Navíc je to řidič ze staré školy, takže ovládání manuálu včetně přesných meziplynů zvládá na jedničku. Automat v ZL1 je navíc zcela standardní s hydroměničem, není to robotizovaný manuál nebo dvouspojka.
Rozdíl necelé tři desetiny vteřiny na trati dlouhé 4 km není velký. Přesto ukazuje, že dnešní obvyklé tvrzení, že manuál je určen pro jen hračičky a automat pro opravdové rychlíky, je založeno na špatné premise. Jde jen o to, jak dobrý je řidič samotný. Umí-li dobře řadit a současně umí dostatečně dlouho udržet pozornost, neexistuje důvod, aby byl automat rychlejší.
Minimálně u Camara ZL1 tomu tak je a není to jediný důvod, proč si pustit níže přiložené video. Zkoumá především vůz jako takový a zdá se být opravdu tak zajímavým, jak ho prezentuje sám Chevrolet. Ten už dříve říkal, jak rychlý je na Nordschleife a exceloval i v tomto testu. Na silnici je prý velmi dobře použitelný a na okruhu Big Willow - ať už s automatem nebo ne - šlo o jedno z nejrychlejších silničních aut, která tam Motor Trend kdy testoval...
Představa, že verze s automatem o výrazně větším počtu rychlostních stupňů musí být rychlejší, je zjevně mylná. Je ale třeba dodat, že Pobst umí s manuálem jako málokdo...
Zdroj: Motor Trend
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 22:26 - HondaMan
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie