Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedesu začíná lámat vaz závislost na dieselech, po 10 letech spadl do ztráty
25.7.2019 | Petr Prokopec
O tom, že Dieselgate a její následky nebudou problémem jen pro koncern VW a jeho motory TDI, se mluví už dlouho. Teď to ale přestávají být jen slova, Mercedes kvůli témuž spadl do ztráty.
Krátce poté, co se svět dozvěděl, že diesely Volkswagenu nejsou zas až tak čisté, vypukla globální dieselová aféra. Do té bylo namočeno více výrobců, žádný z nich však dosud nedostal přes prsty tak moc jako právě VW. Za tím jistě stojí i skutečnost, že VW se ke všemu přiznal, kdežto zbytek světa zatlouká. Mohlo se přitom zdát, že jde správnou strategii, ovšem případ Mercedesu to příliš nedosvědčuje.
Třícípá hvězda v minulosti několikrát prohlásila, že na vyřešení různých nesrovnalostí týkajících se naftových motorů spolupracuje s Evropskou komisí. Na žádná oficiální obvinění dosud nedošlo, neboť Mercedes v reakci na tyto události vždy vyrukoval s akcí, během které povolal zpět do servisů auta s dieselovým motorem a poněkud jim upravil software. Reálně se do značné míry jednalo o oběma stranami odsouhlasené zahlazování stop, nicméně oficiálně bylo vše popisováno jen jako snaha o navýšení ekologičnosti provozu. Loni v létě se přitom jednalo o 774 tisíc aut, u nichž bylo Bruselem objeveno cosi, co je považováno za zakázané zařízení regulující účinnost antiemisních opatření.
Letos však úřady zjevně ještě přitvrdily, neboť Mercedes musel přijít s další svolávací akcí, jenž se tentokrát týká zhruba 40 tisíc kusů modelu GLK - také v jeho případě má jít o ilegální podprogramy řídicí jednotky. Kromě toho Evropská komise obvinila třícípou hvězdu, stejně jako BMW a VW, s kartelové dohody, kdy tato trojice automobilek měla v rozmezí let 2006 až 2014 záměrně pozdržet uvedení dvou nových antiemisních systémů. A aby toho nebylo málo, máme tu i zmínku od amerických úřadů, které začaly Mercedes prošetřovat kvůli stejnému přestupku jako kdysi VW.
To všechno jsou nepříjemnosti, které stojí Mercedes peníze. A nejde o malé peníze. Svolávací akcemi a postihy od regulátorů stály jen letos automobilku 4,2 miliardy Eur (107 mld. Kč), a to je tak vysoká částka, že stáhla do ztráty celou firmu. Oficiální výsledek za druhý kvartál letošního roku tak činí -1,2 miliardy Eur (30,6 mld. Kč) a znamená vůbec první ztrátu pro celý koncern Daimler za posledních 10 let.
Zní to nepříjemně, pro Mercedes je to ale pořád jen část problému. Tou ještě větší se může stát, že automobilka byla na dieselech po léta prodejně závislá (až 70 % jejích vozů prodaných v Evropě mělo naftový motor), jenže diesely v návaznosti na všechno zmíněné pozbyly na popularitě. Zvláště u automobilek, jako je Mercedes s nabídkou plnou velkých a těžkých aut znamená jejich menší odbyt zvýšení průměrných emisí CO2 na prodané auto, a to je dnes potenciálně ještě více likvidační záležitost než výše zmíněné.
Automobilky nyní musí platit 95 Eur za každý gram CO2 nad limit 130 g/km za každý prodaný vůz, takže pokud by Mercedes, který loni prodal v Evropě 877 988 aut, vykázal průměrné emise byť jen 5 gramů za tuto hranici (v roce 2017 to bylo 126,4 g/km, ale automobilka už varovala, že za rok 2018 to bude více a 2019 ještě více), znamená to pokutu přes 417 milionů Eur, skoro 11 miliard Kč. Ve stínu výše zmíněného to není suma, která Daimler položí, ale jsou to znovu velké peníze. A kdo říká, že těch gramů přes limit nebude 20 a i kdyby ne, jejich limit do dvou let klesne na 95 gramů na kilometr a nůžky e dále rozevřou.
Rázem snadno pochopíte, proč automobilka ani po neobvyklé rekordní ztrátě varuje i před dalším vývojem. Oficiálně už letos dvakrát upozorni akcionáře, že právě kvůli dieselům nemusí skončit v zisku za celý letošní rok. Rozhodně se tedy nejedná o maličkosti a paradoxně je to pro Mercedes větší problém než pro VW - ten i přes náklady spojené s řešením Dieselgate do ztráty nikdy nepadl.
Jak se tedy ukazuje, celý skandál má na ostatní automobilky mnohem horší následky, než si zprvu zdálo, i když se formálně do stejných patálií jako Volkswagen zdaleka nedostaly. Pokud Mercedes nezvládne dostat své průměrné emise na patřičnou úroveň, může ji to i zničit. Už hodnota 126,1 g/km z roku 2017 by v roce 2021 znamenala pokutu 2,6 miliardy Eur, přes 66 miliard Kč. A šrouby se budou jen utahovat.
Dieselové motory byly pro Mercedes v Evropě hlavní hybnou silou. Nyní automobilku táhnou ke dnu jako dříve VW
Zdroje: Reuters, Daimler
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 12 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 11 minutami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před hodinou - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 2 hodinami - Jednání VW s odbory nikam nevedou. Tisíce zaměstnanců demonstrují, stávka je na spadnutí, akcie firmy klesly na 13leté minimum
před 4 hodinami - Jaguar ukázal víc ze svého přelomového modelu a přerodu vůbec, něco tak ujetého svět ještě neviděl
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva