Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motory F1 V6, V8, V10 a V12 společně na videu. Znějí lépe než současná turba
1.4.2014 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Úřadující šampión Sebastian Vettel označuje zvuk současné F1 jako „shit“, Nikimu Laudovi se ale líbí. Kdo z nich je blíže pravdě?
Za námi jsou dva závody nového ročníku Formule 1 a zřejmě nikdo již nepochybuje, že stávající přeplňované pohonné jednotky rozhodně nezní tak působivě jako předchozí atmosférické osmi- či desetiválce. Ani se tedy nedivíme pořadatelům australské Velké ceny, že zvažují žalobu na FIA - stávající divadélko totiž rozhodně není tak zajímavé jako to, co se u protinožců odehrávalo před rokem. Stejně tak se nikdo nemůže zle dívat na úřadujícího mistra světa Sebastiana Vettela, že tóny produkované přeplňovanou Vé-Šestkou označil jako „shit sound“.
Je přitom otázkou, zda a kdy se dočkáme zlepšení, po kterém kromě celého fanouškovského světa volá i principál F1 Bernie Ecclestone. Stejně jako je sporné, zda dané řešení bude uspokojivé, zvláště pak pro samotné týmy. Dosud testované systémy totiž zhoršují chování vozu či snižují jeho výkon. Podle Bernieho by tak ve hře klidně mohl být i návrat atmosférických osmiválců.
Tato varianta je ale podle nás spíše nepravděpodobná, ostatně i automobilky by musely přiznat, že při vývoji udělaly chybu. To ostatně jen potvrzuje přiložené video. Kromě dvanáctiválců, desetiválců a osmiválců se na něm totiž prohánějí i monoposty Ferrari 126 C2 poháněné rovněž přeplňovanými šestiválci. Ty přitom nabízely nižší objem i menší počet otáček - a přesto zněly lépe než ty moderní.
Jen toto přiznání ovšem Bernieho plány nehatí. Ve hře je rovněž účast mnoha automobilek. Bez příchodu přeplňovaného šestiválce by totiž o svém návratu vůbec neuvažovala Honda, přičemž takový Renault již dříve naznačoval, že touží po větším propojení monopostů F1 a svých silničních vozů a tedy menším objemu i počtu válců.
Návratu atmosférických motorů se tedy spíše nedočkáme, na nějaké umělé zlepšení zvuku by ale dojít mělo. Takový jezdec Lotusu Romain Grosjean totiž naznačuje, že zhruba po první třetině sezóny by otáčky měly stoupnout ze stávajících 12 až 13 tisíc na 14 000 ot./min. A také tím by tóny vyluzované výfukem měly být hutnější, i když samo o sobě to stačit nebude.
Zajímavou perličkou je pak fakt, že i přes odpor prakticky celého světa mají přeplňované pohonné jednotky své zastánce. Takový Adrian Sutil totiž prohlašuje, že zní mnohem příjemněji než jekot předchozích osmiválců. Chválou pak nešetří ani Niki Lauda, v jeho případě lze ale důvod nadšení vysledovat - právě Mercedes dva úvodní závody sezóny vyhrál...
Zdroj: WorldCarFans
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 2 hodinamiDodnes novou, zapomenutou Škodu Superb Combi v nabušené verzi nikdo nechce, stojí už míň než polovinu ceny nového auta
před 3 hodinamiZájem Němců o elektromobily zůstává u dna, jejich nařizování odmítají úplně. Jsou si velmi dobře vědomi jejich nedostatků
před 4 hodinamiBrusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
včeraTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 04.02. 09:03 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB