Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motor roku 2015 je další fraška, vyhrála půlka dobrého motoru
18.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Motorem roku je letos hybrid v BMW i8 s tříválcem v hlavní roli. Litrový EcoBoost je těsně druhý a anketa je menší fraškou jen o malý kousek.
Tři roky jsme měli mezinárodní anketu Motor roku za frašku, postavenou na laboratorních testech spotřeby a papírových údajích, nikoliv reálné použitelnosti motoru, jeho projevu, kultivovanosti a podobných kvalitách. Tři roky za sebou vyhrál litrový EcoBoost od Fordu. Letos tomu tak není, třebaže jen těsně. A třebaže na prvním místě je také o obdobném základu od firmy, která umí udělat podstatně lepší motory s dvojnásobným počtem válců.
Letošním vítězem ankety Motor roku se vlastně stává nikoliv motor, ale pohonné ústrojí, složené ze spalovacího 1,5litrového tříválce a elektromotoru v útrobách BMW i8. Je hořce úsměvné, že v této anketě v minulosti mnohokrát zářil motor 3,2 R6 od divize M stejného výrobce, jedna z nejlepších pohonných jednotek všech dob, která by svým projevem, efektivitou, zvukem a mnoha dalšími faktickými kvalitami strčila i většinu letošních vítězů do kapsy. Vážně někdo chce tyhle dvě pohonné jednotky srovnávat, dávat jim tutéž cenu?
Fordí EcoBoost skončil se ztrátou pouhých sedmi bodů na druhém místě a třetí je 1,2litrový tříválec koncernu PSA. Zas o tolik méně tedy tahle anketa letos fraškou není - je to defilé motorových z nouze ctností, které existují jen a pouze kvůli lepší schopnosti obstát v testu normované spotřeby resp. emisí CO2. Jak si vedou takové motory v praxi, víme dobře. Uživatelsky opravdu uspokojivý tříválec ještě vynalezen nebyl a s ohledem na své limity těžko kdy bude.
První tři místa jsou nicméně jediná, která obsadily tříválcové motory. Na čtvrtém místě vidíme 4,5litrový atmosférický osmiválec Ferrari 458 Italia/Speciale, o kousek níž je třílitrový přeplňovaný šestiválec zpod kapot BMW M3 a M4 a těsně pod ním se skví 3,8litrová twin turbo V8 značky McLaren. Výsledky, které kompletně najdete pod článkem, tedy mohou budit dojem, že existovala objednávka, aby první tři místa byla obsazena papírově „zelenými” motory, ale pak už to bylo jedno a „mohlo se volit něco normálního”.
Ovšem, pohonné ústrojí v BMW i8 je technický zajímavé a ani v našem testu nepropadlo. Nepochybujte ale o tom, že kdybychom tehdy srovnávali BMW i8 a Ferrari 458 Italia po motorové stránce, jednoznačně by vyhrál Ital. Zase tak zajímavý hybrid BMW není.
Kategorií je samozřejmě mnoho, jsou rozděleny objemem a pak tu je také třída „zeleného” motoru roku, kde BMW i8 prohrálo souboj s elektromotory Tesly Model S. V kategorii do 1 litru objemu pochopitelně zvítězil EcoBoost od Fordu, ve třídě do 1,4 litru vidíme dominanci Volkswagenu, třebaže na prvním místě je dvanáctistovka koncernu PSA. Do 1,8 litru objemu byl nejlepší zmíněný tříválec v BMW i8, následovaný osmnáctistovkou TFSI od Audi a 1,6litrovým čtyřválcem THP, který vznikl ve spolupráci BMW/PSA a je např. pod kapotou Peugeotů 208 GTi a 308 GT.
Mezi motory 1,8 - 2,0 l zvítězil dvoulitr Mercedesu, který pod kapotami nejmenších AMG dává 360 koní díky přeplňování. Za zmínku tu také jistě stojí dvoulitrové TFSI od Audi, které se umístilo druhé a které se montuje i pod kapotu nové Škody Superb ve variantách o 220 a 280 koních. Třetí místo obsadil dvoulitrový dvakrát přeplňovaný diesel BMW a další vznětový motor je na místě pátém, tentokrát jednotka 2,0 TDI koncernu Volkswagen.
V kategorii od dvou do dvou a půl litru vidíme na prvním místě 2,5litrový pětiválec s přeplňováním, který se montuje pod kapotu Audi RS3 a RS Q3, kde nabídne 367, resp. 340 koní. S obrovskou ztrátou je druhý 2,2litrový diesel značky Mazda a na třetím místě vidíme 2,3litrový EcoBoost automobilky Ford, který se montuje pod kapotu Mustangu, Exploreru a Lincolnu MKC. Nechybí ani všudypřítomný, ale víc než slušný 2,1litrový diesel Mercedesu, montovaný nejen do hromady aut s trojcípou hvězdou, ale také do některých Infiniti a starších Jeepů.
Třílitrům panuje BMW se svými řadovými šestiválci o dvou turbodmychadlech, ať už ve formě 431koňové pod kapotami BMW M3 a M4, nebo v o něco slabších variantách ve strojích označených čísly 35i a 40i. Na třetím místě vidíme 2,7litrový atmosférický boxer v Porsche Boxster a Cayman, tedy motor nijak moderní - a takový, který bude nahrazen přeplňovaným čtyřválcem v blízké době. Ve třídě do 4 litrů objemu je na prvním místě 3,8litrová V8 McLarenu, na druhém je čtyřlitrové biturbo pod kapotou Mercedesu AMG GT a C 63 AMG a třetí místo opět získává Porsche, tentokrát s 3,8litrovým atmosférickým šestiválcem v 911.
Značka Ferrari se objevuje i v kategorii do čtyř litrů, ale až o stupínek výš skutečně dominuje. Je to také jediná kategorie, ve které vyhrává atmosférický motor - konkrétně 4,5litr zpoza kabiny Ferrari 458 Italia/Speciale. Hned na druhém místě je 6,3litrový dvanáctiválec, který pohání Ferrari F12berlinetta a „až” třetí je 5,5litrová V8 s turbodmychadly pod kapotami větších Mercedesů 63 AMG.
I tento motor nicméně překonává 4,4litrový osmiválec v BMW M5 a M6, ve vozech, jejichž pětilitrový atmosférický desetiválec před lety vyhrával tuhle anketu celkově. Můžeme se tedy tázat, zda je nová V8 takovým krokem kupředu od oné božské V10, když nedosáhne na prvenství ani ve své třídě, natož celkově. Ale úplně stejně můžeme podrobit kritice celou anketu stejně jako v minulých letech, ptaje se, zda hybridní pohonné ústrojí s tříválcem může kdy v očích náročného zákazníka stát na roveň atmosférického desetiválce.
Tři poslední kategorie nezávislé na objemu, tedy Nový motor, Zelený motor a Výkonný motor také stojí za zmínku. Mezi novými motory vítězí 1,5litrový tříválec s elektromotorem v BMW i8, který by svou papírovou spotřebou 2,1 litru na sto mohl být i Zeleným motorem roku - jenže tam ho předstihlo elektrické pohonné ústrojí Tesly Model S. To není tak úplně motorem v pravém slova smyslu, ale tuhle připomínku můžeme jen přidat ke spoustě dalších, které k této anketě máme. Mezi výkonnými motory vítězí 4,5litrová V8 ve Ferrari 458 před čtyřlitrem z Mercedesu AMG GT a 3,8litrovým boxerem Porsche.
Ovšem, lepších kandidátů na celkové vítězství bychom z tohoto výběru našli jistě několik - nabízí se třeba onen téměř dokonalý osmiválec z Ferrari 458. Jenže čteme-li, že i8 je „superauto budoucnosti, které je dostupné dnes,” že je „progresivní, emotivní a odpovědné k životnímu prostředí”, je jisté, že papírová spotřeba 2,1 l/100 km hrála dost velkou roli. Co na tom, že se kolegovi v testu na reálných silnicích povedlo jezdit rozumným stylem leda za 5 - 7 litrů.
Vlastně bychom měli být rádi, že testy spotřeby jsou pro všechna auta úplně stejné, ať sedíte v BMW i3 nebo i8, protože pak budou moci existovat rychlá sportovní auta, třebaže budou hybridní. K triu LaFerrari/918/P1 také spousta lidí vzhlíží a jsou to také hybridy. A nereálnost papírové spotřeby, se kterou nový cyklus měření asi zas tolik neudělá, přijmout jako status quo. „Doprava budoucnosti může být velmi vzrušující,” končí komentář k vítězi Motoru roku. My bychom ale byli raději, kdyby anketa uvozená číslovkou 2015 hledala vzrušující současnost...
Kompletní přehled výsledků ankety Motor roku 2015
Mezi kompletními výsledky by se dali najít lepší kandidáti na celkové prvenství, ale když výrazně zohledňujete papírovou spotřebu...
Pohonné ústrojí BMW i8 je pro letošek Motorem roku
BMW i8 (zde v našem testu) úplně nejhorší možnou volbou, k nejlepší má ale ještě dále
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před hodinou - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 15:19 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan