Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Montezemolo odchází jako král, zisky Ferrari v roce 2014 jsou opět rekordní
12.9.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Šéf Fiatu porušil zlaté pravidlo nejen byznysu - neměňte to, co funguje. Řeže si pod sebou právě teď větev?
Nemusíte mít ani trochu v lásce Lucu di Montezemola a už vůbec nemusíte souhlasit s tím, co za poslední dvě dekády provedl s Ferrari. Sice jde o výtečná sportovní auta, více než to je ale definuje aureola prestiže a výjimečnosti, která nepřitahuje v prvé řadě nadšené řidiče, ale bohaté lidi neskrývající své společenské postavení. Akcentování tohoto, pro Ferrari jinak dekády typického rysu nakonec udělalo z vozů se vzpínajícím se koníkem ve znaku nezajímavou volbu pro ty, kteří v prvé řadě touží po řidičských zážitcích.
Zmíněného lze litovat, však podrobněji se tomuto tématu budeme věnovat o víkendu. Jednu věc ale di Montezemolovi v žádném případě upřít nemůžete - z malinkaté italské automobilky udělal jednu z nejvýdělečnějších firem svého druhu vzhledem k objemu produkce. Nejvíce v tomto řekne srovnání s výkonem zbylých částí koncernu FCA, který za loňský rok prodal 4,4 milionu aut. Ferrari se na tomto číslet podílelo necelými 7 tisíci vozy, to je asi 1,5 promile produkce FCA. Jeho zisk se ale na celkovém zisku skupiny podílel 12 procenty, to mluví za vše.
Pochopitelně za to může právě orientace Montezemola na ty, kteří z pohledu běžného smrtelníka neznají cenu peněz a za držák na nápoje dají klidně 70 tisíc Kč. Puristé mohou italského manažera proklínat, rovnostáři rovnou ubíjet, racionálně uvažující ekonomové ale musí jen uznale kývnout - tohle je prostě jedna z cest, jak vydělat peníze. A i to je velké umění.
Že něco takového di Montezemolo opravdu umí, dokazují i výsledky Ferrari za první půlrok letošního roku. I když jsou stále „stiženy” omezením produkce na 7 tisíc aut ročně, jsou stejně jako loni a v prvním letošním kvartálu rekordní. Automobilka prodala 3 631 aut, méně než za prvních 6 měsíců roku 2013, přesto utržila 1,348 miliardy Eur a vykázala čistý zisk 127,6 milionu Eur (asi 3,5 miliardy Kč). Jinými slovy - Ferrari dnes vydělává asi milion na každém prodaném autě, a to je skoro o 15 procent více než loni.
Jde o skoro fenomenální úspěch a zdálo se, že pozice šéfa firmy je nedotknutelná. Však Ferrari je jedna z mála značek, která nepreferuje prodeje před exkluzivitou jako kde kdo a dokazuje, že recept je to více než dobrý. Šéfovi FCA Sergiovi Marchionnemu, jak už jistě víte, nebylo ani tohle po chuti a kupodivu pro vyštvání di Monezemola bránícího zuby nehty exkluzivitu Ferrari získal i podporu majitelů firmy, tedy dědiců Giovanniho Agnelliho. V podstatě přímý nástupce Enza Ferrariho tak u automobilky skončil a Marchionne už spřádá plány kam značku posunout.
Že s tím Montezemolo nesouhlasil tak moc, že u toho vůbec nechce být, bylo jasné už před tímto krokem a my jsme nyní zvědavi, komu dá historie zapravdu. Marchionne si totiž vzal do rukou velmi tvrdý oříšek - zbavil se někoho velmi úspěšného a chce dokázat, že svede být ještě úspěšnější, a to nejen krátkodobě. Uvidíme, jestli se zapíše historie jako génius, nebo přílišný optimista, který si pod sebou podřezal větev pilou broušenou přílišnými ambicemi...



Luca Di Montezemolo byl Ferrariho pravou rukou a po jeho smrti firmu převzal. Z ekonomického hlediska byl nesmírně úspěšný, důvěru majitelů společnosti ale nakonec přesto pozbyl a po roztržce s šéfem koncernu FCA z Ferrari odchází
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins