Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mitsubishi Lancer Evo X letos skončí úplně, zřejmě bez nástupce
30.3.2014 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Neschopnost Mitsu udržet Lanceru Evo úroveň i přešlapování na místě v případě vytyčení vlastní budoucnosti jsou důvody konce jedné legendy.
Nic zatím není oficiální, podle informací japonského Nikkan Jidosha Shimbun ale Mitsubishi s koncem letošního roku přestane vyrábět poslední generaci Lanceru Evo s přídomkem X a nemá v úmyslu na něj navázat jiným, podobné laděným vozem. Pro všechny nadšené příznivce výjimečných aut je to jistě špatná zpráva, jiný osud se ale čekat nedal - Mitsubishi své aktivity na tomto poli zkrátka jen pohřbívalo tak dlouho, až je zcela pohřbilo.
Ačkoli se v posledních letech objevují spekulace, že nové Evo bude a stane se buď diesel-elektrickým, nebo benzinovým hybridem, je vlastně otázkou, jestli o podobné pokračování tohoto příběhu ještě vůbec stát. Auto, které začalo svou kariéru v roce 1992 jako ryze japonská specialita, si rychle - i s přispěním do té doby nepoznané dominance ve světových rallye mezi léty 1996 a 1999 - vydobylo takové renomé, že jej Mitsu muselo začít nabízet po celém světě. Legendou se stalo i v našich končinách a prodávat se po letech odříkání začalo také ve Spojených státech. To se stále psala první dekáda tohoto století a Evo ještě znamenalo mnoho.
Už s příchodem desáté generace ale kouzlo začalo vyprchávat a vůz byl rázem obtížně schopen obstát ve srovnání s odvěkým rivalem, Subaru WRX STi. Prodeje šly dolů a automobilka v jednu chvíli o Evo hovořila jako o mrtvé záležitosti a desáté generaci coby poslední v řadě. Tento pohled na věc sice ještě párkrát změnila, nedlouho poté ale začala končit s prodeji Eva v Evropě a o autě od té doby u nás skoro není slyšet. Jen v posledních dnech se připomenulo britské zastoupení Mitsubishi, které na trh pustí 40 kusů Lanceru Evolution X FQ-440 MR s výkonem posunutým až k 440 koním. S cenou 50 tisíc liber bude rádo, když jich takový počet vůbec prodá...
Současné zprávy, ačkoli nejsou z oficiálních zdrojů, tak nepřichází jako překvapení. Automobilka jen dále doplácí na špatná strategická rozhodnutí, kdy se svého času rozhodla vsadit na budoucnost v podobě hybridů a elektromobilů, do které Evo nepasovalo. Tomu se v jeho desáté generaci pokusilo dodat charakter přijatelnější pro širší skupiny zákazníků a na vlastní kůži poznalo platnost rčení „kdo chce víc, nemá nic”. Tradiční zákazníky nově pojaté Evo nezaujalo a větší počet těch dříve neoslovovaných neokouzlilo. Mitsubishi tak prý dnes chystané ukončení prodej zdůvodňuje nezájmem trhu, o ten se však postaralo samo.
Je otázkou, co nás v budoucnu čeká. Mitsubishi je velká firma nežijící primárně z výroby aut a cesta zpět na vrchol pro ní není zavřená. Musí si ale uvědomit, co je na trhu uplatnitelné (elektromobily to dnes vážně nejsou a nikdo nemůže odpovědně říci, že vůbec kdy budou...) a v případě sportovních derivátů neopomenout, na čem úspěchy Eva historicky stojí. Na silném, ale charakterově rozbředlém autě s automatickou převodovkou to vážně není. A pokud má přijít nějaké hybridní Evo XI, pak je třeba říci, že ani na nutně zbytečně těžkém, výkonově nestálém, výrobně drahém a technicky zbytečně komplikovaném voze to též není. Pokud Japonci vyrazí touto cestou, pak se dosud prodaných téměř 250 tisíc Lancerů Evo (92 000 v Japonsku a 154 000 ve zbytku světa) o větší počet kusů rozšíří jen stěží...
Labutí píseň Eva X pro Velkou Británii s přídomkem FQ-440 MR jde právě do prodeje. Jsme zvědavi, jestli se alespoň pro ni najde 40 zákazníků-pamětníků...
Evo X s modifikacemi pro rok 2011 ještě chvíli zkoušelo zaujmout prakticky všude, potom už se zaměřilo hlavně na japonský trh
Zdroj: Nikkan Jidosha Shimbun
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Nové vrcholné Hyundai vypadá jako z jiné planety, z planety „Bizár”. A jeho cena též, stojí devětkrát víc než základní model
před 2 hodinami - Prodeje elektrických aut v Evropě se dál propadají, navzdory tomu, že celý trh míří k růstu
před 3 hodinami - Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 09:48 - řidičBOB
- Jaguar a dalsi britske zverstvo 11.22. 09:31 - Snowman000
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 07:46 - Brus
- Politický koutek 11.22. 07:10 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB