Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře

My jej máme za symbol negativního vývoje automobilové techniky, pro jury Engine of the Year je to ale poklad. Právě to vyplývá z letošních výsledků.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře

19.5.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

My jej máme za symbol negativního vývoje automobilové techniky, pro jury Engine of the Year je to ale poklad. Právě to vyplývá z letošních výsledků.

Teprve před pár týdny jsme se při příležitosti uvedení Fiatu 500 TwinAir na trh podrobněji rozpovídali o jeho motoru. A mnoha pěkných slov se od nás nedočkal. Agregát s pouhými dvěma válci, objemem 0,875 litru a přeplňováním turbodmychadlem je jasným symbolem devastace dosavadní motorové techniky, která byla šita na míru potřebám zákazníků. Podobné „downsizované” motory jsou šity pouze na míru evropským normám a snaze bruselských úředníků malovat svět namodro. Věříme, že se i takové motory dají udělat v rámci možností dobře, nic to ale nemění na faktu, že vznikají jen kvůli tomu, že se lépe poperou s testy normované spotřeby, které akcentují zejména spotřebu paliva při nízké zátěži.

V takovém případě totiž hraje významnou roli fakt, kolik motor spotřebuje paliva pro pohon sebe sama, tedy čím je menší, tím je úspornější. Proč tomu tak je můžete zjistit v našem starším článku na toto téma. V reálu ale motor mnohem více slouží pro pohon samotného vozu a zde již downsizing tak výhodný být nemusí. Některým řidičům jistě vyhoví i v praxi, rozhodně ale nejde o dobré řešení pro každého. Jenže evropské normy neznají bratra a nutí takové řešení všem, ať už je pro vás výhodné, nebo nikoli. Zejména odborníci, kteří by neměli „naletět” na zjednodušující proklamace, by se měli snažit uvádět věci na pravou míru a malovat svět tak pestrými barvami, jaké ve skutečnosti má. Mrzí nás, že v případě ankety International Engine of the Year 2011 se nestalo ne jen to, podobné nezdravé trendy jí byly dokonce podpořeny.

Opakuje se tak situace z loňské ankety Auto roku 2011, kdy byl za vítěze zvolen elektromobil, který není s to v celé šíři svých schopností ani za mák konkurovat libovolnému z konvenčních konkurentů. Proč se něco takového děje? Protože takový přístup je zkrátka „in”. Je opravdu smutné, že se z podobných, kdysi respektovaných anket staly pouhé nástroje podpory „jediné pravdy”. Přesto jejich výsledky zatím ignorovat nebudeme a podíváme se, jaké agregáty v letoštní anketě o motor roku uspěly.

Jak již vyplynulo z výše zmíněného, absolutním vítězem se stal motor Fiat 0,9 TwinAir. Nezůstalo ale jen při tom, prvenství si dále odnesl v dílčích anketách o nejlepší nový motor, nejlepší zelený motor a nejlepší motor s objemem pod 1 litr. Tento agregát si tak odnesl dvakrát více cen, než kolik má válců, pozoruhodné.

Sluší se dodat tolik, že Fiat, snad posílen tímto úspěchem, potvrdil brzké uvedení atmosféricky plněné verze tohoto „dvouhrnku”, jenž by měla disponovat výkonem 65 koní a také výkonné přeplňované varianty se 105 koňmi.

Anketa má i řadu dalších podkategorií vycházejících z objemu motoru. Telegraficky shrnuto si dobře počínal i motor 1,4 TSI s dvojitým přeplňováním (používá jej i Škoda Fabia RS), který opanoval svou kategorii a celkově se umístil druhý. Dále významně bodovalo BMW, když získalo prvenství v celkem čtyřech objemových kategoriích a za pozornost stojí i vítězství Ferrari s motorem 4,5 V8 z modelu Italia, jenž zavládl v nejvyšší objemové kategorii nad 4 litry.

Kompletní výsledky přikládáme.

Výsledky ankety International Engine of the Year 2011

International Engine of the Year 2011 (mezinárodní motor roku 2011)

Fiat 0,9 TwinAir


Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 1 - Fiat 0,9 R2

Best New Engine 2011 (nejlepší nový motor)

Fiat 0,9 TwinAir

Best Green Engine 2011 (nejlepší zelený motor)

Fiat 0,9 TwinAir

Best Sub 1-Liter Engine (nejlepší motor s objemem pod 1 litr)

Fiat 0,9 TwinAir

Best 1-liter to 1,4-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1 až 1,4 litru)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 2 - VW 1,4 TSI R4

VW 1,4 TSI Twincharger (přeplňovaný turbem i kompresorem)

Best 1,4-liter to 1,8-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1,4 až 1,8 litru)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 3 - Mini 1,6 Turbo R4

Mini 1,6 Turbo (z produkce BMW-PSA)

Best 1,8-liter to 2-liter Engine (nejlepší motor s objemem 1,8 až 2,0 litru)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 4 - BMW 23d R4

BMW 2,0d Twin Turbo (23d)

Best 2-liter to 2,5-liter Engine (nejlepší motor s objemem 2 až 2,5 litru)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 5 - Audi 2,5 TFSI R5

Audi 2,5 TFSI (TT-RS, RS3)

Best 2,5-liter to 3-liter Engine (nejlepší motor s objemem 2,5 až 3 litry)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 6 - BMW 35i R6 Twin Turbo

BMW 3,0 Twin Turbo (35i, nikoli TwinScroll varianty)

Best 3-liter to 4-liter Engine (nejlepší motor s objemem 3 až 4 litry)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 7 - BMW 4.0 V8

BMW 4,0 V8 (M3)

Best Above 4-liter Engine (nejlepší motor s objemem nad 4 litry)

Motor roku 2011: vítězí Fiat TwinAir, na plné čáře - 8 - Ferrari 4,5 V8

Ferrari 4,5 V8 (458 Italia)

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.