Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes postavil vůz s autopilotem už před 20 léty, ujel skoro sám 1 600 km
30.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Dvacet let tomu je, co autonomní Mercedes dojel z Mnichova do Kodaně téměř bez zásahu člověka a jel rychlostí až 185 km/h. A ani ten nebyl první.
Mercedes-Benz, podobně jako spousta dalších automobilek, také pracuje na autonomním vozidle. Nejnovějšími počiny na toto téma jsou koncept F 015 Luxury in Motion a také S 500 Intelligent Drive. Nejsou to ale počiny ani zdaleka první; trojcípá hvězda začala experimentovat na poli autonomního řízení už v 80. letech minulého století.
V roce 1985 byl zahájen projekt Eureka-Prometheus, na kterém se kromě Mercedesu podílelo i několik dalších automobilek a také jiných institucí. Jeho cílem bylo využít počítače k tomu, aby na silnicích docházelo k méně nehodám - tedy přesně to, čím se chlubí autopiloty i dnesf. Slovo Prometheus bylo zkratkovým slovem a skrývalo se pod ním Project for European Traffic with Highest Efficiency and Unprecedented Safety, tedy Projekt pro evropskou dopravu s nejvyšší efektivitou a bezprecedentní bezpečností.
Prvním strojem, který se objevil už v roce 1985 letech a byl svázán s Eurekou-Prometheem, byl Mercedes-Benz Vita. Jeho jméno pocházelo ze slov Vision, Technology a Application a byl to stroj schopný do jisté míry autonomní jízdy. Technický základ byl v dodávce Vario - protože byla schopná pojmout ohromný počítač, který se staral o řízení a pro orientaci využíval několika kamer za předním a zadním sklem. Ovšem, byl to vůz určený ke studování možností autonomního řízení, ne pro sériovou výrobu.
Projekt Eureka-Prometheus běžel asi osm let a jeho výstupem v roce 1994 byla rozsáhlá vědecká studie, nikoliv funkční autonomní vozidlo. Mercedes však poznatky z vývoje Vity i z účasti na Eurece-Prometheu zužitkoval a v roce 1995 postavil další experimentální automobil, tentokrát už založený na třídě S W140. Tento koncept později zvládnul ujet přes 1 600 km mezi Mnichovem a Kodaní téměř bez zásahu člověka do řízení, jen za pomoci senzorů a kamer. Zvládl údajně i sám předjíždět ostatní auta a na Autobahnu dosáhl rychlosti až 185 km/h.
Dvacet let od tohoto i dnešním pohledem působivého úspěchu oné upravené třídy S se představil koncept F 015 Luxury in Motion. Kromě toho, že naznačuje budoucnost, tedy také znamená třicet let od vývoje autopilotů Mercedesu. Na rozdíl od ostatních pokusů o autonomní jízdu, tento koncept byl od začátku navrhován jako autopilot. Bude ale nejspíš trvat ještě hodně dlouho, než něco takového skutečně uvidíme na silnicích.


Mercedes-Benz Vito byl prvním pokusem o autonomní vůz
Experimentální třída S W140 dojela z Mnichova do Kodaně rychlostí až 185 km/h a nebyla na to sama. Daleko se dostalo i Éčko W124, pochopitelně s podporou dobové navigace
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
dnesHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
včeraStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 4 hodinamiReaguje takhle VW na ztrátu pozic? Autonomním řízením osadit chce i svá spalovací auta, to ho opravdu nespasí
před 6 hodinamiPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 7 hodinamiGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
před 9 hodinamiTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva