Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mika Häkkinen prodává svůj McLaren P1. Kousek jen pro vyvolené bude stát majlant, Mika vás v něm i naučí jezdit
11.4.2024 | Petr Prokopec
Dvojnásobný mistr světa Formule 1 se rozhodl rozloučit se se svým hybridním supersportem ke kterému by se bez vazeb na McLaren nikdy nedostal. Jde totiž o jeden ze sedmi ověřovacích prototypů.
Finsko dalo světu už tři mistry světa Formule 1. Prvním se v roce 1982 stal Keke Rosberg, tím posledním pak o pětadvacet let později Kimi Räikkönen. Vůbec nejúspěšnějším závodníkem ze Skandinávie je ovšem Mika Häkkinen, který šampionát opanoval hned dvakrát, a to v letech 1998 a 1999. Pokaždé porazil Michaela Schumachera v dobách, kdy Němec mačkal ze stále ještě ne zcela konkurenceschopného Ferrari výkony srovnatelné s rychlejším McLarenem. V roce 2000 mu ale podlehl a na sklonku sezóny 2001 „Létající Fin“ oznámil dočasnou přestávku, která se o pár měsíců stala definitivní.
Häkkinen nicméně svět motorsportu neopustil, v roce 2005 totiž usedl za volant cestovních aut v šampionátu DTM. Příliš se mu ovšem nedařilo, a tak dvě léta na to svou závodní kariéru nadobro pověsil na hřebík. Nadále je však v kontaktu s celou řadou firem, které se okolo závodění točí, mimo jiné i jako jejich ambasador. Patří mezi ně i McLaren, se kterým Häkkinen vyhrál oba tituly. I proto jej k týmu a značce jako takové pojí velmi silné pouto, které bylo zdůrazněno dodáním velmi specifického exempláře silničního modelu P1.
Díky omezené produkci 375 kusů je přitom britský supersport nadmíru výjimečný. Häkkinen se nicméně nestal majitelem žádného z „běžných” vozů, nýbrž tzv. ověřovací prototyp s pořadovým číslem 3. Právě ten se ale nyní rozhodl prodat, a to na aukci společnosti Bonhams, jenž se koná 10. května v Monaku. Nový majitel přitom bude moci počítat i s velmi zajímavým bonusem, neboť si bude moci vybrat závodní okruh, na kterém jej Häkkinen bude celý jeden den učit, jak s vozem zacházet.
VP3 neboli Validation Prototype 3 je jedním ze sedmi ověřovacích prototypů, které McLaren vyrobil. Ke každému automobilka přihodila také knížku, která zahrnuje poznámky testovacích jezdců a veškeré další informace nasbírané během vývoje. Ta je pochopitelně rovněž součástí balíčku, přičemž Häkkinenův vůz byl použit na ověřování robustnosti. Najeto tak nejspíše bude mít víc kilometrů než kterýkoliv z oněch 375 produkčních aut, to by ale neměl být problém.
V důsledku toho aukční síň očekává, že by se McLaren P1 VP3 mohl prodat i za více než 50 milionů korun. Na ověření tohoto odhadu si ale pochopitelně musíme ještě nějaký ten pátek počkat. Aktuálně tak už jen dodáme, že karoserii a interiér sjednocuje černá barva doplněná oranžovými doplňky. Odstín Papaya, který je v případě McLarenu ikonickým, si zvolil sám Häkkinen, veškerou individualizaci pak měla stejně jako u zbytku produkce na starosti divize MSO.
Stejně jako u sériových aut je pak VP3 poháněn hybridním ústrojím, které tvoří 3,8litrový přeplňovaný osmiválec naladěný na 737 koní a elektromotor dodávající dalších 179 koní. Celkově pak soustava nabízí 916 koní, s nimiž byste stovku měli zvládnout za 2,8 sekundy, dvoustovku za 6,8 sekundy a třístovku za 16,5 sekundy. To jsou stále velmi působivá čísla, před jedenácti lety, kdy byl vůz představen, šlo ale o dynamiku jako z jiné planety.
Nově máte šanci vlastnit McLaren P1, který patřil Häkkinenovi. Jde navíc o výjimečný ověřovací prototyp VP3. Foto: Bonhams, tiskové materiály
Zdroj: Bonhams
Bleskovky
- Řidič jednoho z nejrychlejších SUV si pohrál s policií při pronásledování, za noční bouře jí zmizel jako přízrak
včera - Tesla Cybertruck dostala v těžké terénní zkoušce potupně naloženo od „dinosauřího” Hummeru. Pomohla mu jeho zdánlivá nevýhoda
13.1.2025 - Srovnání s BMW a Audi ukazuje, proč nikdo nechce nesmyslně čtyřválcový Mercedes C od AMG ani ve verzi 43
12.1.2025
Nejnovější články
- VW dál provokuje s dojezdem elektrického ID.7. Ví, že je mizerný, a novým pokusem ukázat opak nesmyslným testem to jen dokázal
před 3 hodinami - K mání je skutečný Batmobil použitý při natáčení. Je plně funkční i s „raketovým výfukem” a „raketu” také bude stát
včera - Pět let trvající pokus Němců elektrifikovat dieselové kamiony s pomocí trolejí nad dálnicí definitivně rozebírají jako miliardové fiasko
včera - John Cena musí spolknout další finanční katastrofu, za auto pořízené za 13 milionů mu nikdo nechce dát víc jak polovinu
včera - Prodejní šéf VW se zoufale snaží udat nechtěná elektrická auta a říká, že jsou spolehlivější. Data ukazují pravý opak
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva