Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Motor roku 2013 znovu v žertovném duchu, podruhé vítězí litrový EcoBoost
6.6.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud chcete skutečně nejlepší pohonnou jednotku, dejte spíše na doporučení lidí z okolí. Z mezinárodní ankety se začíná stávat naprostá blamáž.
Dámy a pánové, přivítejte novou světovou Miss. Ano, pravda, není nejpohlednější a sem tam trpí i dýchavičností, ale to vůbec nevadí, neboť nejvíc ze všech chce mír na celé planetě. A to zřejmě ještě více než loni, kdy jí vítězství přisoudili rovněž.
Malou parafrází jsme tak nějak chtěli uvést letošní výsledky ankety Motor roku, které opět ukazují podivnou pokřivenost dnešní doby. Již podruhé za sebou se absolutním vítězem stal litrový tříválec EcoBoost automobilky Ford. Tentokráte jeho náskok před ostatními kandidáty nebyl tak výrazný, ale i tak nás volba 87 novinářů z 35 zemí světa opět udivila. Kdo jiný než oni by měl prohlédnout propagandu, jež zmiňuje extrémně nízkou spotřebu a točivý moment (jak jinak než litrový) vyšší než u modelů Corvette.
Tím samozřejmě nechceme říci, že daná pohonná jednotka je vyloženě špatná. Ostatně, její kompaktní rozměry a nízká hmotnost jsou například vhodné pro závodní či okruhové využití, což nám ostatně Ford předvedl se svou formulí (možnost vložit malý motor do úzké přídě zvažuje i Caterham). To ho ale samozřejmě nečiní nejlepším motorem světa.
Jsme přesvěčeni, že titul „Motor roku“ by měl připadnout pohonné jednotce, která je nejlepší ne na papíře, ale v reálném světě. Takové, která zbytečně nezatíží váš účet při nákupu, provozu i opravách a jež uživateli přináší přidanou hodnotu v podobě výkonu, kultivovanosti či charakteru. Náš hlas by dostal třeba 1,6litrový čtyřválec z produkce BMW/PSA, který najdete ve všech benzinových modelech Mini a v celé řadě vozů značek Peugeot a Citroën.
Ten ale získal jen 197 bodů, tedy necelou polovinu zisku vítěze, což BMW/PSA stačilo až na šesté místo. Pro mnichovskou automobilku, jejíž víceválcové motory tuto anketu dříve vyhrávaly, by mohl být útěchou alespoň fakt, že její přeplňovaný dvoulitr z modelů jako 328i skončil na třetím místě. Alespoň jedno pódium v rámci hlavní kategorie tak BMW získalo.
Zlaté vavříny, jak již bylo řečeno, tedy opětovně patřily „turbolitru” od Fordu, který letos získal 479 bodů. Kromě toho, jak se dalo očekávat, byl zvolen pohonnou jednotkou roku i v rámci kategorie pod jeden litr objemu. To samé platí i v případě druhého agregátu v pořadí, 1,4litrového čtyřválce od Volkswagenu, který dosáhl stejných úspěchů jako loni - ovšem s tím rozdílem, že letos jeho hodnocení narostlo na 408 bodů, čímž začíná Fordu dýchat na záda.
Další příčky letošního ročníku pak již obsadily motory, které fandům do aut dávají větší smysl. Čtvrté místo patří Porsche a jeho 2,7litrovému plochému šestiválci, pátou příčku obsadilo Ferrari s 6,3litrovým dvanáctiválcem z modelu F12 Berlinetta. Sedmý je McLaren s osmiválcem a závěr tabulky kontroluje Audi a jeho pětiválcový motor.
Výsledky ankety Motor roku jsou tak přinejmenším pozoruhodné. Stupně vítězů obsadily produkty downsizingové mánie, zbytku tabulky ale vládnou spíše koně než gramy CO2. Evropská komise, FIA a spol. se nažraly, aby sportovní automobilky jako Porsche, Ferrari nebo McLaren mohly zůstat celé. To je asi tak jediný uspokojivý závěr, který nad letošním ročníkem můžeme vynést.
Skladnost pohonné jednotky nám Ford dokázal svým dramatickým přeletem přes oceán. Přesto si nejsme jisti, zda je litrový EcoBoost opravdu nejlepším motorem na světě
International Engine of the Year 2013 - celkové výsledky
(pořadí, motor, počet bodů)
1. Ford 1,0 EcoBoost - 479
2. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger - 408
3. BMW 2,0 turbo N20 - 247
4. Porsche 2,7 DI - 245
5. Ferrari 6,3 V12 - 233
6. BMW/PSA 1,6 turbo - 197
7. McLaren 3,8 V8 - 180
8. Audi 2,5 turbo R5 - 111
International Engine of the Year 2013 - výsledky dílčích anket
Motory s objemem do 1 litru
(pro všechny další přehledy: pořadí, motor, počet bodů, na dalším řádku je uveden kompletní rozsah modelů, v nichž je ten či onen motor používán)
1. Ford 1,0 EcoBoost - 557
(Ford Focus, Fiesta, B-Max, C-Max, Grand C-Max)
2. Fiat 0,9 TwinAir - 329
(Fiat 500, 500C, 500L, Panda, Lancia/Chrysler Ypsilon, Alfa Romeo Mito)
3. Volkswagen 0,9 R3 - 235
(Volkswagen Up, Seat Mii, Škoda Citigo)
Motory s objemem od 1 do 1,4 litru
1. Volkswagen 1,4 TSI Twincharger - 411
(Volkswagen Polo, Beetle, Golf Variant, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, CC, Tiguan, Touran/Cross Touran, Passat, Audi A1, A3, Seat Ibiza FR, Alhambra, Ibiza Cupra, Škoda Fabia RS)
2. Volkswagen 1,4 TSI - 191
(Volkswagen Polo, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Scirocco, Eos, Jetta, Tiguan, Passat, Audi A1, A3, A3 CNG, Seat Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo, Škoda Rapid, Yeti, Superb, Octavia)
3. Volkswagen 1,2 TSI - 188
(Volkswagen Polo, Beetle, Jetta, Golf, Golf Plus, Golf Cabriolet, Touran/Cross Touran, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Leon, Altea/XL/Freetrack, Toledo, Škoda Fabia, Roomster, Rapid, Octavia, Yeti)
Motory s objemem od 1,4 do 1,8 litru
1. BMW/PSA 1,6 turbo - 317
(Mini Cooper S, Clubman Cooper S, Countryman Cooper S, Coupé/Roadster Cooper S, Paceman Cooper S, Cooper Works, Clubman Cooper Works, Coupé/Roadster Cooper Works, Paceman Cooper Works, Peugeot 207cc, 208, 308, 3008, 508, 208 GTI, 308 GTI, RCZ, Citroën DS3, C4 Picasso/Grand Picasso, C5/DS5, C4/DS4)
2. Volkswagen 1,8 TFSI - 231
(Audi A3, A4, TT, A5, Seat Leon FR Altea/XL/Freetrack, Škoda Octavia, Superb, Yeti, Volkswagen Passat)
3. Ford/Volvo/Mazda 1,6 turbo - 145
(Ford Focus, C-Max/Grand C-Max, Kuga, Escape, S-Max, Galaxy, Fusion, Volvo V40, S60, V60, V70/XC70, S80, S80 E85)
Motory s objemem od 1,8 do 2,0 litru
1. BMW 2,0 turbo N20 - 295
(BMW 125i, 320i, 328i, 520i, 528i, Z4 20i, Z4 28i, X1 20i, X1 28i, X3 20i)
2. Volkswagen 2,0 TFSI - 278
(Audi A1, TT, TTS, A3, S3, A4 E85, A4, A5, A6, Q3, Q5, Seat Leon FR, Altea/XL/Freetrack, Alhambra, Škoda Superb, Volkswagen Golf Cabriolet, Beetle, Golf R Cabriolet, Scirocco, Eos, Scirocco R, Jetta, Passat, Passat CC, Tiguan)
3. BMW 2,0d biturbo - 262
(BMW 116d, 118d, 120d, 123d, 125d, 316d, 318d, 320d, 520d, 525d, X1 18d, X1 20d ed, X1 20d, X1 25d, X3 18d, X3 20d, Mini Cooper SD, Clubman Cooper SD, Countryman Cooper SD, Coupé/Roadster Cooper SD, Paceman Cooper SD)
Motory s objemem od 2,0 do 2,5 litru
1. Audi 2,5 turbo R5 - 368
(Audi TT RS, RS3, Q3 RS)
2. Mazda 2,2 skyactiv diesel - 331
(Mazda 3/Axela, 6/Atenza, CX-5)
3. Mercedes-Benz 2,1 CDI - 185
(Mercedes-Benz A220, CLA220, C180, C200, E200, C220, E220, GLK220, E250, CLS250, SLK250, GLK250, GLK200, Jeep Compass)
Motory s objemem od 2,5 do 3,0 litru
1. Porsche 2,7 DI - 259
(Porsche Boxster, Cayman)
2. BMW 3,0 biturbo R6 - 244
(BMW 1 Series M Coupé, Z4 35is)
3. BMW 3,0d R6 - 240
(BMW 330d, 530d, 535d, 530d GT, 535d GT, 640d, 730d, 740d, X3 30d, X3 35d, X5 30d, X5 40d, X6 30d, X6 40d)
Motory s objemem od 3,0 do 4,0 litru
1. McLaren 3,8 V8 - 333
(McLaren MP4-12C)
2. BMW M 4,0 V8 - 320
(BMW M3 Coupé, M3 Convertible)
3. Audi/Bentley 4,0 V8 TFSI - 281
(Audi S6, S7, RS6, RS7, S8, Bentley Continental GT)
Motory s objemem nad 4,0 litru
1. Ferrari 6,3 V12 - 270
(Ferrari F12 Berlinetta)
2. Ferrari 4,5 V8 - 250
(Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
3. Mercedes AMG 5,5 V8 - 158
(Mercedes E63 AMG, CLS 63 AMG, ML 63 AMG, E63 AMG S, CL 63 AMG, SLK AMG, SL 63 AMG, G63 AMG, GL AMG)
Výkonný motor roku
1. Ferrari 6,3 V12 - 294
(Ferrari F12 Berlinetta)
2. Ferrari 4,5 V8 - 185
(Ferrari 458 Italia, 458 Spider)
3. McLaren 3,8 V8 - 183
(McLaren MP4-12C)
Zelený motor roku
1. Fiat 0,9 TwinAir CNG - 184
(Fiat Panda, 500L Lancia/Chrysler Ypsilon)
2. GM 1,4i + elektromotor - 181
(Chevrolet Volt, Opel/Vauxhall Ampera, Cadillac ELR)
3. Tesla - elektromotor - 139
(Tesla Model S)
Nový motor roku
1. Volkswagen 1,4 TSI ACT - 234
(Volkswagen Golf)
2. Ferrari 6,3 V12 - 220
(Ferrari F12 Berlinetta)
3. Mazda 2,5 skyactiv - 136
(Mazda 6, CX-5)
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 7 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 9 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 10 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva