Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Kdysi populární třída aut je dnes druhem na vymření, už ji překonává i její náhražka
19.2.2021 | Petr Prokopec
Ještě před dvěma dekádami byste automobilky slyšeli věštit jim tu nejsvětlejší budoucnost, dnes jsou ale v přesně opačné situaci jejich skon je na spadnutí. MPV mizí z trhu a nepodléhají jen SUV, ničí je i osobní verze dodávek.
Automobilový svět býval jednodušším místem k životu, tedy alespoň pokud šlo o koupi nového vozu. Pokud se jednalo o manažera, pak sázkou na jistotu byl sedan střední či vyšší třídy. Chalupáři pro změnu sahali po kombících, zatímco lesníci se neobešli bez off-roadů. A pro mladé lidi bez dětí bylo prioritou sportovně působící dvou- nebo třídvířko, ostatní pak kupovali pětidvéřové hatchbacky. Kterýkoli z těchto vozů mohl být s příchodem dětí nahrazen nebo doplněn MPV, v té chvíli ovšem řadě lidí vyvstal problém - do takových sice naskládali naprosto vše od plínek až po kočárek, jejich společenská prestiž však s tímto typem vozu poněkud trpěla.
I to je jeden z důvodů, proč na popularitě začala získávat SUV. Tedy auta, která disponují ve výsledku podobně velkými karoseriemi, navrch ale přihazují více stylu. Problémem nakonec není ani jejich daleko vyšší hmotnost či zhoršená aerodynamika, zájem o ně začal být tak velký, že všechno ostatní prostě muselo jít stranou.
Naopak poptávka po MPV začala rychle upadat a loni se propadla až nebezpečně blízko k nule, jak dokládají data JATO Dynamics. Ještě v roce 2009 bylo v Evropě prodáno 1,8 milionu MPV, v roce 2018 byly prodeje sotva poloviční a loni klesly na méně než čtvrtinu původního čísla. Sešup dolů je neskutečný, neboť v dvou nejfrekventovanějších subkategoriích kompaktních (B-MPV) a velkých (D-MPV) vozů tohoto typu došlo v Evropě jen meziročně na 49% resp. 37% propad. To je hotový carmagedon, neboť prodáno bylo jen 53 600 resp. 79 400 těchto vozů. Úplné nic už skutečně není daleko.
Navíc je třeba dodat, že prodeje ani v dalších letech nemohou než klesat, neboť klesající poptávce se přizpůsobují automobilky, které dále omezují své nabídky. A kde nic není, tam ani konzervativní zákazník nebere. Na pozici nejprodávanějšího kompaktního MPV se tak loni v Evropě vyšplhal Fiat 500L přes meziroční pokles prodejů o 42 % těsně následovaný Dacií Lodgy s poklesem o 35 %. Mezi velkými pak vládne Seat Alhambra přes 35% pokles, to jsou všechno smutná vítězství.
Někteří pak v čele prodejů této subtřídy vidí Mercedes třídy V, což neveselé výsledky MPV jen podtrhuje. Prodejně je totiž loni poprvé převálcovaly jejich nedokonalé náhražky, osobní verze dodávek, které nikdy nebudou sloužit přepravě osob tak dobře jako ryzí empévéčka. Mercedes třídy V je na pomezí těchto segmentů, ten i všechna ostatní MPV ale jasně převálcovaly vozy jako Citroën Berlingo, Dacia Dokker nebo Peugeot Partner. Nejsou pro plnění těchto úkolů dokonalá, ale jsou levná a praktická. Celkově se tak loni v Evropě prodalo 445 tisíc osobních dodávek, to je spousta aut.
MPV se tak nachází na pokraji úplného vyhynutí, neboť zajímavé nové modely na trh nemíří a popularita těch stávajících klesá rychleji než důvěra v českou vládu. Spasit je může snad jen zázrak a nebo nové regulace. Je ale otázkou, jestli cokoli dokáže změnit postoje zákazníků - ti jsou dnes k MPV jednoznačně otočeni zády a nezdá se, že by se chtěli byť ohlížet zpět.






Zájem o MPV razantně klesá, na vítězství v třídě těch kompaktních stačil mizerný výsledek Fiatu 500L (21 140 aut v Evropě, -42 %), který je sám o sobě považován za propadák. Foto: Fiat
Mezi většími modely pak vládne už velmi starý, též prodejně rychle klesající Seat Alhambra. Foto: Seat
Zdroj: JATO Dynamics
Bleskovky
Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025
Nejnovější články
Renault poslal do výroby ostré mini s ohromujícími parametry, chce za něj ale víc než Porsche za 911 GTS
před hodinouČíňané odhalili nový vlastní motor V8 turbo pro osobní auta, tedy přesně to, s čím teď Evropané hrdě končí
před 2 hodinamiPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
před 4 hodinamiNěkdejší bestseller Nissanu strádá i v bazarech jako ojetina, stejně jako novému autu mu chybí klíčový motor i pohon
včeraNová generace nejprodávanějšího kombíku světa dostává na internetu těžkou nakládačku za svůj vzhled, opravdu je to tak zlé?
včera
Živá témata na fóru
- S větrem ve vlasech.... 04.24. 09:52 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB
- Výběr grafické karty do počítače 04.23. 23:57 - Whiskentle
- Dotazník- manuál vs. automat? 04.23. 12:58 - klara07
- Detektory policejních radarů 04.23. 12:48 - řidičBOB
- IT poradna 04.23. 10:53 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.22. 21:53 - řidičBOB
- Cyklistické vlákno 04.22. 19:55 - Kavis