Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel

Černé skříňky britských pojišťoven určují mladým výši pojistného podle plynulosti jízdy. Někdy se ale postarají i o dosti bizarní zjištění.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel

9.6.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Černé skříňky britských pojišťoven určují mladým výši pojistného podle plynulosti jízdy. Někdy se ale postarají i o dosti bizarní zjištění.

V každé evropské zemi je nutné platit nějakou formu povinného ručení, chceme-li s vozem jezdit po veřejných silnicích. Pravidla pro tuto oblast se však liší - zatímco u nás mohou být majitel vozidla, provozovatel, pojistník a řidič klidně čtyři různé osoby, například ve Velké Británii tomu tak není - zjednodušeně řečeno, automobil musí být pojištěn na toho, kdo nejčastěji sedí za volantem.

To pochopitelně znamená pro mladé řidiče problém, protože si za nějakou částku koupí starší vůz a pak po nich pojišťovna chce třeba i dvojnásobek ceny auta na ročním pojistném. Tyto částky se mohou pohybovat i okolo 2 500 liber ročně, tedy přes 82 tisíc korun.

Pojišťovny tedy přišly s tzv. černými skříňkami, které odesílají údaje o jízdě k dalšímu zpracování. Monitoruje se pochopitelně rychlost, ale i míra zrychlování či brzdění a s tím související plynulost jízdy, ujetá vzdálenost nebo třeba denní doba, kdy je vůz používán. Hodnocení je známkou od 1 do 10, kde 10 je nejlepší skóre. Idea je, že pokud jezdíte plynule, v rámci rychlostních limitů a přes den, pojistné se údajně až násobně sníží.

Podle Auto Expressu a Daily Mailu však s některými černými skříňkami neušetří mladí Britové ani sto liber (3 300 korun), případně zaplatí ještě více. Rovněž, pokud jezdíte jinak, než by si pojišťovna představovala, pojistné se může zvýšit jednorázovými penalizacemi, které se pohybují do sta liber. Pojišťovna iKube, která se na pojištění mladých řidičů od 17 do 25 let věku (věk potřebný pro získání oprávnění na řízení automobilu je v Británii 17 let) přímo specializuje, údajně chce takovouto částku za jízdu mezi 23. hodinou večerní a 5. hodinou ranní. Podobnou „pokutu” můžete být nuceni zaplatit, pokud nepřijedete ve smluvenou dobu k instalaci zařízení do auta.

Penalizace za rychlost či prudké zrychlování a brzdění zase znamenají, že ostřejší projížďky po oblíbené okresce budou průměrné hodnocení značně snižovat, třebaže člověk běžně jezdí velmi plynule a bezpečně, a tedy pro pojišťovnu lákavě. Samozřejmě, ne všichni mají zájem takovéto jízdy podnikat, ale pokud by někdy chtěli, může to znamenat dražší pojištění. Co by znamenalo případné odpojení skříňky, nám není známo, nic pěkného to ale zřejmě nebude.

Přes potenciální skryté poplatky tyto možnosti levnějšího pojištění řidiče lákají, a to nejen mladé - existují i pojistky, které vypočítávají výšku pojistného zejména podle ujeté vzdálenosti. Pokud některý starší řidič například jezdí autem jen málo, teoreticky může také ušetřit značné částky. Na britských silnicích je v současnosti údajně na tři sta tisíc automobilů vybavených takovýmito černými skříňkami.

Pojišťovny údajně tato zařízení propagují nejen pro snížení pojistného svým zákazníkům. Záznamy o jízdě mohou pomoci také v případě, že se někdo snaží podvodem získat peníze. Posádka nákladního vozu o třech členech údajně vymáhala škodu na zdraví a majetku ve výši 54 tisíc liber (téměř 1,8 milionu korun) kvůli nehodě - běžnému ťukanci v pomalu jedoucí koloně - po viníkovi, řidiči Vauxhallu Astra, který do náklaďáku narazil zezadu. Právě podle dat z černé skříňky na palubě Astry bylo zjištěno, že tak velká škoda nevznikla. Posádka náklaďáku nicméně nebyla pro pokus o podvod stíhána.

Skříňky mají GPS moduly, které se kromě zjištění rychlosti a plynulosti jízdy používají také pro určení polohy, pochopitelně. Sedmnáctiletému Alexi Cooperovi z okolí Manchesteru to však přišlo nesmírně vhod, když někdo jeho Vauxhall Corsa ukradl. Právě podle GPS jeho auto policie po pár hodinách našla v pořádku, jen s vybitým oknem, a vrátila mu ho.

Černá skříňka však odhalila zajímavou věc. Zatímco řidičské návyky Alexe stačily na průměrnou známku nižší - například cesta ten den do práce dostala sedmičku - jízda zloděje byla podle měřítek pojišťovny perfektní a byla hodnocena desítkou. Zvýšení průměru také údajně Alexovi nebude pojišťovnou vynulováno, i když ví, že neřídil on.

O pár liber nižší pojistné však dost těžko vyváží rozbité okno a starosti a stres s ukradeným vozem. A rčení „jede s tím, jako by to ukradl”, běžně označující divočejší jízdu, dostalo trhlinu.


Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel - 1 - Corsa2011 Opel_Corsa_2011_21Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel - 2 - Corsa2011 Opel_Corsa_2011_22Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel - 3 - Corsa2011 Opel_Corsa_2011_32Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel - 4 - Corsa2011 Opel_Corsa_2011_31Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel - 5 - Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX 2013 02Mladému Britovi ukradli auto, zloděj s ním jel ohleduplněji než původní majitel - 6 - Opel Corsa 1,3 CDTI ecoFLEX 2013 01
Díky černé skříňce na palubě se ukradený Opel, resp. Vauxhall Corsa rychle vrátil majiteli. Zloděj údajně jel plynuleji než právoplatný majitel

Zdroje: AutoExpress poprvé a podruhé, The Independent, The Telegraph

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.