Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Moderní Bugatti jsou konečně dobrou investicí, majitelům už vydělávají miliony
9.8.2019 | Petr Prokopec
Sama automobilka se chlubí tím, že v její historii už neexistuje auto, které by se majitelům nevyplatilo vlastnit. Jak za proslulý Veyron, tak za stále poněkud méně slavné EB110 se platí vyšší sumy než při pořízení.
Svět je v tomto trochu nespravedlivý. Pokud patříte mezi obyčejné lidi, kteří si mohou dovolit nové auto typu Škoda Octaiva, po čtyřech letech vašeho vlastnictví přijde asi o polovinu ceny. A pokud si vůz necháte třeba 10 let, nezbude z jeho hodnoty skoro nic - a to vám na každé utracené tisícikoruně bude záležet. Naopak bohatí, které nemusí bolet ani ztracené deseti- nebo statisíce, si kupují drahá a pro běžného člověka nedosažitelná auta, jejichž vlastnictvím ovšem netratí vůbec nic. A kolikrát na nich ještě vydělají.
Platí to o kde čem a teď už i o Bugatti Veyron, které definitivně přepsalo světová měřítka. Od jeho příchodu v roce 2004 je prakticky každá rychlá novinka poměřována s hypersportem z Molsheimu, přičemž jejímu výkonu či dynamice se většina konkurence ani nepřiblížila. Veyron zkrátka válcoval všechno a všechny, i když jen v některých ohledech. Svého času totiž skutečně byl nejrychlejším i nejrychleji akcelerujícím vozem světa, stejně jako i tím nejdražším. Nicméně ve chvíli, kdy se Veyron stal ojetinou, trhu již nedominoval, v rámci zachování resp. růstu hodnoty našel rychle mnohé přemožitele.
Bugatti si za svou tehdejší novinku účtovalo milion Eur v základu, tedy dle aktuálního kurzu zhruba 25,8 milionu korun, nicméně s ohledem na rozmanité touhy klientů cena většiny exemplářů šplhala nejméně o desítky procent výše. Když ovšem tato auta posléze měnila majitele, nedošlo na navýšení ceny, ale naopak na její snížení. Veyron tak po dlouhou dobu nepředstavoval zrovna dobrou investici, na rozdíl od aut, které překonával svým zrychlením. Jejich hodnota ale přitom paradoxně vzhůru letěla.
Šlo pochopitelně o dílo souhry nabídky a poptávky, není ale úplně jasné, proč tomu ve výsledku tak bylo. Přeci jen Bugatti je historická značka, navíc taková, která vždy stála úplně nejvýše. Tak tomu bylo i při jejím návratu pod křídly koncernu Volkswagen a je tomu vlastně i dodnes. Ostatně žádný jiný vůz na světě není nabízen se šestnáctiválcovým motorem, jen málo aut pak výkonem překonává metu tisíce koní a dynamikou laťku 400 km/h, nemluvě o tom, aby šlo o vůz schopný každodenního použití. To si konečně uvědomili i zákazníci, a proto čtyři roky po ukončení výroby udělali z Veyronu dobrou investici.
Bugatti informuje, že pokud nyní po hypersportu z Molsheimu toužíte, je třeba si připravit minimálně 1,3 milionu Eur (33,53 milionu korun). Tedy jinými slovy vyšší sumu, než jaká byla původně základní. Je pak jen otázkou, jak moc si původní vlastník lebedil v příplatkové výbavě či nikoliv - pokud se ale držel na uzdě, může nyní již vydělávat. A je skoro jisté, že cena bude postupně stoupat stále výše, za čímž stojí nejen stále lepší reputace značky, ale i fakt, že vzniklo pouze 450 exemplářů.
Jakkoliv je ale Veyron konečně výdělečný, stále musí počítat s vozy, které jej na trhu s ojetinami nárůstem své hodnoty překonají. Minimálně jeden z nich nemusíme hledat dlouho, stačí totiž zůstat u Bugatti. Opět automobilka připomíná, že předchozí EB110 jako nové vyšlo optikou dnešních měn na 280 tisíc Eur neboli 7,2 milionu Kč, nicméně letos v únoru byl exemplář z roku 1994 prodán za 2,03 milionu Eur (52,4 milionu Kč). Je sice třeba dodat, že šlo o verzi Super Sport, která jako nová stála ekvivalent 289 tisíc Eur (7,5 mililonu Kč), i tak je ale výsledek jasný.
Nárůst cen EB110 je v posledních letech enormní s tím, jak si svět uvědomuje fantastický příběh Bugatti 90. let. Sami pamatujeme, když se dokonce v České republice prodávalo jedno EB110 za jednotky milionů Kč, nakonec i takový McLaren F1 šlo na konci 90. let koupit za podobné peníze, nemluvě třeba o Ferrari F40. Kdo měl tehdy čich na příležitost a do těchto aut investoval, může se těšit neskutečnému zhodnocení - u Bugatti EB110 může jít klidně o 7- nebo 8násobek.
Proč tomu tak je, vám napoví třeba níže přiložené video. EB110, dokonce v závodní verzi, je totiž vytaženo testovacím jezdcem značky Lorisem Bicocchim na projížďku. Do varu se tak dostává jak 3,5litrový dvanáctiválec, tak čtyři turbodmychadla, která jej dopují. Veyron přitom čerpal z této koncepce, stejně jako si ponechal pohon všech kol. Nicméně šestistupňová manuální převodovka byla nahrazena tehdy zcela novým dvouspojkovým automatem DSG.
I tři dekády po svém vzniku se pak Bugatti EB110 řadí mezi nejrychlejší vozy planety, zvláště v oné verzi SS, která zvládá stovku za 3,3 sekundy a maximálku 351 km/h. Automobilka navíc v letech 1991 až 1995 vyrobila jen 139 exemplářů (ve všech verzích), ve výsledku tak jde o mnohem vzácnější kousek než Veyron. A z pohledu mnoha také o hezčí. Není tak vlastně překvapivé, že tento atlet svým majitelům vydělává daleko více než jeho nástupce, dá se ale očekávat, že i Veyron bude s odstupem dalších 10 let mnohem dražším artiklem, než jakým je dnes.
Toto Bugatti Veyron najelo nejvíce kilometrů ze všech na celém světě, nejspíše i proto je výjimkou z pravidla a k mání je levněji než jako nové
Předchozí EB110 ovšem na ceně roste neskutečně
Zdroj: Bugatti
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 2 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 3 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 5 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 6 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva