Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mini Clubvan končí v USA s 50 prodanými kusy na kontě, čeká ho totéž v Evropě?
18.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Za půl roku se ve Státech prodalo jen 50 kusů britsko-německého „náklaďáku“. Mini tak svůj drahý špás raději zcela stahuje z nabídky.
O politických pletichách jsme se shodou okolností zmiňovali včera, kdy na evropském kontinentu spadl do sítí bruselských mocipánů Mercedes-Benz. Ve Spojených státech se sice v tuhle chvíli nic podobného neděje, také značka Mini, respektive její model Clubvan si ale může stěžovat na nepřízeň tamních pravidel nastavených politiky. Derivát standardního Clubmanu se za oceánem vůbec nedočkal úspěchu a za první půlrok opustilo veškerá dealerství britsko-německé automobilky jen 50 exemplářů. V tomto případě ale jen politiky vinit nemůžeme.
Oč jde? Problém Clubvanu ve Státech je přinejmenším transparentnější. V USA byla totiž v roce 1963 prezidentem Lyndonem B. Johnsonem zavedena takzvaná „kuřecí daň“ jako reakce na cla, která byla ve Francii a Západním Německu uvalena na americká kuřata. Evropskou drůbež však Amerika dodatečně nezpoplatňuje, místo toho jsou to malé náklaďáky - ke každému importovanému malému užitkovému vozu totiž musí být přičtena 25procentní částka, jež zamíří do státní kasy.
I dítě by si v takové chvíli spočítalo, že daný výrobek musí být co nejlevnější, aby měl vůbec v USA nějakou šanci. Ostatně, prezident Johnson daň zavedl i kvůli tomu, aby Ameriku „ochránil” před importem Volkswagenu a ostatních evropských výrobců, kteří se se svými malými „užitkáči” snažili za oceánem prosadit. Mini je však drahé již samo o sobě a v kombinaci s „kuřecí daní“ opravdu nemělo šanci, aby uspělo. Prodejní bilance ostatně hovoří sama za sebe.
Pro vedení značky by se tak mělo jednat o cennou poučku. Není totiž všechno zlato, co se třpytí. Běžný hatchack či třeba kupé klidně mohou být považovány za lifestylové ikony a prodávány za vysoké částky, v případě užitkových vozů však po zbytečných kudrlinkách touží málokdo. To jsme ostatně na adresu Clubvanu pronášeli už zprvu a jeho osud v USA tak jen těžko překvapí.
Krok značky vyřadit Clubvan z americké nabídky je tak logický, přičemž za neúspěch může značka nadávat pouze sobě. Pokud totiž „kuřecí daň“ existuje již padesát let, nelze se dnes na ni vymlouvat jako na nepřízeň osudu. Naštěstí se však odvádí pouze ve Státech, zatímco ve zbytku světa prý Clubvan naopak těží z daňových výhod. A proto prý bude prodej v jiných částech světa pokračovat. V Evropě tak zřejmě nic podobného Clubvan nečeká, pokud tedy tato slova za Mini nepronesli titíž manažerů, kteří rozhodovali o prodeji tohoto modelu v USA...
O úspěchu Mini Clubvanu jsme pochybovali již před rokem při samotném představení. Nyní, po půlročním prodeji ve Státech tento model dojezdil...
Zdroj: Green Car Reports
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 2 hodinami - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 11:20
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
Nejnovější články
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před 2 hodinami - Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před 3 hodinami - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 4 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 6 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.31. 14:40 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 01.31. 13:56 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.31. 13:39 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep
- Onboard videa 01.29. 12:47 - Brus
- Za kolik jezdíte s dieselem? 01.29. 08:35 - Brus