Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Mercedes chytře našel mezeru v pravidlech Formule 1, i díky tomu je dnes k neporažení
20.6.2019 | Petr Miler
Formule 1 už po léta není ani tak soubojem kreativity konstruktérů jako takové, ale spíše jejich schopnosti vytěžit maximum z nekonečně složitých pravidel. Mercedes je v tom zjevně nejdál, i proto vítězí.
Královská motoristická disciplína byla vždy svázána velkým množstvím pravidel, v posledních letech je ale jejich kvantum extrémní. Pamatováno je v nich prakticky na vše - tedy třeba na délku, šířku nebo výšku jednotlivých komponentů, možnosti jejich umístění či skutečnost, jakým způsobem se mohou měnit pod tlakem proudícího vzduchu. Regulace se zkrátka týkají všeho, čím monoposty F1 jsou a ona pravidla se samozřejmě průběžně mění tak, jak se vyvíjejí monoposty.
Mohlo by se zdát, že za těchto okolností na ef-jedničkách nebude co vymýšlet a na startu každé sezóny budeme svědky představení téměř totožných monopostů, jejichž výslednou rychlost bude ovlivňovat především um pilotů. Pravda je ale přesně opačná. Právě fakt, že jsou pravidla tak striktní - a zároveň nikoli neumožňující dělat různé věci různými způsoby - dovoluje týmům získat specifickým technickým řešením klidně i naprosté drobnosti náskok, který ostatní složitě stahují. I proto jsme v posledních dekádách tak pravidelně svědky dlouhých období dominance různých týmů, která v minulosti přece jen nebyla tak obvyklá.
Aktuálně je na koni Mercedes, který je prakticky k neporažení. Získává jeden titul mistra světa za druhým a letos zvítězili jeho piloti ve všech závodech. Tedy, v tom posledním to bylo trochu komplikovanější, na to už se ale historie ptát nebude. Co za tím stojí? Jistě půjde o řadu faktorů, jedním z těch hlavních je ale nepochybně schopnost Němců „vejít se do pravidel” lépe než konkurenti.
Jednu z výhod králů Formule 1 posledních let na přiloženém videu do detailu popisuje Craig Scarborough, jeden z nejpovolanějších technických expertů přes moderní monoposty. Mercedes totiž chytře našel mezeru v pravidlech, která mu dovoluje měnit pozici předního přítlačného křídla vůči zemi, i když je to samo o sobě zakázané.
Aktivní aerodynamika zkrátka není až na pár výjimek ve Formuli 1 přípustná a zdrojem kontroverze se v minulosti stalo i použití měkčích materiálů, které dovolovaly ve vysokých rychlostech „sbírat vzduch více od země” a tím dávat vozům vyšší přítlak. Týmy tedy nemohou křídla jakkoli natáčet či posouvat výše a nebo níže, měnit pozici vozu jako takového v závislosti na pozici předních kol je ale omezeno o mnoho méně. A přesně toho Mercedes využil.
Nebudeme vás zatěžovat technickými detaily, Craig Scarborough vám je případně popíše lépe než kdo jiný. Ve stručnosti řečeno ale Němci upravili vzájemné fungování jednotlivých částí předního zavěšení tak, že při větším zatočení kol příď klesá. I na to sice pravidla pamatují a omezují to, ale jen do určitého úhlu natočení kol, který konstrukce Mercedesu překračuje a příď tak posílá k zemi zcela legálně. Zejména v ostrých zatáčkách tak přední křídlo skoro líže zem a byť zrovna v těch není vliv aerodynamiky až tak velký, Mercedesu to dalo výhodu, kterou ostatní nemají.
Pochopitelně, ve Formuli 1 nemůžete mít žádnou takovou výhodu dlouho, neboť si ji ostatní všimnou a napodobí ji, což se tady také stalo. Scarborough říká, že něco takového dnes používá mj. Ferrari, nedělá to ale zdaleka tak dobře a důsledně - jeho řešení je trochu jiné a méně agresivní. Na fotkách z letošního Monaka ukazuje, jak viditelně k zemi příď Mercedesů jde, více než u kohokoli jiného.
Podstatné také je, že když s něčím podobným začnete a opravdu se staráte, můžete na předchozích zkušenostech stavět více než jiní a posouvat tuto výhodu dále. Přesně to platí také u Mercedesu - Scarborough říká, že tento tým používá velmi specifické komponenty vzniklé zřejmě 3D-tiskem, které mu dovolují vytěžit z této mezery v pravidlech maximum.
Je to další pozoruhodný případ jakési zákopové války mezi konstruktéry a tvůrci pravidel. V minulosti bychom našli spoustu momentů, kdy na to či ono nebylo pravidly dokonale pamatováno a chytří technici skulinek rychle využili ve svůj prospěch. FIA většinou vrátka dodatečně uzavře, jenže pravidel je tolik, že jedno nové popírá jiné starší, a tak se otevírají zase další. Nepochybujeme o tom, že Mercedes - a další týmy - podobných „děr” využívají i v jiných případech. Je ale jistě zajímavé se o jedné konkrétní dozvědět a pochopit její fungování.
Craig Scarborough je ohromen...
...konstrukcí předního zavěšení Mercedesu
Monopostům týmu dovoluje dostat příď v zatáčkách až úplně k zemi, co řešení ostatních týmů nedovedou
Ferrari používá něco podobného, ale ne v tak sofistikované formě
Zdroj: Peter Windsor@Youtube
Bleskovky
- Tesly odteď jezdí z výroby na expediční parkoviště samy a bez lidského dohledu, jsou to scény jako ze science fiction
před hodinou - Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 11:20
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
Nejčtenější články
- Takhle obrovské pokuty od EU za emise CO2 mohou automobilky čekat v roce 2025, jen u VW jde o stovky miliard
2.1.2025 - Ford si nechal patentovat nové řešení řízení, na kterém si vylámaly zuby Nissan i Tesla, pomoci jím může jen sám sobě
2.1.2025 - Vzácná, mimořádně ošklivá Alfa Romeo s asi nejpodivněji řešeným kufrem je k mání dodnes nová, vzniklo jí jen 1 036 kusů
2.1.2025 - Ani šéf Hondy nedokázal novinářům vysvětlit, proč by se jím řízená firma měla spojit s Nissanem
2.1.2025 - Je tu nový král ztráty hodnoty, o kterém zatím nebyla řeč, majitele připravil o 2 miliony za 2 roky a 19 tisíc najetých km
2.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva