Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mistr světa F1 se astronautů zeptal, co je pravdy na pochybách, že nikdy nepřistáli na Měsíci
20.3.2019 | Petr Prokopec
Podobnému dotazu každého normálního smrtelníka by se astronauti vysmáli, když se ale ptá jeden z nejlepších řidičů všech dob, odpovědět museli. A nebyl to jediný zajímavý moment Hamiltonovy návštěvy vesmírného střediska NASA.
Jakkoliv se to někdy může zdát nepravděpodobné, piloti Formule 1 jsou stejně jako my lidé z masa a kostí, kteří mají své sny a idoly. Dá se však předpokládat, že s ohledem na jejich povolání budou vzhlížet hlavně k těm profesím, které jsou pro běžného smrtelníka ještě nedosažitelnější. Kupříkladu Lewis Hamilton obdivuje astronauty, kteří byli už jeho dětskými hrdiny. Když proto šampionát F1 v loňském roce zavítal do texaského Austinu, neváhal ani vteřinu a navštívil Johnsonovo vesmírné centrum v nedalekém Houstonu.
Nešlo o žádnou reklamní akci ani jiný projev snahy o zviditelnění té či oné strany, ale Hamiltonovu zcela soukromou iniciativu, o které se právě proto dozvídáme z až nyní zpracované reportáže. Z ní se dozvídáme, že pracovníci NASA v té době stále ještě čtyřnásobného světového šampióna vzali na kompletní exkurzi střediska, prohlédnout si tak mohl kontrolní místnost, laboratoře či dokonce kopii mezinárodní vesmírné stanice.
Vyzkoušel i Modulární Robotické Vozidlo neboli MRV, což je speciální elektromobil s čistě elektronickými ovládacími prvky. Vzešel z doprovodného výzkumu prováděného v 70. letech minulého století, kdy NASA zkoušela přenést technologii fly-by-wire z letadel do osobních aut. MRV tak nemá přímou mechanickou vazbu mezi volantem a koly, informace o jeho natočení je na kola přenášena v digitální podobě. Pohyb volantu zaznamenávají senzory, které veškerá data vyšlou k počítači v zadní části vozítka. Ten je vše vyhodnotí a následně vydá pokyn jednomu či všem čtyřem kolům, aby se otočila do požadovaného úhlu a řidič dokončil kýžený manévr.
Každé kolo se zvládne vytočit o 180 stupňů na jednu či druhou stranu, v každém je usazen elektromotor o točivém momentu 258 Nm. Řízení pak navíc bylo osazeno zpětnou vazbou, aby řidič mohl snáze vědět o stavu natočení těch kterých kol. NASA veškeré znalosti nabyté v rámci tohoto projektu využila u ostatních lunárních či vesmírných vozítek, stejně tak ovšem mají do značné míry i ovlivnit vývoj autonomních řídicích systémů u aut.
Ačkoliv MRV Hamiltona uchvátilo, zlatý hřeb jeho návštěvy přichází až krátce poté, co vystoupil z dvoumístného kokpitu. Astronauta Douga Hurleyho a jeho kolegy se s vážnou tváří zeptal, zda je něco pravdy na fámách, které se pravidelně vynořují a podle nichž Američané vůbec na Měsíci nepřistáli - podle skeptiků mělo jít o divadélko natočené kdesi na Zemi, které pasovalo Američany do role vítězů souboje s SSSR o ovládnutí vesmíru, i když vlastně nic nedokázali.
Tušíme, že ptát se kdokoli jiný, Hurley se tazateli buď vysměje, nebo uraženě odejde, ale Lewis Hamilton není jen tak někdo. Americký astronaut tak odpověděl s tím, že nevěří něčemu takovému už proto, jak složité by to bylo předstírat a současně udržet v tajnosti. Současně přiznal, že teorii o podvrhu věří i část jeho rodiny a pak jde a sleduje jej, jak skutečně letí do kosmu.
Hamilton byl z návštěvy střediska NASA nadšený, ostatně jako kdokoliv, komu se splnil dětský sen, byť ze skafandru si mohl vyzkoušet jen rukavici a helmu. Nicméně nebýt toho, kým se ve Formuli 1 stal, zůstal by i v takovém případě nejspíše jen u snění...
Lewis Hamilton při návštěvě vesmírného střediska NASA vyzkoušel i speciální vozítko, které zatáčí zcela jinak než jeho „služební vůz”
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva