Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mitsubishi zastavilo výrobu Peugeotu iOn a Citroënu C-Zero. Dočasně, nebo navěky?
11.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Letos se v Evropě neprodaly ani 2 000 elektromobilů skupiny PSA. A valně si nevedou ani u protinožců. Elektroboom splaskává ještě než stačil začít.
Snad každá automobilka bere ekologii vážně. Továrny se přestavují na co nejúspornější provoz, volí se recyklovatelné materiály a především vzniká stále více elektromobilů. Co však berou účetní všech značek ještě vážněji, jsou prodejní čísla. A ta u Mitsubishi hovoří jasně. Za prvních 6 měsíců letošního roku bylo na území Evropy prodáno pouze 935 exemplářů Citroënu C-Zero a 852 kusů Peugeotu iOn.
Důvod, proč nezájem zákazníků řeší účetní japonské značky a ne francouzského koncernu PSA, je prostý. C-Zero a iOn jsou de facto elektromobilem Mitsubishi i-MiEV s jiným znakem na kapotě a volantu. A Peugeot s Citroënem se zavázaly k tomu, že odeberou 100 000 kusů. Jenže při současných prodejích by smlouva musela trvat asi tak pětadvacet let.
Rázná reakce Mitsubishi, kterou je pozastavení výroby verzí C-Zero a iOn, je proto logickým krokem. Zvláště, když averze vůči elektromobilům není pouze otázkou Evropy, ale také jiných trhů. Např. v Austrálii se letos prodalo pouze 12 exemplářů Mitsubishi i-MiEV. Přičemž minulý měsíc zůstaly prospekty o voze s výkonem 63 koní, točivým momentem 180 Nm a dojezdem 100-160 km zcela nedotčené.
Počáteční nadšení z elektromobilů tak začíná výrazně opadávat. Při vysoké ceně, nízkém dojezdu a omezené praktičnosti není divu. Nezájmem ale netrpí pouze automobilky, lední medvědi či tráva kolem silnice, ale rovněž dodavatelé jednotlivých technologií. Společnost Valence Technology Inc., patřící v USA mezi lídry na trhu s lithium-iontovými autobateriemi, již požádala o ochranu před věřiteli.
Valence Technology Inc. přitom v businessu působí již 23 let. Přesto přiznává, že výroba baterií je finančně neúnosná. A to především kvůli špatnému odbytu, který zamezuje „sériovější“ výrobě a tím i snížení nákladů. „Produkce lithiových baterií je náročná,“ říká analytik BBC Research Donald Saxman. „Klasiku s olovem a kyselinou lze vyrobit v garáži, ale na lithium potřebuje chirurgicky čistou místnost. A také je tu spousta problémů s kvalitou.“
Nepřímo tak odkazuje na knihu Motorové opojení od Františka Alexandra Elstnera, která již v roce 1966 popisuje nedostačující technologie potřebné k vývoji elektromobilů. Ty se přitom poprvé začaly objevovat ještě na konci 19. století. Od té doby lidstvo doufá a čeká. Stejně jako hodlají počkat účetní Mitsubishi. Co myslíte, povolí ještě vůbec někdy výrobu Citroënu C-Zero a Peugoetu iOn znovu obnovit?
Prodeje Citroënu C-Zero a Peugeotu jsou pro Mitsubishi zklamáním, proto zastavuje jejich výrobu. I jeho vlastní verze i-MiEV si ale vede dobře leda v crash testech...
Zdroj: Autonews Europe
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 43 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 41 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 3 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva